• Henritta

Dotterns pojkvän kör som en galning!!

Min dotter är 15 och har en pojkvän som är 18.
    Hennes pojkvän har körtkort och bil
    men han kör som en fullständig idiot!
    Jag vill inte att min dotter ska åka med honom längre!

Han kör oftast väldigt fort, som en galning.
    Vad jag vet har han krockat 2 gånger förut. 
    Ingen blev skadad eller nåt och min dotter var inte med då,
    men det är ju bara en tidsfråga innan det händer något riktigt allvarligt!!
    Han brukar ofta hämta min dotter från skolan, skjutsa henne dit när hon sovit hos honom och ja, dem är väldigt ofta med varandra och då åker de alltid runt i bilen.

Har sagt till min dotter att det är farligt att hålla på och leka med bilen och att man inte kan köra som en galning! Har sagt att jag inte vill att hon ska åka med honom längre men hon skriker bara att det är jag som är galen. Hon säger att det är kul att åka fort och att Rasmus (hennes pojkvän) inte kommer låta nånting hända.

Nu ska dem dessutom i helgen bila till Stockholm, över 100 mil ska hon åka med honom och man kan ju undra hur han kommer köra..

Vad ska jag göra??
    Är alltid så orolig när hon åker med honom!

• Svar på tråden Dotterns pojkvän kör som en galning!!
  • Henritta
    Kirenaj68 skrev 2016-04-28 16:13:53 följande:
    Oj! Så du var fullärd inom kärleken redan som 15-åring? Inte illa. Förklarar ju ett och annat...Lustigt att du hakar upp dig på just den detaljen i mitt inlägg. Varför kommenterade du inte det övriga jag skrev i mitt inlägg? Möjligtvis tala med pojkvännen? Ja. Det anar vi ju hur det blir med den saken.. Du får ursäkta att jag är tyken och provokativ, men det är för att få dig att tända till lite. Att ta tag i det istället för att vela. Det är ju för din dotters skull. Jag frågar igen. Står du ensam i detta? Vad säger flickans pappa?
    Hade inte möjlighet att svara på allting pga var inne via mobilen och det var så konstigt då, men nu går det bättre att skriva. Och jag tycker inte att man ska vara ageistisk och säga att unga människor inte kan veta nåt om kärlek då det är helt individuellt. Du kan vara vuxen och inte veta nåt om kärlek.

Jag velar för att jag har några anledningar till att göra det. Du får väl läsa mina andra inlägg och se!  

Pappan och jag är skilda sen måånga år tillbaka, han har jag så lite kontakt med som möjligt.. tror det räcker att jag säger så!
  • Tom Araya
    Henritta skrev 2016-04-28 16:36:08 följande:
    Hade inte möjlighet att svara på allting pga var inne via mobilen och det var så konstigt då, men nu går det bättre att skriva. Och jag tycker inte att man ska vara ageistisk och säga att unga människor inte kan veta nåt om kärlek då det är helt individuellt. Du kan vara vuxen och inte veta nåt om kärlek.

Jag velar för att jag har några anledningar till att göra det. Du får väl läsa mina andra inlägg och se!  

Pappan och jag är skilda sen måånga år tillbaka, han har jag så lite kontakt med som möjligt.. tror det räcker att jag säger så!
    Du har rätt i att betydligt äldre människor inte nödvändigtvis har så mycket kunskap om kärlek, livet och allt annat livet innehåller, men vad det gäller väldigt unga människor (som en 15-åring är i sammanhanget) är de individuella skillnaderna mindre eftersom de helt enkelt inte hunnit uppleva mer och haft möjlighet att skaffa sig de erfarenheter som är jämförbara med betydligt äldre.
  • Frigående Fru

Jag har inte läst tråden, men jag tänker att du och dotterns pojkvän har ju faktiskt en sak gemensamt. Ni tycker båda om din dotter väldigt mycket.

Kan du inte bara be att få prata med pojkvännen ensam, bara du och han över en kopp kaffe. Prata om din oro att det ska hända din dotter något och fråga om han inte kan köra lite lugnare när hon är med för att du är rädd om henne.

Prata med honom som en vuxen människa och få honom att förstå att det inte handlar om att han kör dåligt eller är oerfaren, det kan vara halt eller någon annan kör dåligt. En olycka händer så lätt och det vore ju fruktansvärt om något gick riktigt illa.

Var tydlig med att du blir orolig så kommer han nog förstå. Älskar han din dotter kommer han köra exemplariskt med henne i bilen efter ert samtal. 

• Frigående Fru

Jag har inte läst tråden, men jag tänker att du och dotterns pojkvän har ju faktiskt en sak gemensamt. Ni tycker båda om din dotter väldigt mycket.

Kan du inte bara be att få prata med pojkvännen ensam, bara du och han över en kopp kaffe. Prata om din oro att det ska hända din dotter något och fråga om han inte kan köra lite lugnare när hon är med för att du är rädd om henne.

Prata med honom som en vuxen människa och få honom att förstå att det inte handlar om att han kör dåligt eller är oerfaren, det kan vara halt eller någon annan kör dåligt. En olycka händer så lätt och det vore ju fruktansvärt om något gick riktigt illa.

Var tydlig med att du blir orolig så kommer han nog förstå. Älskar han din dotter kommer han köra exemplariskt med henne i bilen efter ert samtal. 

• Frigående Fru

• Kirenaj68
    Henritta skrev 2016-04-28 16:36:08 följande:

All right. Tänkte att det kunde vara bra för dig att ha uppbackning i detta. Jodå. Jag har läst dina inlägg  och jag får en bild av en mamma som är rädd för att det ska hända hennes dotter något, men att hon av konflikträdsla inte vågar säga eller göra något. Istället hittar hon på ursäkter för att slippa göra något. Nåja. Vi är alla olika. Det är ju så det är. Men hade jag varit i dina kläder hade jag sagt följande till pojken: "Att du kör som en biltjuv är din ensak. Men nåde dig om det händer min dotter något p.g.a din körning. Då kommer jag att göra dit liv till ett rent helvete!!" Jag hade givit blanka fan om dottern eller snordyveln hade hatat mig efteråt. Jag hade gjort min ståndpunkt klar och tydlig.
  • Ascendere
    Henritta skrev 2016-04-28 13:46:51 följande:
    Ska möjligtvis prata med pojkvännen enskilt. Får se hur jag gör. Varför så otrevlig attityd? Då kan du sticka!

Jag vet mycket väl att det är valborg, och ja de har sagt att det blir Stockholm. Dem ska tydligen till nån av hans kompisar på nån fest, sen kanske de far vidare till Uppsala.
    Låter inte bra, om han har så dåligt omdöme som du skriver, hur veta att han inte dricker innan han kör vidare mot Uppsala?
  • Henritta
    Frigående Fru skrev 2016-04-28 18:03:26 följande:

Jo! Bra inlägg och bra tips! :)
  • Hanna F

Förstår din oro men samtidigt är det svårt göra något min mamma var själv i ditt ställe då jag med träffade en kille med bil och körkort . Min mamma var orolig och skällde på min kille men det hjälpte ju inte i synnerhet inte när jag gillade att han körde fort .

Sen tog det slut med honom och mamma drog en lättnad men det hon inte visste var ju att jag gillade fart och så fort jag fått körkort började jag köra fort . Fick ju låna hennes bil och kom hem och berättade stolt jag hade kört i 200 km/h på vägen hem det var sista gången jag fick låna bilen haha .

Men var ju inte svårt låna bil av killkompisar som man kunde köra som fan med och nu har jag egen bil men gillar fortfarande köra fort . Det du ser som galet fort ser inte dem som något galet

Hanna fartdåren persson
  • Kirenaj68
    ITpappan skrev 2016-04-28 06:45:36 följande:

Detta låter inte bra. Kör han skrutt-Volvo? Saab? Pizza-BMW?

Jag hade förstått det om han kört t ex en nyare Mercedes eller Audi. Nu är det helt galet.

Stå på dig!

Naturligtvis. Ju fräschare bil desto bättre, men det hänger ändå på föraren.
Svar på tråden Dotterns pojkvän kör som en galning!!