• Djurvän03

Jävla tonåring!

Nu är det såhär att jag är bonusmamma till min sambos dotter som är 18 år. Den här månaden har varit väldigt tufft ekonomiskt för oss, och vi har ju fortfarande kvar massa utgifter. Jag och sambon väntar vårat första barn och jag är gravid i 7 månaden. Eftersom vi har det så tufft ekonomiskt just nu och ändå behöver köpa bebisens prylar, barnvagn, spjälsäng, skötbord, kläder mm så tänkte vi ta lite från dotterns sparade pengar till det. Men då hade hon bokat en Londonresa för tre dagar!! Så hon hade inte jättemycket sparade pengar på sitt kort som vi tänkte ta till bebben. Ok att det är hennes sparade pengar att hon får göra vad hon vill med dem, men man tycker ju att bor hon hemma fortfarande så kunde hon köpt något till sitt nya syskon. Och sen frågar man sina föräldrar om det är ok att man bokar resan när man går i skolan. Inte för att jag är hennes "riktiga" mamma, men blir ändå förbannad över att hon bara bokar en resa sådär. Den här dottern har varit väldigt bortskämd som barn fram tills hon började sommarjobba när hon var 14. Så en del av de sparade pengarna är faktiskt hennes föräldrar som har sparat, och lite har hon sommarjobbat för själv. Jag tycker hon ska få inblick i vad saker faktiskt kostar innan man hux flux bokar en resa till London på tre dagar. Hon ska få följa med och kolla på vad en barnvagn kostar till exempel, men känner jag henne rätt kommer hon att sura och säga att vi ska köpa en begagnad. Det vägrar jag. Hur hade ni reagerat om eran tonåring hade bokat en resa hux flux?

• Svar på tråden Jävla tonåring!
  • Hannahaha

Det här tycker jag är intressant. Vad ska du med skötbord till? Eller en spjälsäng? Ungen kan sova med er eller i en korg, till och med i en byrålåda om det är så. Inte skulle den lida av det! Begagnade kläder är bra för barnet, ekonomin och miljön. En begagnad barnvagn kan du ändå köpa 3 stycken av istället för en ny, så då behöver du väl ingen garanti. Det enda man väl bör köpa nytt är bilbarnstol. Du behöver inte ens köpa blöjor om det är så, du kan använda tygblöjor. Folk köper så mycket onödigt till sina barn som barnen inte bryr sig ett jota om!

Till 18-åringens pengar. Låt bli. Det är hennes och jag förstår henne. Hon är myndig, du får spara egna pengar.

• Lottalottas2

OM detta är en seriös tråd så hoppas jag att den myndiga dottern anmäler ts för stöld om hon snor sparpengarna.
    Alla halvvuxna ungdomar kanske inte önskar sig ett syskon så hett som ts önskar heller.

• Anonym (What?)

Du är i sjunde månaden. Du har alltså haft minst sju månader på dig att förbereda dig ekonomiskt.

Det verkar som om "tonåringen" har bättre ekonomiskt tänk än du.

Skaffa inte unge om du inte har råd.

Du får nog tänka om rejält.

• Vanja

Knäppaste tråden jag läst hittills.. Hur 17 tänker ni???? Fy vad pinsamt!! Bli arg på Dottern som ska resa för Sina pengar istället för att köpa en barnvagn till er.. Seriöst?

• Djurvän03

SÅFORT man resonerar annorlunda än er så är man ett troll?! Ni svarar ju inte på det jag egentligen frågade?!

• Hannahaha
    Djurvän03 skrev 2016-05-08 13:29:51 följande:

SÅFORT man resonerar annorlunda än er så är man ett troll?! Ni svarar ju inte på det jag egentligen frågade?!

Läs min kommentar och gör som jag sa så har du mer pengar över.
  • Eivie
    Djurvän03 skrev 2016-05-08 11:48:51 följande:

Nu är det såhär att jag är bonusmamma till min sambos dotter som är 18 år. Den här månaden har varit väldigt tufft ekonomiskt för oss, och vi har ju fortfarande kvar massa utgifter. Jag och sambon väntar vårat första barn och jag är gravid i 7 månaden. Eftersom vi har det så tufft ekonomiskt just nu och ändå behöver köpa bebisens prylar, barnvagn, spjälsäng, skötbord, kläder mm så tänkte vi ta lite från dotterns sparade pengar till det. Men då hade hon bokat en Londonresa för tre dagar!! Så hon hade inte jättemycket sparade pengar på sitt kort som vi tänkte ta till bebben. Ok att det är hennes sparade pengar att hon får göra vad hon vill med dem, men man tycker ju att bor hon hemma fortfarande så kunde hon köpt något till sitt nya syskon. Och sen frågar man sina föräldrar om det är ok att man bokar resan när man går i skolan. Inte för att jag är hennes "riktiga" mamma, men blir ändå förbannad över att hon bara bokar en resa sådär. Den här dottern har varit väldigt bortskämd som barn fram tills hon började sommarjobba när hon var 14. Så en del av de sparade pengarna är faktiskt hennes föräldrar som har sparat, och lite har hon sommarjobbat för själv. Jag tycker hon ska få inblick i vad saker faktiskt kostar innan man hux flux bokar en resa till London på tre dagar. Hon ska få följa med och kolla på vad en barnvagn kostar till exempel, men känner jag henne rätt kommer hon att sura och säga att vi ska köpa en begagnad. Det vägrar jag. Hur hade ni reagerat om eran tonåring hade bokat en resa hux flux?

För att svara på din fråga, hade min myndiga tonåring bokat en resa för egna pengar så hade jag sagt ha så kul, var försiktig och behöver du skjuts till flygplatsen?

Sen hade jag förutsatt att det inte krockade med något viktigt i skolan osv. Barnet är myndigt, det är dennes pengar och beslut.
  • Anonym (Ert bart- Ert ansvar)
    Djurvän03 skrev 2016-05-08 13:29:51 följande:

Håller med om att alla dessa trollanklagelser är tröttsamma och för att svara på din fråga; jag hade blivit irriterad och arg om min tonåring bokat en resa och förväntat sig pengar av oss till resan eller fickpengar, men om hen hade bekostat med egna pengar hade jag naturligtvis inte blivit arg. Det är ju hennes pengar, varför ska hon hjälpa er med detta? Eller ens vara intresserad av att ni ska få barn? Det är ju ert val och ert ansvar till 100 %. Spelar ingen roll att hon bor hemma o att sparpengarna delvis kommer från hennes föräldrar, de har ansvar för henne tills hon går ut gymnasiet och pengarna är ju en gåva till henne.
  • Anonym (Ert bart- Ert ansvar)

Lite annorlunda kanske om familjen verkligen är i en akut situation, saknar pengar till mat/hyra. Då kanske man kan behöva låna av sina barn för att alla ska kunna äta o få tak över huvudet. Om min tonåring hade vetat att vi befann oss i en sådan situation men ändå hux flux bokat en resa hade jag blivit besviken o ledsen. Men inte nu, ni har ju valt att bli med barn o att ni har råd till det är bara ert ansvar

• Swagger

Du kan ju inte ta din bonusdotters ihopjobbade sparpengar! Hur tänkte du där? Skämmes tycker ja. I övrigt håller jag med 18-åringen, köp begagnat! Undrar vem som är bortskämd?

Svar på tråden Jävla tonåring!