Jag tänker tvärt om, vi kommer ju ha längst kötid då barnet hinner bli 1,8 till hösten 2018!
MP88 skrev 2016-06-30 17:02:20 följande:
Lite komiskt, satt på jobb idag och tänkte att jag måste skriva i gruppen BF December på familjeliv om föräldraledigheten när jag kommer hem. Det är verkligen nått jag tänkt på den senaste tiden och det jag mest tänker på är att man vill ju vara hemma så länge som det bara går - min dröm är att bebis ska vara hemma till Augusti 2018 men min sambo är inte riktigt av samma tycke. Jag jobba själv på förskola så jag vet hur pyttiga barnen är när dom börjar tidigt på förskolan. Jag känner ju rent spontant att decemberbarn är dom som har det svårast att få en plats på en förskola - i kommunen jag bor finns det intagningar i augusti och begränsat med platser i januari, då brukar det finnas på de förskolorna som inte är de bästa. I Januari vill jag absolut inte lämna, då är vårt lilla plutt precis ett år fyllda och det är enligt mig på tok förtidigt. Sen kan det ju hända att det finns plats på någon mindre bra förskola i april/maj men då känns det "onödigt" att lämna för då hinner jag pyret bara börja innan det nästan är dags för sommarlov. I kommunen är där nästan bara privata förskolor vilket betyder att man som förälder kan välja och vraka, men såklart försvinner platserna på de bästa förskolorna direkt. Det är minsann lite illa att jobba i samma kommun som man bor i, jag vet ju precis vilka förskolor som är väldigt bra och mindre bra och jag själv jobbar ju såklart på en som är väldigt bra ;)
Hur som helst, vidare... Det var mycket bra läsning här uppe i tråden, jag hade ingen aning om att man var tvungen till att ta ut 5 dagar i veckan efter ett år. Kan man då ta både lägsta dagar och högsta dagar eller måste man ta fem högstadagar? Jag och sambon har tänkt att jag ska ta så många lägsta dagar så möjligt eftersom att jag tjänar mindre än honom, så vi "förlorar" mer på att han tar lägsta dagarna. Vår tanke är också att jag ska plocka ut 2-3 dagar i veckan första året och sen spara fler dagar till honom då vi förlorar mer pengar när han är hemma, så då kan han plocka fler dagar i veckan. Sen är vår tanke också att under våren när pyret är 1 år och 3 månader så kan mormor/morfar och farmor/farfar passa en dag i veckan var, min mamma är ledig onsdagar och min sambos mamma är ledig fredagar och jag vet att dom gärna kommer passa det lilla pyret. Våra föräldrar är relativt unga för att bli mor/far-föräldrar så dom kommer jobba många år till innan pensionen hägrar. Dessutom kommer vår lilla plutt vara enda barnbarnet för min sambos föräldrar då min sambo är ensambarn. Jag har två syskon som har barn, men mina syskon har båda flyttat utomlands så jag får ensamrätt på mormor och morfar här hemma i Sverige. Hursomhelst, när mormor och farmor passar lillen så kan min sambo jobba de dagarna, han har ett jobb där ingen kommer ersätta honom så han kan komma och gå som han vill - Perfekt! Så med detta pusslade hoppas jag att vi kan stanna hem tills Augusti 2018, vilken dröm det hade varit! :)
Det blev en hel roman detta känner jag, men det är många tankar och funderingar. En annan snabb liten fundering bara, hur länge hade ni tänkt jobba? Jag har funderingar på att ta ut tre veckors semester innan bebis kommer, jag vill ju inte slösa på föräldradagarna, dock är jag osäker på om jag i mitt jobb kan jobba till v 37, men det får framtiden avgöra tänker jag!