• Y o L o

BF December 2016

Ja jag funderar på om man ska ha henne hemma till typ mars april men det känns ju överdrivet o lite taskigt att hon inte ska få va med sina kompisar.

Blir ju orolig för bebisens skull, annars får man ju bara beta av alla sjukdomar men med en så liten hemma känns det inte kul alls.

Mariro skrev 2017-01-20 10:45:59 följande:

Det är säkert då man tänker om det ens är värt att ha barnen på dagis... men alltså, jag är 27 år, och när jag gick på dagis hade vi varken löss eller springmask eller magsjuka? Visst vanliga förkylningar, men inte så ofta som man hör nu. Nu är ju barnen nästan hemma mer pga sjukdom?

• Y o L o

Håller du honom hemma? Hur länge isf?

Ja jag tänkte för mig själv "varför hade jag så bråttom, borde väntat till februari mars åtminstone".

Lätt att säga nu haha!

Madeloo skrev 2017-01-22 17:39:15 följande:

Jag som fick ligga inne med min lilla tös på då 3veckors med RS 6dygn nu i början av jan tycker också dagis bekymret e jobbigt.

RS lär hon inte få igen men orkar inte med att bli inlagda med magsjuka eller annat igen..

Samtidigt som grabben hade behövt leka av sig på dagarna även om jag gör mitt bästa för att aktivera han här hemma.

Jobbigt att ha små bebisar denna tiden.

• Y o L o

Även där jag går sitter skyltar! Frågan är om folk respekterar det.

Fian88 skrev 2017-01-23 21:24:19 följande:

Vårt BVC har skyltar uppe att inga sjuka barn/vuxna får komma dit. Vid sjukdom vänder man sig till vc.

• Y o L o

Hur mår ni mammor nu? Hur gamla är era små och hur långa är de och vad väger det? Skulle va kul att jämföra :)

Min dotter blev 5 veckor igår, vi var på Bvc och mätte o vägde o träffade läkare.

Hon är 57 cm lång och väger 4,6. Enligt läkaren är hon stark, hon är duktig på att hålla upp huvudet och hade starka armar tyckte läkaren :)

• Y o L o

Wow va skönt att hon blivit så stor, känns tryggare ju större de blir. Ja svarsleende trodde jag att jag inbillade mig, och att hon räckte ut tungan när jag gjorde det, kanske inte var en slump då?

Är också stel kring höfter, att liggamma på natten är nog inte så bra för höfterna.

Tess1990 skrev 2017-01-24 10:07:40 följande:

Våran plutt blev 6 veckor i fredags

Vägde 3980g och var 53cm vid födseln och vägde 5720g och var 59cm vid bvc besöket i fredags ^^

På läkarbesöket för 2 veckor sen var alla imponerade av henne ^^ hon och storebror har i princip kunnat hålla upp huvudet sen födseln, väldigt stark nacke

Hon följer oss och saker med blicken och huvudet sen ett tag och ger svarsleenden sen strax innan 4 veckor, jollret/skrattet är på väg nu :) pappa är tydligen roligast ^^

Otroligt snäll och lugn, blir bara förbannad när maten tar för lång tid eller en rap sitter fast, snabbt fixat och sen är de bra, grannarna märker nog knappt att vi har en liten här nu ^^

Jag mår bra men avslaget vill inte riktigt sluta, förra veckan behövde jag inte ens binda längre, kom bara när jag var på toaletten men iförrgår kom de mer igen, trodde först de var mensen men är jättelite igen nu

Är stel och öm i höfterna efter amning!

Storebror är jättesnäl mot henne och mig, hjälpsam och vill krama och pussas men blir arg och frustrerad ibland men tar ut de på pappan, som är hemma med oss 2 veckor till, guld värt att vara tillsammans första tiden!

Storebror började förskolan smått förra veckan, än så länge går ingen sjukdom där och de går bra

• Y o L o

Skönt att du mår ok.

Jag använder bara trosskydd nu och det är så jäkla skönt, känner mig fräschare direkt. Snart kanske jag orkar bry mig om att ha rena, ej nedspydda, kläder på mig. Rakade faktiskt benen idag också haha, så det finns hopp.

Mariro skrev 2017-01-24 14:46:34 följande:

Min dotter är 6 veckor och väger 4,7 kg och är 55 cm lång. Vägde 3,3 kg och var 49 cm när hon föddes. Håller upp huvudet bra och det går nästan inte att ha henne på bröstet längre för hon är "påväg" nånstans hela tiden.

Jag mår ok, opererades två ggr för fastväxta moderkaksbitar och ska på återbesök om nån vecka för att se om allt är ute nu. Har fortfarande avslag med blod ibland. Vill gärna slippa den där bindan snart som är obekväm och varm. Blä.

• Y o L o

Men usch va jobbigt, du måste va helt slut efter den här starten.

Hur hög feber var det? Ger man alvedon på inrådan av läkare då?

Madeloo skrev 2017-01-25 07:53:51 följande:

Min väger 5350g,

Igår fick vi åka till akuten igen då lillan blev vrålförkyld igen och jättehög feber., fick stor skillnad från när hon hade RS men man blir ju så nojig. Ganska direkt fick vi åka hem vilket va skönt och nu har vi haft en natt med mycket snor och feber.... orkar snart inte mer, ingen kul start för oss på 2017

• Y o L o

Rejäl kille, skönt!

Babybluiee skrev 2017-01-25 18:06:51 följande:

På fredag blir lillkillen 3 veckor är nu 57cm lång och väger 4.8kg.. :)

• Y o L o

Nej känner inte igen det. Kände dock som smärta på det stället som bedövningen sattes typ 3 veckor efteråt (om jag minns rätt). Kändes som det gjorde ont i en kota ungefär. Var så 2-3 dagar sen försvann det.

olw24311 skrev 2017-01-25 19:48:38 följande:

Svea är 3 veckor idag. Va på bvc på 2 veckors dagen och då vägde hon 4978gr och va 56cm lång. Ny tid på fredag.

Själv hämtar jag mig sakta från snittet. Är fortfarande boetdomnad runt svanskotan. Pratade med bm om det och hon hade aldrig hört det förut så får se vad som händer. Någon annan snittad som känner något liknande?

• Y o L o

Nog för att bakterierna kan leva 14 dagar på saker o kläder men risken måste ju vara minimal att ni ska smittas. Tror inte du behöver oro dig faktiskt.

Mariro skrev 2017-01-26 17:38:31 följande:

Nu är jag paranoid igen. Fick ett presentpaket med kläder på posten, och när jag skulle tacka vännerna vi fick det av fick jag höra att familjen varit magsjuk nu i veckan. Jag tog alltså på kläderna och slängde dom inte i tvättmaskin på en gång. Kan vi (mest orolig för bebis) nu bli smittade? För magsjuka är väl supersmittsamt? Jag tog säkerligen på bebis efter att jag öppnat paketet och packat fram kläderna... orkar inte.

• Y o L o

Det låter som du har det bra o mår bra!

Va skönt att ha gått ner, jag väger 20 kg mer o kan inte ha några kläder... Men så länge jag ammar så äter jag mycket, orkar inte riktigt börja skärpa mig med maten.

Har iaf börjat promenera längre nu o hoppas det kan göra något iaf!

MP88 skrev 2017-01-31 15:34:30 följande:

Kul att läsa om hur alla mår. Tänk att det kan vara så olika! Jag inser att jag har haft det väldigt enkelt efter förlossningen och även under hela graviditeten och under förlossningen. Jag slutade blöda helt efter tre veckor, hade inte direkt några kraftiga blödningar. Jag känner mig helt återställd i kroppen, väger 5 kg mindre nu än innan jag blev gravid, med det gör inget då jag hade ett par kilo extra. Det här med att raka benen var så roligt, jag rakade dock benen redan efter en vecka och dom var nyrakade på förlossningen också ;) Jag känner mig fräsch! Det är så skönt! 

Min lilla tjej väger idag 5 kg och är 61 cm lång och är 7 veckor gammal. Lång och smal :) Hon har gått upp 1,5 kg sen hon kom och det märks. Hon är en riktigt stark liten tjej som kan hålla upp huvudet hur länge som helst själv! 

Jag tycker att tiden går alldeles för fort och tycker redan att hon har blivit för stor! ;) 

• Y o L o

Hur går det för er, håller ni er friska?

Min lilla är snorig, när jag ger koksalt kommer det ut mycket så det är ju bra iaf. I övrigt är hon pigg o glad.

• Y o L o

Ang underlivet har jag inget att bidra med, gjorde ju KS :)

Jobbigt att få infektion i livmodern, jag fick det i samband med förlossningen med första barnet.

Fick du o bebisen ligga inne på sjukhuset då? Måste varit jobbigt, skönt att du mår bättre nu.

• Y o L o

Ni som ammar, är ni mycket hungriga? Jag äter rejäl middag vid 17.30-18.00 och är riktigt hungrig igen nu på kvällen. Känns ju nästan som när jag var gravid i slutet.

Ni som endast ger ersättning, hur mycket ger ni och hur många gånger om dagen? Jag ger ju ersättning ca 5 gånger om dagen, 90 ml, och hon går ju upp bra i vikt så undrar om jag har mycket mjölk eller inte.

• Y o L o

Herregud vad trött jag är på alla sjukdomar hela tiden. Förkylningar, feber om vartannat. Längtar enormt mycket till våren.

Har ni haft någon träff med mammagrupp på Bvc? Jag ska på första i mitten av mars, sen en månad till nästa träff och totalt bara 3 gånger. Lite trist tycker jag.

• Y o L o

Har samma upplevelse som du, första barnet var nöjd överallt medan andra nu vill ha närhet helst hela tiden.

Dessa härliga leenden man får, och de gurglande ljuden. En gång lät det verkligen som att hon sa mamma, fast fattar ju att hon inte kan fått fram det men otroligt likt, både jag o maken reagerade och började skratta.

mocha8676 skrev 2017-02-14 19:33:03 följande:

Vilken skillnad det kan va på barnen. Min dotter som fyller två år om några dagar, när hon var bebis och 8 veckor som vår lilla Erik är så sov hon heeela natten utan mat (helt ok enl bm). Erik vaknar två gånger per natt för mat. (Båda fick ersättning). Förutom att jag med dottern var piggare och mer utvilad än jag någonsin vart så var hon nöjd överallt. Babysitter, gym, säng eller babynest.. kunde träna, laga mat och städa när jag ville och bebisgosa icksåsjälvklart. Vår Erik vill inte vara nånstans förutom med oss. Babynest går bra om han ser oss bredvid i typ soffan. Går att lägga honom i sängen ibland om han är riktigt trött. Han är vaken mycket mer!! Jag som trodde jag skulle få träna osv. Men jag är inte besviken, tro inte det! Jag föreställde bara att det skulle vara lika som med dottern.

Har era börjat le/skratta än?? Erik ler sen ca två veckor tillbaka. Gapskrattar ofta i sömnen!

• Y o L o

Jag ammar och ger ersättning. Ger ersättning efter hur hon verkar, om hon är missnöjd får hon ersättning. Hon är snart 12 veckor och får oftast 90 ml vid 08, sen vid 14. Sen får hon oftast vid 17 och sen 20.

Har nu börjat ge 120 ml ibland men då händer det att hon spyr.

Jag ammar mååånga timmar om dagen, vet inte om min mjölk rinner sakta.

Svar på tråden BF December 2016