Hur mycket behöver man äta egentligen?
Hejsan!
Jag har börjat fundera lite över min kost den sista tiden och skulle vilja ha svar av några insatta människor :)
Det gäller hur mycket mat man behöver äta egentligen. Jag menar inte kalorier för det kan jag googla fram hur mycket jag ska äta och jag tycker inte om att räkna kalorier. Det jag tänker på är hur man lägger upp kosten under dagen.
Jag väger ca. 46-47 kg och är är 160 lång ungefär (22 år gammal). Jag har sedan jag sabbade mina knän inte kunnat träna mycket så jag bränner inte alls mycket kalorier per dag.
Jag har vuxit upp med att man ska äta 3 riktiga mål mat om dagen men märker nu när jag böjar bli lite äldre och inte har kunnat träna lika mycket som under tonåren (samt inte har lika snabb förbränning) att jag inte känner att jag behöver äta 3 riktiga mål mat om dagen.
Jag har börjat göra så att jag satsar på 1 "riktigt" mål mat om dagen.
Som ett exempel på hur en dag kan se ut:
Frukost: Smoothie (grönkål, spenat, banan, a-fil, frön, blåbär)
Lunch (en "riktig" måltid, försöker få till en balans mellan kött, kolhydrater och grönsaker)
Middag: Havregrynsgröt, fil eller liknande.
Ibland äter jag en frukt under dagen och äter ibland smoothie till lunch om jag åt en ordentlig frukost (ex. omelett eller liknande).
Nu börjar jag fundera på om detta är dåligt för kroppen? Jag har inte som mål att gå ner i vikt (har inte märkt att jag gjort det heller) men undrar om jag inte får i mig allt jag behöver?
Jag förstår att det kan vara olika för alla, men jag är inte superinsatt i kosthållning förutom vad som är onyttigt/nyttigt. Tror ni att jag får i mig allt jag behöver varje dag?
Tack på förhand. :)