Inlägg från: Anonym99664 |Visa alla inlägg
  • Anonym99664

Hur mycket behöver man äta egentligen?

Hejsan!

Jag har börjat fundera lite över min kost den sista tiden och skulle vilja ha svar av några insatta människor :)

Det gäller hur mycket mat man behöver äta egentligen. Jag menar inte kalorier för det kan jag googla fram hur mycket jag ska äta och jag tycker inte om att räkna kalorier. Det jag tänker på är hur man lägger upp kosten under dagen.

Jag väger ca. 46-47 kg och är är 160 lång ungefär (22 år gammal). Jag har sedan jag sabbade mina knän inte kunnat träna mycket så jag bränner inte alls mycket kalorier per dag. 

Jag har vuxit upp med att man ska äta 3 riktiga mål mat om dagen men märker nu när jag böjar bli lite äldre och inte har kunnat träna lika mycket som under tonåren (samt inte har lika snabb förbränning) att jag inte känner att jag behöver äta 3 riktiga mål mat om dagen.

Jag har börjat göra så att jag satsar på 1 "riktigt" mål mat om dagen. 

Som ett exempel på hur en dag kan se ut:

Frukost: Smoothie (grönkål, spenat, banan, a-fil, frön, blåbär)

Lunch (en "riktig" måltid, försöker få till en balans mellan kött, kolhydrater och grönsaker)

Middag: Havregrynsgröt, fil eller liknande. 

Ibland äter jag en frukt under dagen och äter ibland smoothie till lunch om jag åt en ordentlig frukost (ex. omelett eller liknande).

Nu börjar jag fundera på om detta är dåligt för kroppen? Jag har inte som mål att gå ner i vikt (har inte märkt att jag gjort det heller) men undrar om jag inte får i mig allt jag behöver?

Jag förstår att det kan vara olika för alla, men jag är inte superinsatt i kosthållning förutom vad som är onyttigt/nyttigt. Tror ni att jag får i mig allt jag behöver varje dag?

Tack på förhand. :)

• Svar på tråden Hur mycket behöver man äta egentligen?
  • Anonym99664
    Jordgubb90 skrev 2016-04-26 08:50:01 följande:

Hej! Jag är 26 år, väger 55 kg och är 166 cm... Tränar ganska mycket... Ca 2 långa konditionspass i veckan och därimellan lite hemmagym och promenader.

Om du inte rör nåt på dig så klarar du dig säkert på den maten... MEN du måste ju börja röra på dig om din kropp ska hålla livet ut... Om du har problem med knäna får du prata med någon expert om träning som funkar ändå... Tex promenader, cykling mm. Det är väl inget fel på din kost... Men börja träna efter förmåga och öka därefter kosten. För börjar du röra på dig så kommer du känna att du äter för lite.

Hej,

Jag tränar i den mån att jag tar promenader och kör lite pilates då och då. Jämfört med förut då jag tränade 4 ggr i veckan om minst 2 timmar per pass känns det inte som om jag bränner kalorier överhuvudtaget med promenader etc. Det var därför jag skrev att jag inte tränar mycket, räknar inte promenader som träning på den nivå jag är nu. Kör pilates ibland men inte regelbundet då jag just nu har en period där jag går upp 05.00 och kommer hem 20.00/21.00. Hinner i princip bara äta och sova! Som tur är så är det tillfälligt.  

Men denna tråd gäller kosten. Så om jag får i mig allt jag behöver så är jag nöjd. =)
  • Anonym99664
    Jordgubb90 skrev 2016-04-26 09:52:13 följande:
    Jobbar du? Är det därför du är borta 05-20? Vad jobbar du med? Beror ju på sånt också...
    Just nu så studerar jag. Som tur är hade jag inte sådana tider när jag jobbade.

Jag pendlar 3h om dagen, och läser just nu en kurs som kräver mycket tid, så det är inget schema jag förväntar kommer hålla i sig.

Mycket motion blir det inte när man studerar. Märker en stor skillnad från när jag jobbade på restaurang och rörde på mig hela tiden jämfört med när jag började jobba på kontor och nu när jag studerar. Åt mycket mer när jag hade ett aktivt jobb.
  • Anonym99664
    Iowhannah skrev 2016-04-26 10:33:24 följande:

Det är lite svårt att svara på så länge vi inte vet hur mycket du rör på dig, men om du blir mätt och inte tappat vikt så kan vi nog utgå ifrån att mängden är rätt.

När jag läser vad du äter så tycker jag att det ser riktigt bra ut. Du verkar ha koll på vad som är nyttigt och vad din kropp behöver. Jag äter oftast också bara en "riktig"/lagad måltid om dagen, men jag får även in ett par proteinrika mellanmål (typ en shake eller en bar eller nåt sånt).

Kroppen brukar säga ifrån ifall man gör något fel och, som sagt, mår du bra och håller vikten så behöver du inte oroa dig :)

Hejsan!

Det är svårt att svara på hur mycket jag rör på mig just nu! Innan jag drabbades av influensa i februari simmade jag 1 gång i veckan, tog promenader och pilates då och då. 

Influensan höll i sig i en månad, ända in i mars. Efter det rök jag på en förkylning som varade i några veckor (har då bara tagit promenader). Precis när jag blev frisk gick bilen sönder så efter det har jag varken simmat, promenerat (i träningssyfte) eller liknande då jag tar bilen dit. 

För några dagar sedan fick jag tillbaka bilen från reparationen och precis nu när jag tänkte börja röra på mig igen så stukade jag foten idag och sitter nu på bussen hem med en dålig fot.

Så att beskriva hur aktiv jag är just nu/har varit de senaste månaderna är lite svårt, det blir nästan 0 % p.g.a. sjukdom.

När jag var frisk i januari simmade jag en del, promenerade och gjorde lite pilates. Men jag kan inte säga att det brände kalorier, eller så märker man inte av det? Jag kanske är för färgad av hur det var när jag aktvt tränade mycket förut. 

Förmodligen är det p.g.a. min nedsatta aktivitet de senaste månaderna som jag börjat fundera över hur mycket jag behöver äta. Men om det är som du säger att kroppen brukar säga ifrån så är det nog ingen fara med det jag äter. :)

• Anonym99664

@Bf2nokt: Ja, det var därför jag började undra. Får fortsätta hålla koll på vikten.

@Anonym (A): Nej, det var inte jag. Hittade inte en liknande tråd när jag sökte förut. Har du kvar länken? 
    Det här är den andra tråden jag startar här, den första gällde lite juridik. 

@Anonym (Ghjhh): Tack så mycket! Ska se till att variera mer och tänka på fetter :) 

Svar på tråden Hur mycket behöver man äta egentligen?