• Alexi

Vad är egentligen en bra frukost för barn?

Vad tycker ni är en bra frukost för barn i skolålder? Dvs mättande, ger bra med energi att orka dagen och inte massa socker? Vad är optimalt om era barn äter till frukost och får ni dem att äta det?

• Svar på tråden Vad är egentligen en bra frukost för barn?
  • gbgumman
    LillaLoppi skrev 2016-04-02 15:47:11 följande:
    Det är ingen nyhet att mer eller mindre allt, numera har ett ekologiskt alternativ (även oboy, märket oboy).

Poängen är att ekologiskt, inte alltid är så ekologiskt.
    Tror inte på dig. Tror att eko är bra mycket bättre än besprutad mat. Att ekogrödor också utsätts har du säkert rätt i.
  • Minniemousemommy

En smoothie med både grönsaker och frukt i. Mörka, hårda mackor med hummus eller avokado på, och skivade grönsaker (oftast gurka, tomat eller paprika).

Det får dom oftast, men på vintern får dom även gröt med frukt på. Ger dom inget smör, ingen komjölk, inget socker osv. Funkar jättebra för mina döttrar. Inget kött och inga ägg heller, för vi är veganer. I smoothien brukar jag dessutom ha i spirulina, vilket innehåller alla proteiner, vitaminer osv som man behöver få i sig per dag. Jag ger dom maten, och dom äter tills dom blir mätta. Ibland äter dom allt, men annars ställer jag in det i kylen så får dom resterna till mellanmål sen. Tvinga aldrig barn att äta om det inte är livsviktigt, det är viktigt att dom har matglädje. :)

• Minniemousemommy
    Alexi skrev 2016-04-02 15:50:48 följande:

Men ni vars barn äter rätt olika frukostar och smoothies, gröt, olika former av ägg osv. Hur mycket tid lägger ni på att välja och laga frukost på vardagarna? Min son äter visserligen lite olika men det är ändå 30-sekundersförberedelser typ...

Det tar mig ca 5 minuter att göra frukost till mina barn varje morgon. Har färdigskuren frukt i frysen som jag slänger i mixen med lite soyghurt, växtmjölk eller juice. Det tar kanske 2 minuter. Sen tar jag fram bröd, hummus och färdigskivade grönsaker och lägger ihop det. Tar ca 2 minuter också. Sen o servera allting och hämta barnen tar typ 1 minut, så det tar inte lång tid alls. Andra enkla frukostar är chiapudding (Det gör man dagen innan) och gröt (bara o värma typ). Ägg äter vi inte, men det tar väl ca 10 minuter ? Och då kan man göra annat under tiden det kokar tex.
  • Velmaja

Men ni vars barn äter rätt olika frukostar och smoothies, gröt, olika former av ägg osv. Hur mycket tid lägger ni på att välja och laga frukost på vardagarna? Min son äter visserligen lite olika men det är ändå 30-sekundersförberedelser typ...

Gröt eller smoothies tar ju bara 3-5 min att göra.
  • mammalovis
    Alexi skrev 2016-04-02 16:08:50 följande:
    Jag vet inte. Jag har ju bara en sjuåring ännu men jag tänker mig att det känns rätt länge till jag skulle låta henne tex laga gröt i en gryta själv.
    Havregrynsgröt går ju göra i mikron. Jag mäter upp vatten och gryn, rör om och ställer i mikron, tösen trycker 4 gånger på knappen. Sedan lyfter jag ut den. Sedan häller hon på lite mjölk och äter. Hade det inte varit för att hon inte når tallrikarna och det blir varmt så hade hon kunnat fixa det själv som 5-åring.

Oftast äter hon yoghurt av gammal vana först och sedan vill hon ibland ha gröt istället för smörgås.

Jag grunnar också på vad som skulle göra barnens frukostar bättre. Ägg tror jag är stoppande, så det ska inte mina äta för ofta, men det är ju god och nyttig mat.
  • modsey

Vispa ihop en omelett går fortare än att bre en macka. Smoothis gör jag kvällen innan och ofta så det räcker minst två mornar..pannkakssmet görs även den kvällen innan.
  • Alexi

Ni vars batn äter gröt, vad är det för sort och har de på den?

Sonen äter fortfarande sempers tvåårsgröt vilket ju inte känns så nyttigt men känns svårt att vänja in annan sort också.

• GrönaDruvan

Ska vi iväg tidigt (åket hemifrån 6) så gör jag en smoothie på naturell yoghurt, mjölk, bananer, blåbär/hallon/jordgubbar, havregryn o chiafrön.
    Ska vi iväg lite senare eller är lediga blir det oftast kokt ägg, havregrynsgröt med sylt (ibland färska bär) macka och mjölk eller juice. Ibland blir det mannagrynsgröt med sylt.
    Sönerna är 5 (snart 6) och 7, och är rätt stora i maten.

• Flisan35

Äldsta sonen 11 år käkar råggröt med banan, dottern 8 år en smoothie med banan, katrinplommon och turkisk yoghurt. Smörgås av filbröd med nötter plus varsin frukt. På helgerna gör vi krabbelurer ibland eller banan och kesoplättar.

• Mrs Green

Naturell yoghurt och frysta (halvtinade) bär vill dottern helst ha. Ibland vill hon även ha en macka. Jag kom på att det var lättare att få henne att äta grövre, osötat bröd om jag rostar det.

Svar på tråden Vad är egentligen en bra frukost för barn?