• Alexi

Vad är egentligen en bra frukost för barn?

Vad tycker ni är en bra frukost för barn i skolålder? Dvs mättande, ger bra med energi att orka dagen och inte massa socker? Vad är optimalt om era barn äter till frukost och får ni dem att äta det?

• Svar på tråden Vad är egentligen en bra frukost för barn?
  • Fru Ve

Mina äter fil/yoghurt naturell med lite honung eller sylt i, cornflakes/müsli och någon smörgås. Ibland äter de gröt eller stekt ägg. Jag är ingen sockerpolis, tycker deras frukost är bra. Gällande bröd varieras mellan ljust och mörkt/knäcke.

• Rödaskor

Oftast blir det soygurt med müsli ellr gröt med sylt och ett glas havredryck. En macka utan pålägg ibland.

Vi köper alltid naturell soygurt och müsli utan socker men det är mest en smakfråga. Blir för sött annars. Väljer grovt bröd framför vitt.

En dag ska jag bli en sådär som fixar fina frukostar med hemmagjord marmelad, nybakat bröd och massor med frukt som serveras på fina tallrikar och nymalet kaffe.

• mammalovis
    Mrs Green skrev 2016-04-02 22:43:29 följande:
    Naturell yoghurt och frysta (halvtinade) bär vill dottern helst ha. Ibland vill hon även ha en macka. Jag kom på att det var lättare att få henne att äta grövre, osötat bröd om jag rostar det.
    Vad finns det för osötat bröd att köpa? Jag tycker allt bröd verkar innehålla en massa socker, oavsett om det har ett bättre fullkornsinnehåll eller inte. Genommörkt tror jag inte fungerar för barnen. De äter typ Guldkorn, Harmoni, Lingongrova. Eller måste man baka själv?
  • mammalovis
    Rödaskor skrev 2016-04-03 04:07:14 följande:
    Oftast blir det soygurt med müsli ellr gröt med sylt och ett glas havredryck. En macka utan pålägg ibland.

Vi köper alltid naturell soygurt och müsli utan socker men det är mest en smakfråga. Blir för sött annars. Väljer grovt bröd framför vitt.

En dag ska jag bli en sådär som fixar fina frukostar med hemmagjord marmelad, nybakat bröd och massor med frukt som serveras på fina tallrikar och nymalet kaffe.
    Vad finns det för müsli utan socker? Blir det gryn och nötter då eller? Barnen gillar visserligen havrepuffar, men jag borde väl hitta ett bättre alternativ. Frukt innehåller ju också socker, så det ger ju skyhögt värde.
  • LillaLoppi
    mammalovis skrev 2016-04-03 09:50:18 följande:

Vad finns det för osötat bröd att köpa? Jag tycker allt bröd verkar innehålla en massa socker, oavsett om det har ett bättre fullkornsinnehåll eller inte. Genommörkt tror jag inte fungerar för barnen. De äter typ Guldkorn, Harmoni, Lingongrova. Eller måste man baka själv?

Min son äter Fazers rotfruktsbröd, Skogaholms lantbröd med morot, havssalt eller olivolja, eller såna där rallarhalvor (de osötade).
  • E2012smamma
    Det bästa jag hittat förutom såna riktiga rågbröd är fazers. Ja vad heter det nu då. Råg nånting. 4,5 G sockerarter och läst någonstans att man ska hålla sig under 5. Om jag inte minns fel. Om du inte orkar baka själv villsäga. Jag orkar det inte
  • Mrs Green
    Helt utan socker finns väl inte, men jag brukar i alla fall kolla att det är under 4g. Fazers rotfruktsbröd är en favorit. Den som är i skivor (så man kan rosta) har 1,6g sockerarter per 100g och dottern älskar den.
  • Mrs Green
    LillaLoppi skrev 2016-04-03 10:03:27 följande:
    Min son äter Fazers rotfruktsbröd, Skogaholms lantbröd med morot, havssalt eller olivolja, eller såna där rallarhalvor (de osötade).
    Just det, de där lantbröden är bra också. Jag vet inte hur fiberrika de är däremot, men det försöker vi kompensera med t.ex fullkornspasta, man kan ju inte lyckas med allt :)
  • LillaLoppi
    Mrs Green skrev 2016-04-03 14:19:45 följande:

Helt utan socker finns väl inte, men jag brukar i alla fall kolla att det är under 4g. Fazers rotfruktsbröd är en favorit. Den som är i skivor (så man kan rosta) har 1,6g sockerarter per 100g och dottern älskar den.

Det är ju HELT osötat. Dvs endast naturligt förekommande socker. Varken tillsatt honung, sirap eller socker.
  • Bondförnuft

En liten omelett fylld med grönsaker är bra frukost, och går lika snabbt att göra som att bre mackor med pålägg. Glad

Ex: Omelett med tomat, svamp, spenat och lite ost.

Går att variera i det oändliga. Finns det bacon eller köttfärs kvar sedan middagen igår? "Strössla" det på omeletten.

Svar på tråden Vad är egentligen en bra frukost för barn?