Vad är egentligen en bra frukost för barn?
Vad tycker ni är en bra frukost för barn i skolålder? Dvs mättande, ger bra med energi att orka dagen och inte massa socker? Vad är optimalt om era barn äter till frukost och får ni dem att äta det?
Vad tycker ni är en bra frukost för barn i skolålder? Dvs mättande, ger bra med energi att orka dagen och inte massa socker? Vad är optimalt om era barn äter till frukost och får ni dem att äta det?
En smoothie med både grönsaker och frukt i. Mörka, hårda mackor med hummus eller avokado på, och skivade grönsaker (oftast gurka, tomat eller paprika).
Det får dom oftast, men på vintern får dom även gröt med frukt på. Ger dom inget smör, ingen komjölk, inget socker osv. Funkar jättebra för mina döttrar. Inget kött och inga ägg heller, för vi är veganer. I smoothien brukar jag dessutom ha i spirulina, vilket innehåller alla proteiner, vitaminer osv som man behöver få i sig per dag. Jag ger dom maten, och dom äter tills dom blir mätta. Ibland äter dom allt, men annars ställer jag in det i kylen så får dom resterna till mellanmål sen. Tvinga aldrig barn att äta om det inte är livsviktigt, det är viktigt att dom har matglädje. :)
Men ni vars barn äter rätt olika frukostar och smoothies, gröt, olika former av ägg osv. Hur mycket tid lägger ni på att välja och laga frukost på vardagarna? Min son äter visserligen lite olika men det är ändå 30-sekundersförberedelser typ...
Men ni vars barn äter rätt olika frukostar och smoothies, gröt, olika former av ägg osv. Hur mycket tid lägger ni på att välja och laga frukost på vardagarna? Min son äter visserligen lite olika men det är ändå 30-sekundersförberedelser typ...
Ni vars batn äter gröt, vad är det för sort och har de på den?
Sonen äter fortfarande sempers tvåårsgröt vilket ju inte känns så nyttigt men känns svårt att vänja in annan sort också.
Ska vi iväg tidigt (åket hemifrån 6) så gör jag en smoothie på naturell yoghurt, mjölk, bananer, blåbär/hallon/jordgubbar, havregryn o chiafrön.
Ska vi iväg lite senare eller är lediga blir det oftast kokt ägg, havregrynsgröt med sylt (ibland färska bär) macka och mjölk eller juice. Ibland blir det mannagrynsgröt med sylt.
Sönerna är 5 (snart 6) och 7, och är rätt stora i maten.
Äldsta sonen 11 år käkar råggröt med banan, dottern 8 år en smoothie med banan, katrinplommon och turkisk yoghurt. Smörgås av filbröd med nötter plus varsin frukt. På helgerna gör vi krabbelurer ibland eller banan och kesoplättar.
Naturell yoghurt och frysta (halvtinade) bär vill dottern helst ha. Ibland vill hon även ha en macka. Jag kom på att det var lättare att få henne att äta grövre, osötat bröd om jag rostar det.