Vad är egentligen en bra frukost för barn?
Vad tycker ni är en bra frukost för barn i skolålder? Dvs mättande, ger bra med energi att orka dagen och inte massa socker? Vad är optimalt om era barn äter till frukost och får ni dem att äta det?
Vad tycker ni är en bra frukost för barn i skolålder? Dvs mättande, ger bra med energi att orka dagen och inte massa socker? Vad är optimalt om era barn äter till frukost och får ni dem att äta det?
Min 4 årig äter kokt ägg och havregrynsgröt eller kokt ägg med rågbrödsmacka.
Ett barn i skolåldern kanske behöver något ytterligare. Jag vet inte.
Lillen som är 1,5 får havregrynsgröt spetsat med smör och grädde för att han ska få i sig lite mer fett då han inte äter ägg.
Mina ungar har inte varit några stora frukostätare förrän de kommit upp i mitten av tonåren. En kopp choklad, ett glas Proviva eller juice och en smörgås har varit tillräckligt för att få dem genom förmiddagen. De har blivit mätta och fått i sig lite av varje ur kostcirkeln.
Är glad för varje tugga av en smörgås barnen får i sig..
Vad vi än erbjuder så duger inget men nån smörgås går ner ibland...
Vi kör oftast på grovt bröd eller fet naturell yoghurt med musli eller bär. Jag brukar ofta äta keso med nötter och torkad frukt och det har vår nioåring också börjat ta av numera.
Finns ju superduperdunderfrukostar.
Men det ska ju vara gott också och man ska ju mäkta med det.
Mitt barn äter 1-2 skivor osötat bröd med becell och en skiva kalkon på. Dricker lättmjölk till det.
Barnet är fem år och står sig på den frukosten, som serveras mellan 07:00-7:30, fram till lunch som serveras cirka 11:30.
Mina är storätare o kan glatt hugga in på allt från pannkakor ( med lite grövre mjöl i ) med fruktsallad till. Honungstekt äpplen med en klick kvarg.
Smootihs av olika slag.
Äggröra, skinka omelett eller vanliga smörgåsar.
Vi äter ofta gröt, smoothie, ägg i olika former, smörgås, yoghurt med musli m.m. Skippar yoghurt och oboy och sånt där med massa socker i.
Ägg, gröt, någon smörgås. Eller inget alls, i motsats till den gamla myten om att frukost är det viktigaste målet så behöver man inte äta frukost om man inte vill.
Min minsta dricker fullkornsvälling och äter oftast ett ägg.
Den större äter smoothie eller ett glas juice och en smörgås. Han är petig med pålägg men salami och kaviar brukar gå bra. På helgen och fredag får han brunost.
Jag har inte brytt mig alls. De har alltid orkat med skolan ändå. Den äldre äter polarsmörgås och oboy och den lilla fil och eko müsli.