• provi87

IVF-start slutet på april/början på maj

På trosdag börjar jag med sprutor, fick mens igår. Min man frågade om jag var ledsen över att det inte blev något denna gång heller, men det hade jag ju förutsatt att det inte skulle bli så blev bara glad att jag kan starta sprutorna nu snart. Känns väldigt spännande.

Maire - hur kommer det sig att det är ett ganska långt glapp mellan ert första och andra IVF? Om ni gjorde det i november menar jag, du måste inte svara. 

• provi87

jaaa precis, snart är vi alla igång! läste att på färsk IVF är sannolikheten nästan 40 %, hoppas det stämmer och då tycker jag det är rimligt om 40% av oss är gravida snart!

• provi87

Marre22 - stort lycka till idag i Falun, berätta vad ni kommer fram till :)

stajlish - vad härligt att någon säger att äggplocket inte är så farligt. Jag kan tänka mig att ha ont efteråt men inte under tiden det är jag så rädd för. På mottagningen sa de att jag inte ska läsa så mycket om det på internet så jag försöker hålla mig undan men skönt att du tycker det var okej! 

Jag tog första sprutan gonal-f igår. Det kändes inte så farligt. Känns bra att vara på väg nu! 

Angående jobbet: Jag är tjänstledig 50% pga studier (kurs på universitetet) och det har varit lätt att säga att jag har tenta när jag behövt vara ledig, men det mesta har fallit sig på mina lediga dagar. Jag tror inte jag skulle vilja säga till min chef, det känns så väldigt privat och jag litar inte på ledningen riktigt. 

• provi87

FruA78 - Vad skönt att första sprutan gick bra! Jag är också himla rädd så min man har fått ge mig sprutorna och det funkar okej. Han är lite för snäll bara så han låter mig vela länge innan han sticker vilket bygger upp massa hemska tankar om hur ont det gör.

Idag är det sprutdag fem och vi ska börja med spruta nr 2. Gonal-f har varit helt okej ändå men nästa (orgalutan) ska ju vara värre. Ser inte fram emot ikväll.. 

• provi87

Och just det - jag tog några glas vin i helgen och fick sån fruktansvärd huvudvärk och kunde inte sova på natten. Det ska uppenbarligen kunna bli så av gonal-f iallafall, så blir nykter framöver. Förhoppningsvis ett år eller mer :) 

• provi87

Nu är jag på sprutdag 8! Gonal-f är helt okej, och orgalutran går bra om kör in den fort. Jag var på ultraljud igår och hoppades på att de skulle vilja ta ut äggen imorgon (jag mår fruktansvärt illa av sprutorna och är trött) men de hade inte växt så fort så det lär bli nästa vecka. Nytt ultraljud imorgon istället, för att fastställa äggplocket. Jag läste om någon som fått använda sprutor i 17 dagar innan äggplock, hoppas verkligen inte det, vill sluta med det nu. 

Hade tio äggblåsor iallafall så det kändes bra! De hade alla ungefär samma storlek typ 12mm. Håller tummarna att det blir lite ägg :)

• provi87
    Harvester skrev 2016-04-27 15:29:23 följande:

Tagit ut ägg idag. Fick ut 5 ägg, hoppas de är spänstiga och fina :)

Plan att sätta in embryo fredag em, spännande...

Inte skönt att ta ut äggen men inte så farligt som jag trodde :)

Vad härligt att det inte gjorde så ont! Jag är sååå rädd för ÄP. 

Stort lycka till imorgon på insättningen om det fortfarande är planen, vet du om/hur många som blev befruktade?
  • provi87
    FruA78 skrev 2016-04-28 17:45:21 följande:

Ikväll blir det första gången med orgalutran. Har ni något bra tips? Jag köpte Emlaplåster idag, har aldrig prövat det. Någon som prövat? Den första sprutan bemfola går bra men den nålen är tunn.

Just nu är ångest på högsta nivå är otroligt spruträdd. Fy det är dags om en timme.

Hur har det gått? Mitt tips är att inte vara långsam! Skjut in den fort, känns mkt mindre. Väldigt svårt att göra på sig själv men min man har lärt sig. Jag har tagit tre orgalutran-sprutor nu, känns mindre för var gång!
  • provi87
    FruA78 skrev 2016-04-28 19:42:34 följande:
    Det gick bra :) Det är min man som tar sprutorna på mig med och han stack fort. Tog bedövningsplåster på en timme innan så det gjorde inte så ont. Tack för rådet. Imorgon blir det ett första ultraljud så ett steg närmare nu :)

Härligt att höra det går bättre och bättre med sprutan. Vet du när äggplock blir för din del?
    Nej, var på ultraljud i onsdags och ska på ett till imorgon. Antar måndag. Vill så gärna slippa sprutorna så jag liksom längtar efter äggplocket haha
Svar på tråden IVF-start slutet på april/början på maj