Tom Araya skrev 2016-04-27 18:59:19 följande:
Jag utgår från att det jag försöker kan fungera tills jag är överbevisad, medans du har rakt motsatt inställning och med den kommer du ingen vart i något problem som rör andra människor, oavsett i vilket sammanhang.
Går han sista året i gymnasiet är han knappast självförsörjande och den som hjälper till att försörja honom har därmed makt att påverka, om de bara vill.
Jag förstår inte denna avighet till att ta kontakt med hans föräldrar, att man har kontakt med sina barns närmsta vänners och pojk-/flickväns föräldrar är den naturligaste saken i världen, även om det inte är obligatoriskt. Det handlar till största del om ditt eget val.
Jag är övertygad om att han tar detta på större allvar om hans föräldrar är med när du pratar med honom.
Väljer du att prata med honom enskilt så kan du försöka få honom att lämna din dotter utanför detta.
Det här handlar egentligen inte bara om dig och din dotter utan även om allas säkerhet och allas plikt att medverka till ett tryggt samhälle, vilket du kanske ska förmedla till din dotter.
Slutligen...ja, tonåringar blir arga på sina föräldrar ibland, men är det verkligen en så stor grej i jämförelse med det ärende du tar upp i trådstarten?
Det jag INTE vill göra är att ta kontakt med hans föräldrar i DENNA fråga. Det blir ingen bra början till att bygga upp en relation med hans föräldrar. Min dotter och hennes pojkvän har inte varit tillsammans länge alls och därför har jag och hans föräldrar inte riktigt hunnit träffats, men självklart kommer vi träffas så småningom och vi får väl se hur vi ''klickar'' då.
Säkert hjälper hans föräldrar till att försörja honom på något plan, men han verkar vara en självständig kille och han är inte hemma mycket. De kan _försöka_ påverka hans bilkörande, ja, men det är ingenting de _måste_. Två helt olika saker, eftersom han nu enligt lagen är sedd som vuxen. Detta är dock ingen ursäkt till att han beter sig som ett as i trafiken, men jag vill bara komma på nåt sätt att lösa det utan att ta kontakt med hans föräldrar eftersom jag inte ser deras relevans i detta. De kan som sagt snacka med honom, men inte mycket mer. Och dessutom när bilen också står på honom. Det blir heller ingen bra start för mig och hans föräldrar att få kontakt på det sättet om det första jag ska göra är att ringa o beklaga mig över deras son känner jag...
Jag har sagt till min dotter att det inte är okej att han kör som han gör. Det är klart att han inte alltid kör galet fort, men jag har påträffade gånger sett att han gör det samt hört det av min dotter. Min dotter vet om trafikvett osv och har försökt förklara detta för henne och sagt att hon kan ju försöka prata med honom, men hon blir bara sur och verkar vilja åka lika fort hon också.