• Y o L o

BF December 2016

Ang amning, hur mycket får ni ut när/om ni pumpar ut? Jag får aldrig ut mer än 60 ml, borde vara mer nu. Kunde aldrig helamma första barnet, verkar bli samma denna gång.

• Y o L o

Hon verkar inte bli mätt, kan ligga vid bröstet länge o sen ändå verka hungrig. Kan då ge ersättning typ 90-120 ml som hon drar i sig utan problem. Hon går upp i vikt o kissar mycket o bajsar men som sagt får hon ju ersättning också.

Tess1990 skrev 2017-01-16 15:26:37 följande:

Pumpning kan aldrig säga hur mycket barnet får i sig!

Hur bra pumpen än är så är den aldrig lika effektiv som ett barn som suger, helt annan teknik och barnet stimulerar samtidigt produktionen, vissa släpper ingenting till pump men kan helamma till 6-8 månader och sen delamma flera år och barnet växer bra

Varför tror du inte att du kan helamma? Går barnet upp i vikt? Växer? Kissar och bajsar?

• Y o L o

Ja precis, på sidan sover hon bäst :)

Anonym föräldraledig skrev 2017-01-16 14:04:40 följande:

Jag kikar också in.

Även jag vaknade av att dottern låg på mage i natt. Hon stånkade och stönade. Hon sover också bäst bredvid. Gärna nära med hundkontakt. På sidan vill hon ligga också för att sova som allra bäst. :)

• Y o L o

Tack för bra svar.

Hon får bra tag enligt Bvc o jag känner att hon har bra tag, hör hur hon klunkar i sig ibland.

Ja jag är rädd att jag förstör med ersättningen men vågar inte lita på att mjölken räcker. Bvc tyckte jag skulle minska med ersättning men har inte vågat fastän jag tänkte jag skulle det.

Ibland tänker jag att jag ger upp, kör på såhär, hon får närhet o mjölken som finns o sen ersättning också, huvudsaken att hon växer o mår bra.

Tess1990 skrev 2017-01-17 09:54:10 följande:

Jättelätt att tolka "inte bli mätt" som att de är lite mjölk eller något är fel, men oftast så handlar de om att dom vill ha närhet och tröst eller är väldigt effektiva förbrännare, magen är ju så liten och bröstmjölk lättsmält, vissa barn kan tömma magen på 20min ^^ sen vill dom ju fylla igen

Bröstmjölk är dessutom lite smärtlindrande så om dom har ont i magen (vilket är vanligt i början då tarmarna kommer igång och mognar) så vill dom snutta mer

Ersättning är mer svårtsmält och jobbigare att förbränna, därför kan dom tolkas som mätta längre

Runt 3 veckor är en tillökningsperiod som kan vara allt ifrån några dagar till nån vecka, då snuttar dom mer för att öka inför större behov, ger man ersättning då kan ökningen bli för liten

Får hon bra tag? Har ni kollat tung och läppband?

Ibland kan ju "överföringen" orsaka att dom inte kan äta effektivt och därför behöver äta oftare

Jag hade sånt jäkla problem med första och fick ingen hjälp :( så jag har läst på extremt mycket och är mycket engagerad i just amning nu ^^

Du bestämmer ju såklart vad som är bäst för er!

• Y o L o

En till fråga till dig med koll.

Ibland när hon legat vid bröstet länge så har hon spytt. Tänker att hon fått i sig mycket mjölk? Kan det va något annat som gör att hon spyr tror du? Kan det va om jag ätit något olämpligt tex?

Tess1990 skrev 2017-01-17 09:54:10 följande:

Jättelätt att tolka "inte bli mätt" som att de är lite mjölk eller något är fel, men oftast så handlar de om att dom vill ha närhet och tröst eller är väldigt effektiva förbrännare, magen är ju så liten och bröstmjölk lättsmält, vissa barn kan tömma magen på 20min ^^ sen vill dom ju fylla igen

Bröstmjölk är dessutom lite smärtlindrande så om dom har ont i magen (vilket är vanligt i början då tarmarna kommer igång och mognar) så vill dom snutta mer

Ersättning är mer svårtsmält och jobbigare att förbränna, därför kan dom tolkas som mätta längre

Runt 3 veckor är en tillökningsperiod som kan vara allt ifrån några dagar till nån vecka, då snuttar dom mer för att öka inför större behov, ger man ersättning då kan ökningen bli för liten

Får hon bra tag? Har ni kollat tung och läppband?

Ibland kan ju "överföringen" orsaka att dom inte kan äta effektivt och därför behöver äta oftare

Jag hade sånt jäkla problem med första och fick ingen hjälp :( så jag har läst på extremt mycket och är mycket engagerad i just amning nu ^^

Du bestämmer ju såklart vad som är bäst för er!

• Y o L o

Ge mig styrka!!!

2 dagar på förskolan för storasyster och hon har nu feber och förkyld. Tror inte det är sant. Vill typ hålla henne hemma fram till våren, livrädd nu att bebis ska bli sjuk.

• Y o L o

Ang sex så börjar jag tänka på det men har lite avslag kvar så det dröjer nog. Sen så prioriterar jag sömn framför allt just nu. Minns inte när vi hade det första gången efter första barnet men minns att en kompis tipsade om att använda olja för att det kunde va torrt :)

• Y o L o

Är som du, fast jag måste ta med henne in på förskolan (vågar inte lämna henne utanför i vagnen som vissa gör). Lyfter av liggdelen o har locket uppfällt så hon knappt syns, inget barn får komma nära hehe.

Jag har börjat ha nedräkning till april, då känns det tryggare. Sen är varje vecka ett delmål, typ att hon blir större o klarar mer.

Mariro skrev 2017-01-18 13:02:21 följande:

Jättebra föslag till att göra om tråden till en bebistråd nu, jag är definitivt kvar!

Alltså det här med rs gör mig tokig. Jag har avbokat två läkartider på bvc för att jag är rädd att gå dit. Det finns ju en del egoistiska föräldrar som tar sina sjuka barn dit trots att man inte ska... och att bvc är i samma byggnad som vanliga vårdcentralen och man måste åka samma hiss till bvc som till vc ger mig rysningar. Usch. Alltså börjar jag bli galen och överdriver sjukt mycket eller hur tänker ni andra?

• Y o L o

Hehe härligt!

Babybluiee skrev 2017-01-19 12:44:24 följande:

Bm var hos oss på första hembesöket ( blivit flyttat för jag blev inlagd )

Pojken har gått upp fint i vikt, trots att jag nu äter dubbelt med antibiotika.. Grädde i tuttarna ;p

Snacka om att man blev lättad :)

• Y o L o

Alltså suck... Nu går det springmask på förskolan. Börjar förstå när folk har pratat om de tuffa småbarnsåren.

Svar på tråden BF December 2016