Inlägg från: mammalovis |Visa alla inlägg
  • mammalovis

Vad är egentligen en bra frukost för barn?

Alexi skrev 2016-04-02 16:08:50 följande:
    Jag vet inte. Jag har ju bara en sjuåring ännu men jag tänker mig att det känns rätt länge till jag skulle låta henne tex laga gröt i en gryta själv.
    Havregrynsgröt går ju göra i mikron. Jag mäter upp vatten och gryn, rör om och ställer i mikron, tösen trycker 4 gånger på knappen. Sedan lyfter jag ut den. Sedan häller hon på lite mjölk och äter. Hade det inte varit för att hon inte når tallrikarna och det blir varmt så hade hon kunnat fixa det själv som 5-åring.

Oftast äter hon yoghurt av gammal vana först och sedan vill hon ibland ha gröt istället för smörgås.

Jag grunnar också på vad som skulle göra barnens frukostar bättre. Ägg tror jag är stoppande, så det ska inte mina äta för ofta, men det är ju god och nyttig mat.
  • mammalovis
    Mrs Green skrev 2016-04-02 22:43:29 följande:
    Naturell yoghurt och frysta (halvtinade) bär vill dottern helst ha. Ibland vill hon även ha en macka. Jag kom på att det var lättare att få henne att äta grövre, osötat bröd om jag rostar det.
    Vad finns det för osötat bröd att köpa? Jag tycker allt bröd verkar innehålla en massa socker, oavsett om det har ett bättre fullkornsinnehåll eller inte. Genommörkt tror jag inte fungerar för barnen. De äter typ Guldkorn, Harmoni, Lingongrova. Eller måste man baka själv?
  • mammalovis
    Rödaskor skrev 2016-04-03 04:07:14 följande:
    Oftast blir det soygurt med müsli ellr gröt med sylt och ett glas havredryck. En macka utan pålägg ibland.

Vi köper alltid naturell soygurt och müsli utan socker men det är mest en smakfråga. Blir för sött annars. Väljer grovt bröd framför vitt.

En dag ska jag bli en sådär som fixar fina frukostar med hemmagjord marmelad, nybakat bröd och massor med frukt som serveras på fina tallrikar och nymalet kaffe.
    Vad finns det för müsli utan socker? Blir det gryn och nötter då eller? Barnen gillar visserligen havrepuffar, men jag borde väl hitta ett bättre alternativ. Frukt innehåller ju också socker, så det ger ju skyhögt värde.
Svar på tråden Vad är egentligen en bra frukost för barn?