• Henritta

Dotterns pojkvän kör som en galning!!

Min dotter är 15 och har en pojkvän som är 18.
    Hennes pojkvän har körtkort och bil
    men han kör som en fullständig idiot!
    Jag vill inte att min dotter ska åka med honom längre!

Han kör oftast väldigt fort, som en galning.
    Vad jag vet har han krockat 2 gånger förut. 
    Ingen blev skadad eller nåt och min dotter var inte med då,
    men det är ju bara en tidsfråga innan det händer något riktigt allvarligt!!
    Han brukar ofta hämta min dotter från skolan, skjutsa henne dit när hon sovit hos honom och ja, dem är väldigt ofta med varandra och då åker de alltid runt i bilen.

Har sagt till min dotter att det är farligt att hålla på och leka med bilen och att man inte kan köra som en galning! Har sagt att jag inte vill att hon ska åka med honom längre men hon skriker bara att det är jag som är galen. Hon säger att det är kul att åka fort och att Rasmus (hennes pojkvän) inte kommer låta nånting hända.

Nu ska dem dessutom i helgen bila till Stockholm, över 100 mil ska hon åka med honom och man kan ju undra hur han kommer köra..

Vad ska jag göra??
    Är alltid så orolig när hon åker med honom!

• Svar på tråden Dotterns pojkvän kör som en galning!!
  • Henritta
    Birgitta02 skrev 2016-04-27 15:13:44 följande:
    Har förstått i tråden att du inte gillar att sätta gränser. Din dotter måste sätta sina egna gränser, och hon är alldeles för ung för det. Ärligt talat tycker jag du sviker henne.
    Vad jiddrar du om?? Såklart jag vet att det är jag som bestämmer vars hon får sova!
  • Tom Araya
    Anonym (?) skrev 2016-04-27 15:15:29 följande:
    Har inte sagt nånting om att hans föräldrar inte kan försöka prata med honom om det. Det jag säger är att det troligen inte kommer fungera eftersom att han vet att dom inte har den makten över honom längre att bestämma hur han ska göra!
    Är han bara 18 så klarar han sig troligen inte helt själv än och då har föräldrarna fortfarande en viss makt att påverka hans beteende.
  • Anonym (?)
    Tom Araya skrev 2016-04-27 15:17:40 följande:
    Är han bara 18 så klarar han sig troligen inte helt själv än och då har föräldrarna fortfarande en viss makt att påverka hans beteende.
    Nej, det har dom inte. Dom har inget ansvar till att göra det.
    En 18 åring är myndig. Spelar ingen roll om han har problem eller liknande. Vill han ta emot hjälp av föräldrar osv så får han det, men han har absolut ingen skyldighet att lyssna på dom när det gäller hans liv.
  • Henritta
    Tom Araya skrev 2016-04-27 15:17:40 följande:
    Han är 19 om 2 månader ungefär så man kan väl säga 19.
  • lövet2

Jag skulle tipsa polisen anonymt. Berätta att en bil far fram vårdslöst regelbundet på en viss gata, och att du skrivit upp registreringsnumret. Så gjorde en vän till mig, fast där brukade föraren dessutom vara full. Polisen började helt enkelt ställa upp tillfälliga kontroller i närheten av den gatan, och till slut fick de napp.

• Tom Araya
    Anonym (?) skrev 2016-04-27 15:20:30 följande:
    Nej, det har dom inte. Dom har inget ansvar till att göra det.
    En 18 åring är myndig. Spelar ingen roll om han har problem eller liknande. Vill han ta emot hjälp av föräldrar osv så får han det, men han har absolut ingen skyldighet att lyssna på dom när det gäller hans liv.
    Såklart de har ansvar, de är hans föräldrar. Annars så skulle man ju sparka ut dem att få klara sig helt själva så fort de fyllt 18.
  • Anonym (?)
    lövet2 skrev 2016-04-27 15:25:08 följande:

Jag skulle tipsa polisen anonymt. Berätta att en bil far fram vårdslöst regelbundet på en viss gata, och att du skrivit upp registreringsnumret. Så gjorde en vän till mig, fast där brukade föraren dessutom vara full. Polisen började helt enkelt ställa upp tillfälliga kontroller i närheten av den gatan, och till slut fick de napp.

Ni är verkligen töntar!
  • Tom Araya
    Anonym (?) skrev 2016-04-27 15:28:52 följande:
    Ni är verkligen töntar!
    För att man vill sätta dit någon som kör som en galning?
    Är du grabben TS skriver om?
  • lövet2
    Anonym (?) skrev 2016-04-27 15:28:52 följande:
    Ni är verkligen töntar!
    Hur så? Om jag har en dotter på 15 år, så ansvarar jag för hennes hälsa och säkerhet. Det har varit lite för många döda ungdomar här omkring för min smak. Kan jag hjälpa till med att hålla siffrorna nere, så tycker jag det är en bra sak.
  • Tom Araya

Jag skulle ha kontaktat föräldrarna och bett om ett möte där grabben och hans föräldrar är med. Förklara läget och hur du ser på saken för honom medan hans föräldrar sitter brevid och hör på, det biter nog bra om det inte grabben är utom räddning och föräldrarna helt saknar moral.

Svar på tråden Dotterns pojkvän kör som en galning!!