• Anonym (Bf)

Umgängessabotage?

Hej!

Jag och UF bor ca: 30 mil ifrån varandra. Nu orkar och vill inte våra barn åka varannan helg längre. Barnen är 11 och 13 år gamla.

Kompisar och fritidsintressen är numera väldigt viktiga och barnen känner att dom missar mycket. Skolan är tufft för den lilla och han halkar efter. För den stora fungerar skolan lite bättre. Däremot är hon ledsen över att hon missar så många matcher och att få va med kompisar på helgerna.

Jag och Uf är oense om hur barnen ska åka till honom för umgänge. Vi har aldrig haft något umgängesavtal utan har kunnat enas om hur umgänget ska se ut.

Jag har nu föreslagit ett möte på familjerätten för att kunna enas om hur umgänget ska se ut men det vill han inte.

Jag har även gett flera olika förslag på hur umgänget kan se ut samt erbjudit UF att komma till vår stad för att träffa barnen här hemma. Något barnen skulle bli väldigt glada över. Det svarar han inte ens på. Han vill varken diskutera eller kommunicera med mig. Han kommer inte med några egna förslag eller lösningar.

Han anklagar mig för umgängessabotage för att han inte längre får ha barnen varannan helg. Är det så?

Stämmer det att jag umgängessaboterar trots att jag verkligen vill få en lösning på det hela, ger olika förslag och erbjuder umgänge? Jag trodde att umgängessabotage var när man inte låter den andra föräldern träffa sina barn alls och motverkar allt umgänge.

• Svar på tråden Umgängessabotage?
  • Anonym (Bf)
    Rappakalja skrev 2016-03-22 15:40:38 följande:

Skit i UF. Har du skriftligt på att du erbjudit olika konstellationer? Isf har du inget att oroa dig för.

Om UF vill stämma dig, låt honom göra det då. barnen kommer att få säga sitt, du kommer att få säga ditt och han får säga sitt.

Sedan kommer att utslag och jag tvivlar på att det kommer att bli som UF vill när barnen inte vill. Särskilt som UF inte vill åka de helgerna själv och träffa barnen, vilket du har erbjudit.

Alla umgängesförslag finns i skrift och förklaringar till varför vi måste tänka till angående varannan helg. Vore underbart om man slapp oroa sig! Men det är ändå en rätt allvarlig anklagelse kan jag tycka. Han får ju träffa dom i princip när han vill. Bara det att barnen inte ska behöva åka varannan helg, för att dom inte orkar det.

Jag tvivlar också på att det blir som UF vill, med tanke på barnens ålder och vilja.
  • Rappakalja
    Anonym (Bf) skrev 2016-03-22 16:11:08 följande:
    Alla umgängesförslag finns i skrift och förklaringar till varför vi måste tänka till angående varannan helg. Vore underbart om man slapp oroa sig! Men det är ändå en rätt allvarlig anklagelse kan jag tycka. Han får ju träffa dom i princip när han vill. Bara det att barnen inte ska behöva åka varannan helg, för att dom inte orkar det.

Jag tvivlar också på att det blir som UF vill, med tanke på barnens ålder och vilja.
    Mina barns pappa var en sån som kom som han ville trots överenskommelse hur umgänget skull se ut.
    Ibland kom han sent utan att meddela, ibland kom han inte alls utan att meddela att han inte skulle ha umgänge osv.
    Till slut meddelade jag att om han inte kom inom 30 min utan att meddela sen ankomst eller att han inte skulle komma alls så ansåg jag att han inte avsåg att komma alls så vi kommer då att hitta på något eget istället. Barnen blev ständigt besvikna och ville till slut inte mer, de ville inte packa och stå där och vänta.

Ramaskri från hans sida och han skulle stämma mig osv. Han talade med flera advokater och alla avrådde honom eftersom barnen inte ville mer och de var då yngre än dina, äldsta var 9 år.

Har en vän i liknande sits som du. Barnen vill inte mer, kompisarna är viktigare och de tycker det är drygt att åka. Resan tar ca 1½ timme enkel resa. Även här skulle pappan stämma, men vägrade åka själv eller gå med på mer tid men mer sällan osv.
    Inte heller här kom han någonvart med stämningen. Vet inte ens om de kom så långt eller om han fick rådet av advokat att ta någon av dealerna som mamman lagt fram eller att komma med eget förslag som fungerar för barnen.
  • Anonym (Bf)

Pappan hörde av sig. Han förklarade att han hade fått alla mina umgängesförslag och att jag borde veta att han vill ha barnen då, det utan att han svarar mig. Han fortsatte med att anklaga mig för att umgängessabotera.

Jag har frågat flera flera gånger och lämnat förslag flera gånger, men får antingen inga svar eller så kommer svaren någon dag innan tänkta tillfälle, det trots att jag flera gånger förklarat att jag och barnen behöver veta minst en vecka innan att det blir av annars räknar jag med att barnen blir hemma.

Är det verkligen mitt fel att en vuxen man inte kan svara på ett enkelt sms i tid? Ska jag verkligen behöva tjata på honom för att få ett svar?

• LillaLoppi

Om barnen själva uttrycker att de inte vill åka så långt varannan helg, så vore det rentav elakt att tvinga dem att åka.

• Anonym (erfarenhet)

Eftersom barnen är så stora tas deras känslor och åsikter med i en bedömning ifall det skulle bli en sådan. Så även dina och pappans.

När jag och exet gick i samtal hos familjerätten då barnet var 4 år var dom väldigt tydliga med att det är BARNETS rätt till båda föräldrarna och inte en enskild förälders rätt till barnet som man går på idag. För länge sen fanns det en "12-årsregel", att man vid 12 års ålder fick bestämma själv vart man ville bo osv och idag utgår man från mognad hos barnen och i ditt fall är ju båda så stora.

Men du kan inte dömas för umgängessabotage då du har erbjudit flera olika alternativ och som pappan helt har ratat och inte ens behagar sig att svara på. Det åligger faktiskt umgängesföräldern att engagera sig och resa också om ett äkta intresse finns för att träffa sina barn.

Kan ta ett enkelt exempel från min historia för att jämföra; mitt ex hade varannan helg ett tag, då skulle han hämta på fsk på fredagen och lämna hos mig på söndagen. Han försökte däremot få det till att jag skulle ansvara för att barnet lämnades och hämtades i hans hem dessa dagar, trots att jag inte har körkort och det är några mil mellan oss. Det ansåg familjerätten var väldigt konstigt och ifrågasatte hans intresse eftersom den tiden det tog för honom att hämta och lämna faktiskt också gav honom mer egen tid med barnet (även om det var i bilen) - annars hade barnet kommit till honom efter middagstid på fredagen om jag skulle hinna sluta jobba, hämta på fsk och sen åka kommunalt till hans hem.

Hans intresse var dock inte äkta och det slutade med att det syntes igenom och han skrev över vårdnaden på mig helt då han inte mäktade med att vara förälder. Idag har dom kontakt ca 2 ggr /år.

• Brumma
    Anonym (erfarenhet) skrev 2016-03-26 11:41:33 följande:

Eftersom barnen är så stora tas deras känslor och åsikter med i en bedömning ifall det skulle bli en sådan. Så även dina och pappans.

När jag och exet gick i samtal hos familjerätten då barnet var 4 år var dom väldigt tydliga med att det är BARNETS rätt till båda föräldrarna och inte en enskild förälders rätt till barnet som man går på idag. För länge sen fanns det en "12-årsregel", att man vid 12 års ålder fick bestämma själv vart man ville bo osv och idag utgår man från mognad hos barnen och i ditt fall är ju båda så stora.

Men du kan inte dömas för umgängessabotage då du har erbjudit flera olika alternativ och som pappan helt har ratat och inte ens behagar sig att svara på. Det åligger faktiskt umgängesföräldern att engagera sig och resa också om ett äkta intresse finns för att träffa sina barn.

Kan ta ett enkelt exempel från min historia för att jämföra; mitt ex hade varannan helg ett tag, då skulle han hämta på fsk på fredagen och lämna hos mig på söndagen. Han försökte däremot få det till att jag skulle ansvara för att barnet lämnades och hämtades i hans hem dessa dagar, trots att jag inte har körkort och det är några mil mellan oss. Det ansåg familjerätten var väldigt konstigt och ifrågasatte hans intresse eftersom den tiden det tog för honom att hämta och lämna faktiskt också gav honom mer egen tid med barnet (även om det var i bilen) - annars hade barnet kommit till honom efter middagstid på fredagen om jag skulle hinna sluta jobba, hämta på fsk och sen åka kommunalt till hans hem.

Hans intresse var dock inte äkta och det slutade med att det syntes igenom och han skrev över vårdnaden på mig helt då han inte mäktade med att vara förälder. Idag har dom kontakt ca 2 ggr /år.

Det har faktiskt aldrig funnits någon tolvårsregel..

Det är rätt att man lyssnar på barnet mer ju mognare barnet är MEN man utgår fortfarande från "barnets bästa". Vilket inte alltid är samma sak som vad barnet vill, oavsett ålder..
  • Anonym (Bf)

Fick ett brev för en vecka sen, han har stämt mig på vårdnad, boende och umgänge. Hans advokat uppger inga direkta skäl varför han gör det. Stämningsansökan är väldigt mycket "mellanmjölk".

Jag har sen sist jag skrev här erbjudit flera olika umgängesförslag men som vanligt inte fått några svar på mina förslag, så vi har inte kommit överens om att det blir umgänge vid dessa tillfällen.

Fick däremot ett mail två dagar innan om att han kommer och hämtar barnen på fredag. Det var inget någon av oss var medveten om, inte ens barnen. Pappan anser att jag skulle ha vetat om att han ville ha barnen då, det utan att han sagt ja till det.

Efter det lämnade jag nya förslag som vi inte enats om, vilket jag anser att vi egentligen har. Vi har båda uppgett några tillfällen vi båda säger att umgänge kan/ska ske på. Men pappan anser att vi inte är överens om dessa det för att vi är oense om andra tillfällen.

Just nu känns det som att en stämning är välkommet så man kan få någon fason och ordning på saker och ting. Men jag kan tycka att det är tokigt att en förälder kan strunta i så många saker och sen ändå stämma den andra. Det utan att man tagit minsta lilla egenansvar.

I vårat fall ligger det ändå i pappans egna intresse att svara på saker som gäller umgänge.

• Rappakalja

Ja men vad bra då eg som dur skriver. Ni får lite ordning på saker och ting. Du kan ju visa att du har erbjudit umgänge och att du vill ha svar i rimlig tid, dvs en v innan hur det ska bli.

Ni måste ju också kunna planera era liv.

• Anonym (Bf)
    Rappakalja skrev 2016-04-15 21:23:00 följande:

Ja men vad bra då eg som dur skriver. Ni får lite ordning på saker och ting. Du kan ju visa att du har erbjudit umgänge och att du vill ha svar i rimlig tid, dvs en v innan hur det ska bli.

Ni måste ju också kunna planera era liv.

Ja det känns skönt på något vis för så här går det inte att ha det. Det fungerar inte för någon av oss att inte veta. Jag hoppas även att en tingsrätt kan förstå det och att någon förklarar det för pappan så det går in i huvudet på honom.

Jag blir så arg på hans beteende. Det är så nonchalant och respektlöst.

Jag tycker så synd om barnen som inte får någon information om när dom kommer ses och när dom ska iväg. Varken av mig eller pappan. Pappan säger inget till mig förren sista minuten och barnen säger han inget alls till. Det handlar mest om planering av livspusslet för min och barnens del. Vi har så mycket som ska fungera med arbete, skola, aktiviteter, kompisar och "barnvakt" med mera.
  • Anonym (?)
    Anonym (Lottobarn.) skrev 2016-03-22 13:05:29 följande:

Jag hade stämt dig på ensam vårdnad om du förhalat umgänge. Vad är det för mes som är UF?

Eller vad är det för egotrippad förälder som endast är till sitt eget behov och fullständigt skiter i att barnen inte orkar åka 30 mil stup i ett?! Skulle du själv orka det?
  • Anonym (Bienna)
    Anonym (Bf) skrev 2016-04-15 12:54:47 följande:

Fick ett brev för en vecka sen, han har stämt mig på vårdnad, boende och umgänge. Hans advokat uppger inga direkta skäl varför han gör det. Stämningsansökan är väldigt mycket "mellanmjölk".

Jag har sen sist jag skrev här erbjudit flera olika umgängesförslag men som vanligt inte fått några svar på mina förslag, så vi har inte kommit överens om att det blir umgänge vid dessa tillfällen.

Fick däremot ett mail två dagar innan om att han kommer och hämtar barnen på fredag. Det var inget någon av oss var medveten om, inte ens barnen. Pappan anser att jag skulle ha vetat om att han ville ha barnen då, det utan att han sagt ja till det.

Efter det lämnade jag nya förslag som vi inte enats om, vilket jag anser att vi egentligen har. Vi har båda uppgett några tillfällen vi båda säger att umgänge kan/ska ske på. Men pappan anser att vi inte är överens om dessa det för att vi är oense om andra tillfällen.

Just nu känns det som att en stämning är välkommet så man kan få någon fason och ordning på saker och ting. Men jag kan tycka att det är tokigt att en förälder kan strunta i så många saker och sen ändå stämma den andra. Det utan att man tagit minsta lilla egenansvar.

I vårat fall ligger det ändå i pappans egna intresse att svara på saker som gäller umgänge.

Varför bor ni så långt ifrån varandra? Har han flyttat så långt bort från barnen å när gjorde han det isf?
  • Anonym (erfarenhet)
    Anonym (Bf) skrev 2016-04-15 23:41:00 följande:

Ja det känns skönt på något vis för så här går det inte att ha det. Det fungerar inte för någon av oss att inte veta. Jag hoppas även att en tingsrätt kan förstå det och att någon förklarar det för pappan så det går in i huvudet på honom.

Jag blir så arg på hans beteende. Det är så nonchalant och respektlöst.

Jag tycker så synd om barnen som inte får någon information om när dom kommer ses och när dom ska iväg. Varken av mig eller pappan. Pappan säger inget till mig förren sista minuten och barnen säger han inget alls till. Det handlar mest om planering av livspusslet för min och barnens del. Vi har så mycket som ska fungera med arbete, skola, aktiviteter, kompisar och "barnvakt" med mera.

Jag har svårt att se att tingsrätten anser att hans sätt mot barnen är bra eftersom barnen inte mår bra av att inte få veta någonting i tid och därmed inte kan planera sina liv med vänner och aktiviteter. Det han gör är ju verkligen inte sitta bästa för barnen och deras välmående kommer före den vuxnas. Handlar om respekt och förståelse för att även barn har ett "eget liv".
Svar på tråden Umgängessabotage?