• Djurvän03

Jävla tonåring!

Nu är det såhär att jag är bonusmamma till min sambos dotter som är 18 år. Den här månaden har varit väldigt tufft ekonomiskt för oss, och vi har ju fortfarande kvar massa utgifter. Jag och sambon väntar vårat första barn och jag är gravid i 7 månaden. Eftersom vi har det så tufft ekonomiskt just nu och ändå behöver köpa bebisens prylar, barnvagn, spjälsäng, skötbord, kläder mm så tänkte vi ta lite från dotterns sparade pengar till det. Men då hade hon bokat en Londonresa för tre dagar!! Så hon hade inte jättemycket sparade pengar på sitt kort som vi tänkte ta till bebben. Ok att det är hennes sparade pengar att hon får göra vad hon vill med dem, men man tycker ju att bor hon hemma fortfarande så kunde hon köpt något till sitt nya syskon. Och sen frågar man sina föräldrar om det är ok att man bokar resan när man går i skolan. Inte för att jag är hennes "riktiga" mamma, men blir ändå förbannad över att hon bara bokar en resa sådär. Den här dottern har varit väldigt bortskämd som barn fram tills hon började sommarjobba när hon var 14. Så en del av de sparade pengarna är faktiskt hennes föräldrar som har sparat, och lite har hon sommarjobbat för själv. Jag tycker hon ska få inblick i vad saker faktiskt kostar innan man hux flux bokar en resa till London på tre dagar. Hon ska få följa med och kolla på vad en barnvagn kostar till exempel, men känner jag henne rätt kommer hon att sura och säga att vi ska köpa en begagnad. Det vägrar jag. Hur hade ni reagerat om eran tonåring hade bokat en resa hux flux?

• Svar på tråden Jävla tonåring!
  • volvo142

Så fel det är det en myndig persons pengar.. så har ni ingen rätt att ta pengar därifrån? att det är knapert ekonomiskt har dottern inget, med att göra. hon har köpt en resa för SINA pengar och räknas som vuxen. är det nån som är "barn" i mina ögon är det ni vuxna som inte skrapat ihop pengar till ett barn själv...

• Veritas18

Att det inte går så bra i skolan för henne är ingen anledning att ta hennes pengar. Ja då kanske en London resa (om hon kommer missa lektioner) inte det optimala men pengarna rör ni inte oavsett.
    Känns mer som om du vill hitta en anledning där der ska vara ok att ta hennes pengar.

KOMMER ALDRIG VA OK ATT NI TAR HENNES PENGAR! Oavsett vad du säger eller försöker vrida och vända på det.

• Anonym (4)

Riktigt dåligt försök till trollning, ts!

• EnAnonumius
    Tuss 1 skrev 2016-05-08 20:27:59 följande:
    Phu trodde först att tråden var på riktigt!
    Tråden är flyttad från ekonomi...
    Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • Anonym (HMM)

Nämen TS jag förstår dig. Det är klart att hon inte bara kan boka en resa sådär. Hur skulle världen se ut om alla vuxna människor med bankkonton bara åkte iväg på semester? Nä, har man ett bankkonto ska man givetvis inte köpa något för pengarna man jobbat och sparat ihop.

Innan man ens funderar på att köpa något för sina egna pengar ska man fråga alla i familjen, ja, hela umgängeskretsen egentligen om de haft en tuff månad ekonomiskt. Och har någon då haft det lite kärvt så ska man helt klart tömma sitt bankkonto och ge bort sina ihopsparade pengar. Annars är man ju bortskämd och elak. 

Jag förstår dig. Hur fan kunde denna människa vilja lägga sina egna pengar på sig själv? 

Det är ju dessutom fullt lagligt att gå in och tömma ett vuxet barns konto. Fullt lagligt. Ingen på banken hade hindrat er. Tvärtom faktiskt. Jag tror att om du ringer din bonusdotters bank nu och förklarar att du måste ha en ny barnvagn till din bebbe så tror jag att de gladeligen kommer tömma din bonusdotters bankkonto. 

• sandy80

Fräckaste jag läst, Ni vill alltså TA en vuxen ung kvinnas SPARpengar som hon delvis jobbat ihop själv till att handla nya dyra bebisgrejer till er, två vuxna som väntar barn. DU behöver en läxa om pengars värde.
    Jag och min man tjänar bra vi köpte begagnat, begagnad vagn, skötbord, spjälsäng. För att vi anser det larvigt att betala fullt pris när det finns jätte mycket fint begagnat.

Men du tycker inte en 18 åring kan boka en resa till london för egna pengar, utan att du ska lyxkonsumera upp hennes pengar till ett nytt barn istället.

Helt sjuk ju stackars den 18 åringen hoppas hon inte ger ett jävla öre

• Fighter57

Blir förbannad när jag läste det igen.. Så otroligt egoistisk!! Du kan ju inte vara riktigt hundra..

• Jajjamen
    Djurvän03 skrev 2016-05-08 12:03:58 följande:
    För att vi verkligen behöver de pengarna just nu.
    Men va f...
    Ni skaffar alltså barn utan att ha råd och så räknar ni med att "låna" pengar från nån som inte har nån anledning att låna ut några pengar till er?
    Man undrar ju om ni har otur när ni tänker i andra fall också.
  • jjeessiicahh

Du är inte irriterad på att hon bokat en resa. Du är irriterad på att de pengar DU räknat med som INTE ens är DINA, inte fanns kvar på kontot. Hur har du ens mage att räkna med att ta sparpengar från ditt bonusbarn? Att ni har det dåligt ekonomiskt är inte dotterns fel utan ert fel som inte har sparat! Barnsaker är inte billigt, speciellt inte barnvagn, spjälsäng osv. Sådant går oftast inte att betala på en månadslön.

Er dåliga planering med ekonomin ska inte gå ut över dottern. Skyll dig själv

• Furienna

Jag kan bara hålla med kören här att TS borde ruskas om lite. Pengarna är din bonusdotters och ingen annans, och hon är 18 år och gör vilka resor hon vill.

Svar på tråden Jävla tonåring!