• Y o L o

BF December 2016

Är nyfiken på om någon fler helt plötsligt fått jättekänsligt luktsinne igen (som i början av graviditeten)? Dessutom samma extrema hunger som i början.

På det ett jäkla humör. Känns som jag fått någon galen hormonrush i kroppen såhär ca 2 v innan bf.

• Y o L o

Hej. Vad är det som oroar dig? Så länge du känner rörelser så är det ju bra? Är det att du vill få föda nu som gör att det känns jobbigt?

Jag själv känner av hormonerna mycket mer nu, har fått ett jäkla humör. Känner mig dock inte orolig, bara frustrerad typ.

Stor kram till dig.

Liloolei skrev 2016-12-10 21:55:34 följande:

Finns det ngn som är i v 39+1 ovh är lika orolig som jag är ? Jag är gråtmild. Känner bebisens rörelser. Men det händer inte mycket mer. Tredje barnet beräknad 16/12. Söker tröst och ngn att tala med fran tills förlossningen. ???? Idag var vi på kontroll och kollat cervix. Den har inte böjt sig ber ännu dvs hon kunde inte nå den för då var bm tvungen att dra fram livmodertappen. Och det gör ont! Ngn om liknande händelse?

• Y o L o

Grattis! Tänk så det kan bli. Skönt att ni alla mår bra.

Miaairam skrev 2016-12-11 03:30:37 följande:

Jag fick ny tid för igångsättning i torsdags och denna gång behövde jag inte åka gem igen. Fick ballong men inga hormoner pga risk att det skulle bli för stor belastning på mitt gamla snitt. Värkarna kom och blev gradvis starkare. Efter några timmar var jag öppen fyra cm och ballongen ploppade ut. Vid det laget var jag dock redan lite omtöcknad då jag reagerade med illamående på värkarna och spydde en hel del. När ballongen var ute var det daga att "ta hål på vattnet". Det krävdes några försök, men när vattnet väl gick drog värkarna igång på allvar. Tyckte lustgasen hjälpte bra. Fortfarande var illamåendet värre än själva smärtan. Efter ett tag (helt omöjligt minnas tider!) blev det nödvändigt att koppla värkstimulerande dropp då det gick för långsamt framåt. Jag kände mig väldigt begränsad av alla sladdar och slangar. Kunde inte röra mig som jag kände att jag behövde. Illamåendet tilltog igen och det var jättejobbigt att spy eftersom magen var tom sedan länge vid det laget. Jag var ganska omtöcknad och somnade då och då, både sittande och stående mellan värkarna. BM tyckte jag skulle ta epidural, som jag på förhand sagt att jag inte ville, men hon stod på sig att jag behövde det, så tillslut sa jag ja eftersom det kunde ta lång tid från beställning till att läkaren kunde komma och jag tänkte att det kanske skulle bli mycket värre. Narkosläkaren kom dock direkt och satte Eda. Äntligen försvann illamåendet och jag kunde fokusera på värkarna ett tag. Dock tog epiduralen dåligt så efter en timme ungefär var det som om jag inte tagit den, med skillnaden att jag inte kände när värkarna startade utan först när de vuxit i styrka, vilket gjorde att jag kom försent med lustgasen heja tiden. Illamående och kräkningar igen. BM bekymrad då bebisens hjärtljud tydligen påverkades mycket av värkarna. Värkstimulerande droppet sänktes gradvis, men bebisen mådde fortfarande inte så bra som han borde. Utan droppet hade jag fortfarande regelbundna och onda vörkar, men de var korta och ineffektiva. Konstaterades att jag i princip inte öppnat mig mer trots intensivt värkarbete i många timmar. Det, i kombination med att bebisen inte mådde bra, gjorde att man beslutade att avsluta förlossningen med ett akut kejsarsnitt. Edan som jag fått tidigare bedömdes vara effektlös, så jag fick en ny ryggbedövning, spinalbedövning denna gång. Kl 8:37 föddes tillslut vår lille gosse, ungefär ett dygn efter att vi kom in för igångsättning. Att vara vaken under snittet, som ju var akut eftersom det inte var planerat men som i själva verket gick lugnt till, var en häftig upplevelse och något helt annat än det omedelbara urakuta snitt/katastrofsnitt som jag upplevde när mitt första barn föddes. Bebisen mådde fint så fort han kom ut, 54 cm och 3964 g. Nu vilar vi upp oss på BB ett par dagar!

• Y o L o

Oj vad mycket som händer nu. Hoppas vattnet som gått betyder att det drar igång under natten.

Tess1990; låter som en tuff start. Skönt att få åka hem iaf o att storebror snart är frisk igen.

Själv fick jag snittet framflyttat en dag, känns som jag vunnit på lotto typ :)

Känns som i stort sett alla här känner sig klara med denna graviditet!

• Y o L o

Stort grattis och vilken tur att allt gick bra! Hur mår du efter snittet? Jag har börjat fundera så mycket kring det, är rädd att allt inte ska kännas lika bra som efter mitt akutsnitt förra gången.

Andan skrev 2016-12-14 03:00:45 följande:

Våran lilla Iris kom så äntligen med plan snitt tidig lucia morgon. Min blödning med klump jag hade i förrförra veckan visade sig varaen en bit av moderkakan som gått av. Naveltrsängen var inte alls långtifrån att släppa ifrån moderkakan, så läkare var mkt nöjd med att hon inte kom en dag senare.

Vi alla mår bra och bara myser <3

Lycka till alla andra dec mammor, kämpa snart är era bebisar häääär!

• Y o L o

Wow grattis! Va härligt att redan vara på väg hem!

Lillalitenjag skrev 2016-12-15 19:35:00 följande:

Hej alla!

Idag vid lunch fick jag äntligen träffa min lilla pojke :)

Värkarna drog igång imorse och på 6 h från första värken var jag öppen 9cm, därefter tog det en liten stund innan han var ute, tog 9,5h från första värken, nu är vi snart på väg hem och känner oss rätt nöjda med dagen :)

• Y o L o

Är det någon mer som blivit sjukligt trött? Vill bara sova och äta. Vill inte ta järntabletter nu eftersom jag inte vill riskera att bli hård i magen inför KS på måndag.

Men är det vanligt att bli extremt trött inför bf?

• Y o L o

Grattis va roligt! Va skönt att vara så kort tid på förlossningen.

Madeloo skrev 2016-12-16 15:33:43 följande:

För mig blev det följande, fick ju åka hem igår kl 13, verkarna fortsatte hemma, kl 18 stod jag inte ut längre och åkte in. Kom in 18.15 och va då öppen 7cm och ut kom en underbar liten flicka kl 20.00 som vi gett namnet Lovis ????

• Y o L o

Va härligt att storebror är så fin med henne.

I morgon är det dags för mig att träffa filuren i magen. Känns helt overkligt. Hoppas dottern kommer vara lika glad över sin syster.

Tess1990 skrev 2016-12-17 09:51:02 följande:

Grattis alla som har fått nu!

Blir helt gråtig av era förlossningsberättelser ^^

Här går de jättebra! Storebror är så himla duktig och hjälpsam, han verkar helt kär i lillasyster <3

Och hon är så snäll och lugn! Kan ligga och bara titta helt tyst, skriker extremt sällan och i princip bara om de tar nån sekund för mycket att ta tag i bröstet ^^ men jag är nära henne hela tiden och erbjuder på första signal så de händer inte så sällan, ammar allt ifrån 2-3 timmar non stop till 2-3 timmar imellan, funkar bättre och bättre efter en del sår och för litet tag i början men vi övar på

Hon blev 1 vecka gammal igår, och navelstumpen trillade av inatt :) kan inte fatta att hon är här och bara vår! Helt förälskad i henne <3

• Y o L o

I måndags kom vår lilla dotter via planerat snitt. Ingen rolig upplevelse, men skönt att hon är här nu. Är kvar på sjukhuset då amningen inte kommit igång och hon gått ner mer än 10% i vikt. Ska dock få åka hem idag och så tillbaka på läkarbesök i morgon för att kolla så hon gått upp. Ger ersättning samt ammar och pumpar.

Hur har amning funkar för er andra?

Svar på tråden BF December 2016