• Djurvän03

Jävla tonåring!

Nu är det såhär att jag är bonusmamma till min sambos dotter som är 18 år. Den här månaden har varit väldigt tufft ekonomiskt för oss, och vi har ju fortfarande kvar massa utgifter. Jag och sambon väntar vårat första barn och jag är gravid i 7 månaden. Eftersom vi har det så tufft ekonomiskt just nu och ändå behöver köpa bebisens prylar, barnvagn, spjälsäng, skötbord, kläder mm så tänkte vi ta lite från dotterns sparade pengar till det. Men då hade hon bokat en Londonresa för tre dagar!! Så hon hade inte jättemycket sparade pengar på sitt kort som vi tänkte ta till bebben. Ok att det är hennes sparade pengar att hon får göra vad hon vill med dem, men man tycker ju att bor hon hemma fortfarande så kunde hon köpt något till sitt nya syskon. Och sen frågar man sina föräldrar om det är ok att man bokar resan när man går i skolan. Inte för att jag är hennes "riktiga" mamma, men blir ändå förbannad över att hon bara bokar en resa sådär. Den här dottern har varit väldigt bortskämd som barn fram tills hon började sommarjobba när hon var 14. Så en del av de sparade pengarna är faktiskt hennes föräldrar som har sparat, och lite har hon sommarjobbat för själv. Jag tycker hon ska få inblick i vad saker faktiskt kostar innan man hux flux bokar en resa till London på tre dagar. Hon ska få följa med och kolla på vad en barnvagn kostar till exempel, men känner jag henne rätt kommer hon att sura och säga att vi ska köpa en begagnad. Det vägrar jag. Hur hade ni reagerat om eran tonåring hade bokat en resa hux flux?

• Svar på tråden Jävla tonåring!
  • Anonym (Uppfostran)

Barn med vilka man har ett gott och förtroendefyllt förhållande bokar inte en resa utan att diskutera med sina föräldrar. Min dotter är 17 och hon och pojkvännen lika gammal har bokat flyg och airbnb själva men först efter att ha dikterat med oss och pojkvännens föräldrar. Är man 18 är man myndig och får göra vad man vill. Däremot undrar jag hur du har insyn i 18-åringens ekonomi, omoch med 18-årsdagen faller insynen till bankkontona, så du har ingen rätt att titta på hennes transaktioner eller att "låna" av hennes pengar.

När du var 18 hade du velat att dina föräldrar tagit av dina pengar som du fått för att köpa saker till någon du inte gillar! Sätt dig i 18-åringens sits så kanske du förstår. Du skriver att hon inte är duktig i skolan, frågan är vad resan i slutet av vårterminen påverkar betygen, inte alls skulle jag tro.

• ciann

Tonåringen är 18 år och bestämmer själv över sina besparingar. Det kan man tycka vad man vill om, men så är det. Bor hon hemma är det lämpligt att komma överens om en summa som hon betalar i hyra varje månad. Men det gör man i god tid så att den unga vuxna har tid att tänka igenom sin ekonomi.

Tonåringen har ingen skyldighet att engagera sig i ett kommande halvsyskon. Det är moderns och faderns ansvar, ekonomiskt och emotionellt..

• EnAnonumius
    Snövits skrev 2016-05-09 11:00:15 följande:
    Tråden ligger under IRONI! Alltså driver TS med er!
    Ja den gör det. Det är Moderatorerna som har flyttat den hit från ekonomi. 
    Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • molly50
    Djurvän03 skrev 2016-05-08 11:48:51 följande:

Nu är det såhär att jag är bonusmamma till min sambos dotter som är 18 år. Den här månaden har varit väldigt tufft ekonomiskt för oss, och vi har ju fortfarande kvar massa utgifter. Jag och sambon väntar vårat första barn och jag är gravid i 7 månaden. Eftersom vi har det så tufft ekonomiskt just nu och ändå behöver köpa bebisens prylar, barnvagn, spjälsäng, skötbord, kläder mm så tänkte vi ta lite från dotterns sparade pengar till det. Men då hade hon bokat en Londonresa för tre dagar!! Så hon hade inte jättemycket sparade pengar på sitt kort som vi tänkte ta till bebben. Ok att det är hennes sparade pengar att hon får göra vad hon vill med dem, men man tycker ju att bor hon hemma fortfarande så kunde hon köpt något till sitt nya syskon. Och sen frågar man sina föräldrar om det är ok att man bokar resan när man går i skolan. Inte för att jag är hennes "riktiga" mamma, men blir ändå förbannad över att hon bara bokar en resa sådär. Den här dottern har varit väldigt bortskämd som barn fram tills hon började sommarjobba när hon var 14. Så en del av de sparade pengarna är faktiskt hennes föräldrar som har sparat, och lite har hon sommarjobbat för själv. Jag tycker hon ska få inblick i vad saker faktiskt kostar innan man hux flux bokar en resa till London på tre dagar. Hon ska få följa med och kolla på vad en barnvagn kostar till exempel, men känner jag henne rätt kommer hon att sura och säga att vi ska köpa en begagnad. Det vägrar jag. Hur hade ni reagerat om eran tonåring hade bokat en resa hux flux?

Hur tänkte du nu?
    Din bonusdotter är 18 år och alltså myndig. Hon har själv jobbat ihop sina pengar och har all rätt i världen att boka en resa. Pengarna är hennes!
    Du,om någon,behöver lära dig om pengars värde.
    Varför slösa bort pengar på en ny barnvagn när det finns så mycket fint begagnat?
    Speciellt som ni knappt verkar ha råd att ha barn överhuvudtaget,om ni känner att ni måste ta av din bonusdotters pengar.
    Jag hoppas verkligen att du skämtar!
    Mattias och Hannah.
  • NKmamma
    Djurvän03 skrev 2016-05-08 11:48:51 följande:
    Det kallas för stöld.
    Låt bli hennes pengar.
  • Anonym (J)

Haha! En intelligent person förstod ju dock redan innan den blev flyttad att det handlade om ett troll.

• Djurvän03

Troll hit och troll dit...kan ni säga något annat än troll? Nä det kan ni inte. Bara för att man tänker annorlunda än er så är man ett troll. Jag lämnar tråden nu. Adjö "trollskrivarna".

• Djurvän03
    FÖR SISTA GÅNGEN...TONÅRINGEN HAR PROBLEM I SKOLAN OCH KOMMER INTE ATT FÅ GODKÄNT I ENGELSKA 6 OCH SVENSKA 2. RIKTIGT ILLA ÄR VAD DET ÄR. GE ER NU. DÅ ÅKER MAN INTE IVÄG.
Svar på tråden Jävla tonåring!