• Anonym (Jobbigt?)

Ni som gått in i relation och fått bonusbarn. Fixar man det utan massa problem? Är inte orolig över barnen men relation med xet :/

Ni som vart där/ är där. Är det värt att gå in i en relation där det iof finns mkt känslor men med 4 barn ( tre av dem bor hos pappan varannan vecka )..

I dagsläget hjälps de åt över veckorna om nån ska tex ha utvecklingsamtal, åka till läkaren etc. Då tar både han och hon de andra barnen under tiden trots fel vecka. Vilket givetvis är bra. Klart man ska hjälpas åt. Men tror det måste vara enklare medan båda bor själva. Hon vet alltså inte om mig än. Jag är osäker på hur jag kommer fixa att komma in i relationen och inte bli trött och irriterad på att hon ringer och ber om hjälp vilket nu händer ofta som sagt. Där med inte sagt att jag förstår det! Obs att jag inser att det är bra att man hjälps åt. Men hur orkar man ständigt bli påmind om och kanske " avbruten " i egna stunder och aktiviteter för att hon kommer ringa? Jag är så rädd att jag kommer bli tjurig och svartsjuk av att alltid ha henne i närheten lixom resten av livet.

Mina egna barn är snart utflugna så där kommer inte alls bli samma relation då de klarar det mesta utan oss. Hur orkar man?

Att jag kommer tycka om hans barn är Jag säker på. Har lärt känna de en del på avstånd genom honom och de verkar jättegoa. Hur funkar det för er? Är det dömt att misslyckas när jag har denna inställning redan? :(

Jag älskar honom...

• Svar på tråden Ni som gått in i relation och fått bonusbarn. Fixar man det utan massa problem? Är inte orolig över barnen men relation med xet :/
  • Brumma
    ungbrunett skrev 2016-03-24 08:48:41 följande:

Du kommer störa dig på det. När hon ringer er lediga lördagkväll och ska diskutera något kring barnet, när han kommer välja att avbryta det ni gör för att ställa upp för henne. Du kommer slutligen störa dig på barnen och när de är hos er. Du kommer behöva hantera henne resten av livet. Lämna, är mitt enda råd, om ni inte än blivit för seriösa i er relation. Du kommer hata varje sekund och ja, du kommer av bli svartsjuk och bitter.

Väldigt mkt generaliseringar och "du kommer bli"..

Jag skulle vilja påstå att det inte alls är säkert att "man" blir bitter och svartsjuk (har aldrig varit svartsjuk på min mans ex och förstår inte varför jag skulle bli det heller..). Inte heller behöver man bli störd av att det ringer ibland och behöver diskuteras barnsaker. De är föräldrar liksom :)

Så länge det inte rings om "onödigheter".

Vad har du haft för män i ditt liv som satt sitt ex framför dig? Och om du inte har det - varför generaliserar du och tror att det är så män gör?

Om samarbetet funkar bra och det finns ömsesidig respekt kommer ju de sakerna du tar som givna aldrig att inträffa.
  • ungbrunett
    Brumma skrev 2016-03-24 08:59:22 följande:
    Väldigt mkt generaliseringar och "du kommer bli"..

Jag skulle vilja påstå att det inte alls är säkert att "man" blir bitter och svartsjuk (har aldrig varit svartsjuk på min mans ex och förstår inte varför jag skulle bli det heller..). Inte heller behöver man bli störd av att det ringer ibland och behöver diskuteras barnsaker. De är föräldrar liksom :)

Så länge det inte rings om "onödigheter".

Vad har du haft för män i ditt liv som satt sitt ex framför dig? Och om du inte har det - varför generaliserar du och tror att det är så män gör?

Om samarbetet funkar bra och det finns ömsesidig respekt kommer ju de sakerna du tar som givna aldrig att inträffa.
    Mannen verkar (med rätt) prioritera en god relation med sina barn (och sitt ex). Detta innebär att hans nya partner kommer att sättas åt sidan, hon blir inte nummer ett. Såvida hon inte är väldigt storsint och förstående (som du?) så kommer ts tycka det är oerhört störigt att mamman inte förstår att hon inte kan ringa en barnfri lördagkväll när ts och mannen delar en flaska rödtjut vid öppna brasan. Mamman lär inte bry sig om att hon ringer vid en obekväm tidpunkt utan kommer hävda sin rätt som mamma att ringa sina barns pappa när än hon behagar. Tror jag :)
  • Brumma
    ungbrunett skrev 2016-03-24 09:03:58 följande:

Mannen verkar (med rätt) prioritera en god relation med sina barn (och sitt ex). Detta innebär att hans nya partner kommer att sättas åt sidan, hon blir inte nummer ett. Såvida hon inte är väldigt storsint och förstående (som du?) så kommer ts tycka det är oerhört störigt att mamman inte förstår att hon inte kan ringa en barnfri lördagkväll när ts och mannen delar en flaska rödtjut vid öppna brasan. Mamman lär inte bry sig om att hon ringer vid en obekväm tidpunkt utan kommer hävda sin rätt som mamma att ringa sina barns pappa när än hon behagar. Tror jag :)

Jag tror ju iochförsig att mammor nödvändigtvis inte behöver bete sig som bufflar utan respekt och hänsyn bara för att de råkar vara mammor.. Skulle inte falla mig själv in och tror inte det är ngt som är speciellt vanligt. Däremot finns de ju de som beter sig illa men då fattas ju den där ömsesidiga respekten jag påtalade..

Den finns inte från mammans sida här heller och just därför var mitt råd tidigare att TS behöver fundera över hur föräldrarnas relation är.

Är mamman - eller pappan för den delen - oförmögen att visa hänsyn och respektera den andras tid och liv så avråder jag från förhållandet. Men om det finns respekt, hänsyn och om det är ok att säga "nu funkar det inte" så finns ingen anledning till att det skulle bli så som du målar upp.

Skillnaden är väl att du UTGÅR från att mamman är krävande och egoistisk och att pappan inte kan kombinera sina relationer..

Nej, jag hade inte accepterat att hamna på andra plats. Jag anser att alla människor i ens familj bör hamna på första plats. Men att man ser utifrån tillfälle istället för person.

Jag hade inte heller accepterat att mamman ringde i tid och otid om saker som inte var viktigt.

Det var inte vad jag skrev ;)
  • Annasofia01
    Nonym skrev 2016-03-22 08:46:22 följande:

Jag har kanon relation med mina bonusars mamma, hon är en fantastisk kvinna och jag hyser stor respekt för henne.

Anledningen till att vår relation är så bra är nog för att även jag verkligen bryr mig om barnen och har en bra relation med dem.

Så länge man som vuxen inte låter sig bli överkörd men försöker se till barnens bästa hela tiden så tror jag man kan få en problemfri tillvaro.

Jag lever också i en relation med ett bonusbarn och nu har vi även fått ett gemensamt men älskar hans barn också och båda får lika mycket tid . Nu till saken är att barnets mamma aldrig accepterat mig och det från dag 1 . Vi kämpar med henne nästan dagligen och vi har levt ihop snart 4 år . Tror de är viktigt att biomamman accepterar dig och att även ni hjälpa åt tillsammans med barnen/barnet för att få en dräglig miljö .

Hon har alltid sett mig som ett hot för jag kom in och förstörde deras relation enligt henne .
  • ungbrunett
    Brumma skrev 2016-03-24 09:19:51 följande:
    Jag tror ju iochförsig att mammor nödvändigtvis inte behöver bete sig som bufflar utan respekt och hänsyn bara för att de råkar vara mammor.. Skulle inte falla mig själv in och tror inte det är ngt som är speciellt vanligt. Däremot finns de ju de som beter sig illa men då fattas ju den där ömsesidiga respekten jag påtalade..

Den finns inte från mammans sida här heller och just därför var mitt råd tidigare att TS behöver fundera över hur föräldrarnas relation är.

Är mamman - eller pappan för den delen - oförmögen att visa hänsyn och respektera den andras tid och liv så avråder jag från förhållandet. Men om det finns respekt, hänsyn och om det är ok att säga "nu funkar det inte" så finns ingen anledning till att det skulle bli så som du målar upp.

Skillnaden är väl att du UTGÅR från att mamman är krävande och egoistisk och att pappan inte kan kombinera sina relationer..

Nej, jag hade inte accepterat att hamna på andra plats. Jag anser att alla människor i ens familj bör hamna på första plats. Men att man ser utifrån tillfälle istället för person.

Jag hade inte heller accepterat att mamman ringde i tid och otid om saker som inte var viktigt.

Det var inte vad jag skrev ;)
    Jag förstår vad du menar men jag tror det ibland kan vara svårt att märka sånt från början. Jag förstod min sambos och hans ex relation som problemfri och välfungerande fram tills det hade gått ett tag och jag märkte att det var han som (frivilligt eller ej) stod för allt praktiskt engagemang, medan hon inte lyfte ett finger. Något som jag började störa mig på när det togs från vår tid och att det till och med ställdes högre krav på mig än på min sambos ex kring saker med deras barn. Jag menar bara att det är svårt att veta sådant i förväg, och att något som till synes verkar välfungerande visar sig inte funka så bra när man skrapar lite på ytan.
  • ungbrunett
    Nonym skrev 2016-03-22 08:46:22 följande:

Jag har kanon relation med mina bonusars mamma, hon är en fantastisk kvinna och jag hyser stor respekt för henne.

Anledningen till att vår relation är så bra är nog för att även jag verkligen bryr mig om barnen och har en bra relation med dem.

Så länge man som vuxen inte låter sig bli överkörd men försöker se till barnens bästa hela tiden så tror jag man kan få en problemfri tillvaro.

Varför har du ett behov av att ha en bra relation med din mans ex? Jag har svårt att förstå vitsen.
  • Brumma
    ungbrunett skrev 2016-03-24 09:24:57 följande:

Jag förstår vad du menar men jag tror det ibland kan vara svårt att märka sånt från början. Jag förstod min sambos och hans ex relation som problemfri och välfungerande fram tills det hade gått ett tag och jag märkte att det var han som (frivilligt eller ej) stod för allt praktiskt engagemang, medan hon inte lyfte ett finger. Något som jag började störa mig på när det togs från vår tid och att det till och med ställdes högre krav på mig än på min sambos ex kring saker med deras barn. Jag menar bara att det är svårt att veta sådant i förväg, och att något som till synes verkar välfungerande visar sig inte funka så bra när man skrapar lite på ytan.

Absolut. Ngt man ALDRIG kan säga är att man "visste vad man gav sig in på".. inte när det är en tredje part inblandad..

Men det finns många föräldrar som faktiskt klarar av att respektera varandra efter att de gått isär (fast man hör sällan om dem härinne) så jag skulle inte utgå från det.

Men jag skulle ha vissa krav som skulle fungera innan jag blev sambo med ngn med barn igen..
  • ungbrunett
    Brumma skrev 2016-03-24 09:56:16 följande:
    Absolut. Ngt man ALDRIG kan säga är att man "visste vad man gav sig in på".. inte när det är en tredje part inblandad..

Men det finns många föräldrar som faktiskt klarar av att respektera varandra efter att de gått isär (fast man hör sällan om dem härinne) så jag skulle inte utgå från det.

Men jag skulle ha vissa krav som skulle fungera innan jag blev sambo med ngn med barn igen..
    Precis, håller med dig. Jag hade nog också agerat annorlunda om jag ställts inför situationen igen.
  • Ess
    ungbrunett skrev 2016-03-24 09:03:58 följande:
    Det är just sådana saker som ts ska kolla av noga innan de flyttar ihop.
    De flesta vettiga män (och kvinnor) kan säga ifrån när exet börjar med dominansspel. Skulle inte denna mannen klara av det så är det bäst om ts kommer på det innan de flyttat ihop.
  • Brumma
    ungbrunett skrev 2016-03-24 09:26:18 följande:

Varför har du ett behov av att ha en bra relation med din mans ex? Jag har svårt att förstå vitsen.

Det underlättade enormt när jag och min mans ex hade en bra relation. Jag har inget "behov" av att ha en bra relation men det underlättat helt klart.

Ser inte att personen du svarade verkar ha ett "behov" av det heller utan helt enkelt ser fördelarna med det och har lyckan att verka ha en mamma till sina bonusar som är på samma våglängd som hon själv :)

Vad har man för behov av att INTE ha en bra relation till partnens ex om förutsättningarna gör att det funkar?

Jag håller ofta (men inte alltid) med om vad du skriver men får säga att du låter lite väl dömande och nedlåtande (kanske inte är din mening men..) mot de som har en fungerande relation och inte har behov av att utesluta barnets andra förälder från sitt liv...

Varför har du ett behov av att ifrågasätta de som får det att fungera och är nöjda med det?
Svar på tråden Ni som gått in i relation och fått bonusbarn. Fixar man det utan massa problem? Är inte orolig över barnen men relation med xet :/