• Henritta

Dotterns pojkvän kör som en galning!!

Min dotter är 15 och har en pojkvän som är 18.
    Hennes pojkvän har körtkort och bil
    men han kör som en fullständig idiot!
    Jag vill inte att min dotter ska åka med honom längre!

Han kör oftast väldigt fort, som en galning.
    Vad jag vet har han krockat 2 gånger förut. 
    Ingen blev skadad eller nåt och min dotter var inte med då,
    men det är ju bara en tidsfråga innan det händer något riktigt allvarligt!!
    Han brukar ofta hämta min dotter från skolan, skjutsa henne dit när hon sovit hos honom och ja, dem är väldigt ofta med varandra och då åker de alltid runt i bilen.

Har sagt till min dotter att det är farligt att hålla på och leka med bilen och att man inte kan köra som en galning! Har sagt att jag inte vill att hon ska åka med honom längre men hon skriker bara att det är jag som är galen. Hon säger att det är kul att åka fort och att Rasmus (hennes pojkvän) inte kommer låta nånting hända.

Nu ska dem dessutom i helgen bila till Stockholm, över 100 mil ska hon åka med honom och man kan ju undra hur han kommer köra..

Vad ska jag göra??
    Är alltid så orolig när hon åker med honom!

• Svar på tråden Dotterns pojkvän kör som en galning!!
  • Tom Araya
    Anonym (?) skrev 2016-04-27 20:34:35 följande:
    Nej, eftersom att hon inte kan ha sett hans körande särskilt ofta. Hur ska det ens ha gått till? Använd din hjärna, om den nu existerar! Vid få tillfällen kan hon notera, ja, men han kommer fortfarande kunna köra och hålla på utan att hon vet om det. Tror du verkligen han kommer sluta köra 200 för att hon klagar på det
    Hur ska du ha det? Har TS vetskap om detta i den grad att hon ens har ett ärende att diskutera eller är det bara en enskilt tillfälle som inte är något att haka upp sig på?
  • Anonym (?)
    Tom Araya skrev 2016-04-27 20:43:35 följande:
    Hur ska du ha det? Har TS vetskap om detta i den grad att hon ens har ett ärende att diskutera eller är det bara en enskilt tillfälle som inte är något att haka upp sig på?
    Ja hur ska jag veta? Hur ska DU veta?
  • Tom Araya
    Anonym (?) skrev 2016-04-27 21:06:32 följande:
    Ja hur ska jag veta? Hur ska DU veta?
    Läs om mitt inlägg #62 då.
  • Drottningen70

Skulle aldrig låta henne åka helt enkelt.

När man kör långt blir man dessutom ännu mer fartblind.

• Drottningen70
    Henritta skrev 2016-04-27 14:54:14 följande:

Kan finnas nån risk att han blir av med körkortet då kanske? Och min dotter skulle bli så sjukt arg på mig och troligen bosätta sig en längre tid hos honom då. Vet att det är värt att hon blir sur eftersom han faktiskt är galen i trafiken.. men vill inte bråka med henne ännu mer bara, har inte heller hans regnummer eller nåt

Vaddå bosätta sig? Då hämtar du väl hem ungen?
  • Drottningen70
    Anonym (?) skrev 2016-04-27 14:59:08 följande:

Att han fortfarande bor kvar hemma (om han nu gör det), har inte alls något med saken att göra. Vet inte vart du får det ifrån. Såklart ingen förälder vill att ens barn ska köra som en tok, men finns inte mycket du som förälder kan göra åt det. Tyvärr! Han vet väl om att det finns stora risker med att köra som en galning, inte som att hans föräldrar kan ändra på det. Va inte så naiv.

En 18 åring som bor hemma har antagligen en hel del förmåner och ekonomiskt stöd hemifrån som man som förälder kan dra in om han beter sig olämpligt.
  • Drottningen70
    Henritta skrev 2016-04-27 15:11:41 följande:

Jag är inte en sträng förälder egentligen, inte alls.

Om hon vill bo hos sin pojkvän kommer jag inte stoppa det

Jösses... Hur mesig får man bli.

Du vill inte vara sträng så då riskerar du hellre dotterns liv.... Skärp dig.
  • Bestemor
    Henritta skrev 2016-04-27 20:15:37 följande:

Ursäkta, vad pratar du nu om? Jag har INTE gjort några trådar om detta tidigare och detta är min första tråd här på länge!

Nu senast tänker jag på tråden där dotternska fira valborg med pojkvän och då kommer det drickas en hel del.

Jag fattar inte var föräldraransvaret tog vägen hos en del.

Inte kan man låta en 15 åring göra som de vill, det är ju vi vuxna som ska vägleda dem till vuxenlivet. Även om de hatar oss ett tag för det.

Det är för att vi älskar våra barn vi vuxna säger nej ibland, även om en del tycker det är enklare att låta barnen göra som de vill.
  • Kirenaj68
    Henritta skrev 2016-04-27 16:23:50 följande:
    Varför utgår du från att de kan påverka honom endast för att de är hans föräldrar? Hans föräldrar verkar som sagt inte vara så brydda i vad han gör. Han bor hemma ja, MEN han är myndig och att jag vänder mig till hans föräldrar då får det hela bara att verka ännu mer oseriöst. Hans föräldrar hör aldrig av sig till mig, jag hör aldrig av mig till dem. Vi träffas inte. Att jag tar upp hans körande med dem.. det känns bara konstigt och oseriöst. Bilen har han köpt själv och står på han, enligt min dotter.

Jag kommer alltid bry mig om min dotter, såklart! MEN när hon är 18 ÄR hon myndig och har ansvar över sig själv. Jag kan försöka påverka henne men bara för att jag är hennes mamma innebär det inte att det kommer ha effekt. Vissa personer går inte att påverka alls, oavsett vem som försöker. Måste hålla med Anonym (?) på denna front faktiskt.

Har funderat på att prata med Rasmus själv men min dotter skulle hata mig efteråt om jag förbjöd dem att träffas. Det är inte heller förbud från att ses som jag är ute efter. Vill bara att han ska sakta ner farten men han försökt prata med min dotter men hon vill inte lyssna.

Hennes kärlek till sin pojkvän är störst av allt.
    Hur vet du att hans föräldrar inte bryr sig? Du har ju aldrig träffat dem. Även om han är myndig behöver det inte innebära att de inte bryr sig om sin son. De vill säkert inte få ett samtal från polisen som säger att deras son har kört ihjäl sig. Kanske tog han sin flickvän med sig också. 
    Du ger ett intryck av att vara lite vek och konflikträdd, om du ursäktar. Du verkar bara hitta på en massa ursäkter för att slippa göra något. Det är det värsta du kan göra för din dotter. Hon är i den känsligaste åldern i hela sitt liv och behöver nu mer än någonsin en fast hand som hjälper henne.
    På mig verkar det som du mer eller mindre har kapitulerat. Står du ensam i detta? Vad säger flickans pappa?
    "Hennes kärlek till sin pojkvän är störst av allt". Större än din kärlek till din dotter? För övrigt. Vad vet en 15-åring om kärlek? Skärp dig nu!!!
  • Zombie von Rymmen

Jag är på ad hominum-humör i afton.

Henritta skrev 2016-04-27 15:11:41 följande:
    Jag är inte en sträng förälder egentligen, inte alls.
    Om hon vill bo hos sin pojkvän kommer jag inte stoppa det
    Mes.
    Du kommer ångra dig så jävla hårt när du står på din dotters begravning.

Anonym (?) skrev 2016-04-27 15:28:52 följande:
    Ni är verkligen töntar!
    Din mamma är en tönt.

Henritta skrev 2016-04-27 16:24:46 följande:
    Jag vill inte förbjuda henne från att spendera en helg med sin pojkvän som hon älskar mest av allt.
    Hon är 15 och vet ingenting. Skärp dig.
Svar på tråden Dotterns pojkvän kör som en galning!!