• FruFlisan

Min man sen 18 år har börjar ta heroin. Behöver prata med någon då jag just fått veta.

När man trodde botten var nådd....fick igår veta att min man brukat heroin. Att det varit en av anledningarna till hans frånvaro, dels "ruset" och dels ångesten över vad han håller på med.

Jag är i chock!! Han har som skrivet innan vuxit upp under miserabla omständigheter och han satte högt värde i att han aldrig började med droger, inte ens när han bodde på gatan. Han har dessutom haft ett jobb där man gick kurser om droger och handskats med missbrukare.

Hur kunde han? Att man fortsätter när man väl fått smak fattar jag men första gången? När han vet precis hur djävulsk den drogen kan vara.

Jag har inte fått så mycket info än. Om när, hur, var tex. Hur ofta? Vem erbjöd första? Var får han skiten ifrån? När var första gången?

Jag har ju känt att något är fel....men aldrig, aldrig att jag trodde det här. Jag tror jag hade föredragit om han sagt att han hittat en annan kvinna faktiskt.

Någon med erfarenhet? Vad gör man mer än det uppenbara? Var söker man hjälp både för honom och mig?

Ja jag vill lämna honom men tror att vi måste få hjälp med det akuta problemet först så att han inte går längre. För våra barns skull.

Behöver mest stöd och bollplank just nu.

• Svar på tråden Min man sen 18 år har börjar ta heroin. Behöver prata med någon då jag just fått veta.
  • Seven Costanza
    Anonym (Rationell) skrev 2016-03-16 00:38:31 följande:

Jag tar kokain som primärdrog. 

Att det är olagligt känns inte viktigt. Det känns som att gå mot röd gubbe.

Jag kan absolut sluta, jag tar inte varje dag. 

Jag har partner och två barn.

Tar inga droger runt barnen.

Min partner och jag tar ibland tillsammans.

Jag har kontorsjobb och har bara ett par gånger tagit en lina där.

Tack för svar, intressant. Vad är det du tycker att kokain tillför i ditt liv? Hur skiljer det sig från alkohol? Är det i samband med uteliv som du tar det? Hur länge varar ruset då med tanke på att du någon gång tagit det på jobbet, gick du inte hem till barnen sedan?
  • Anonym (Rationell)

Kokain är kul. Man blir glad, pigg och mår bra. Alkohol är ju nästan tvärtom, man blir slö och trött efter ett tag. 

Om jag är ute dricker jag och snortar om  vartannat. Men jag tar lika gärna en lina eller två på kvällen hemma. Ibland tar jag lite om jag ska gå och handla eller nåt, men inte riktigt känner för det. Det blir roligare helt enkelt.

Ruset varar inte så länge. en dryg timme eller så. 

• Seven Costanza
    Anonym (Rationell) skrev 2016-03-16 01:30:54 följande:

Kokain är kul. Man blir glad, pigg och mår bra. Alkohol är ju nästan tvärtom, man blir slö och trött efter ett tag. 

Om jag är ute dricker jag och snortar om  vartannat. Men jag tar lika gärna en lina eller två på kvällen hemma. Ibland tar jag lite om jag ska gå och handla eller nåt, men inte riktigt känner för det. Det blir roligare helt enkelt.

Aha jag trodde det satt i längre. Ta kokain för att gå och handla på typ ICA då alltså, jaha där ser man, det var nåt nytt. Tack för svaren!

TS: Förlåt för OT!
  • Anonym (Missbrukare)

Ja vad ska man säga. Klassiskt missbrukare med noll insikt i vad du pysslar med.
    Men kanske bättre du håller dig till en annan tråd ? Denna tråd handlar inte om hur farligt eller inte det är.
    Klart och tydligt är ju att ditt narkotikaintag påverkat ditt sätt att tänka och skadat dig mycket mer än du förstår. Inte rätt person att råda någon i TS situation.
    Tror mig jag har varit i din sits.
  • FruFlisan

Får du ingen rekyleffekt? Vid så mycket bruk borde ditt eget dopamintillverkande avstannat helt, en anledning till att det känns "jobbigt" att gå till affären.

Min man lider redan av dep och ångest....vilket även det gör det djävligt korkat att ta något som ökar både dep och ångest på lång sikt....även om det har motsatt effekt för stunden.
  • Tiramisu75
    klyban skrev 2016-03-15 16:56:11 följande:

Ja, det är en Utopi, och som lägger ett antal människor i graven.
    Jag har insett att narkotikapolitiken är inte till för folks hälsa, vad narkotikapolitiken verkligen är för det vet jag inte.
    Hade det varit för folks hälsa, så hade man inte haft straff, åtgärder på konsumtion tex av cannabis.
    Som vida överstiger i vad cannabis i självt kan skada.

Jag håller med dig exakt vi skickar folk i graven för att de inte "klarar av att sluta å knarka" när de i stället hade kunnat få underhållsbehandling t ex Subutex 
    Noll toleransen är farlig det finns en stark lobby mot subutex och jag tycker de e helt sjukt. en fd heroinst kan klara sig otroligt bra på metadon sub etc fungera i arbetslivet ha hållbara relationer   socialt mm   t ex men vad har man (samhället  poltiken mm)i för syn på detta? jo att det "också är droger" o så krånglar man till det och gör det mycket vsårt att få sådan hjälp   nä skamligt är vad det är....
  • Minouiee
    Anonym (Missbrukare) skrev 2016-03-16 07:13:23 följande:

Ja vad ska man säga. Klassiskt missbrukare med noll insikt i vad du pysslar med.

Men kanske bättre du håller dig till en annan tråd ? Denna tråd handlar inte om hur farligt eller inte det är.

Klart och tydligt är ju att ditt narkotikaintag påverkat ditt sätt att tänka och skadat dig mycket mer än du förstår. Inte rätt person att råda någon i TS situation.

Tror mig jag har varit i din sits.

Självklart påverkar narkotika ditt sätt att tänka, men varför säger du det som om det vore något negativt? Med flertalet droger aktiveras delar av hjärnan som vi annars inte använder, vilket medför att man även i nyktert tillstånd har förmågan att se saker i ett större perspektiv.
    You don't need religion to have morals. If you can't determine right from wrong, you lack empathy, not religion.
  • Anonym (Lura inte dig själv.)
    Anonym (trosan) skrev 2016-03-15 12:50:27 följande:
    Det beror ju helt på HUR man sköter missbruket. Tar man bara någon gång ibland är det ju knappast så att man ligger o dreglar på golvet o inte kan ta hand om sig själv, än mindre andra. Jag känner en tjej som tar dagligen, men som sköter om sig själv, sitt hem o sitt jobb. Ingen som inte redan vet, skulle kunna gissa att hon brukat amfetamin under flera års tid.
    Anonym (trosan) skrev 2016-03-15 15:18:09 följande:
    Ja, jag är uppväxt med missbrukare, jag missbrukar själv. Eller är du kanske ute efter att märka ord o tycker jag ska använda ordet brukare när man knarkar fast man sköter sig? Alltid lika trevligt med spydiga påhopp, ha en trevlig dag du oxå!

Nja.... snarare att andra missbrukare som dig normaliserar det hela och därför inte ser det som personer som inte är missbrukare ser... Du tror att ingen som inte vet kan veta... men det är för att för dig är det ett ok och vanligt beteende. Men sanningen är att omvärlden med största säkerhet antingen vet eller anar. 

Du har en snevriden synd på det hela och en helt annan toleranströskel för det eftersom du är uppväxt i ett missbruk och är missbrukare själv. Vanliga människor ser det helt annorlunda och även om de som normaliserat missbruk tycker att man sköter sig så betyder det faktiskt sällan att inte omvärlden ser att något är fel.

Funktionell missbrukare är något som missbrukare tror är en grej, men omvärlden kommer alltid märka att något är fel. Man kanske inte kan sätta fingret på vad rakt av, men man märker och man märker det på att det är saker som brister och inte funkar... 

Lura inte dig själv med att man funkar som missbrukare i längden och att omvärlden inget märker... För det är naivt och idiotiskt!

• klyban
    Anonym (Lura inte dig själv.) skrev 2016-03-17 07:03:59 följande:

Nja.... snarare att andra missbrukare som dig normaliserar det hela och därför inte ser det som personer som inte är missbrukare ser... Du tror att ingen som inte vet kan veta... men det är för att för dig är det ett ok och vanligt beteende. Men sanningen är att omvärlden med största säkerhet antingen vet eller anar. 

Du har en snevriden synd på det hela och en helt annan toleranströskel för det eftersom du är uppväxt i ett missbruk och är missbrukare själv. Vanliga människor ser det helt annorlunda och även om de som normaliserat missbruk tycker att man sköter sig så betyder det faktiskt sällan att inte omvärlden ser att något är fel.

Funktionell missbrukare är något som missbrukare tror är en grej, men omvärlden kommer alltid märka att något är fel. Man kanske inte kan sätta fingret på vad rakt av, men man märker och man märker det på att det är saker som brister och inte funkar... 

Lura inte dig själv med att man funkar som missbrukare i längden och att omvärlden inget märker... För det är naivt och idiotiskt!

Det var en herrans massa missbrukare där.
    Definiera missbruk?

• Anonym (trosan)
    Anonym (Lura inte dig själv.) skrev 2016-03-17 07:03:59 följande:

Hihi vad gulligt att du tror jag är seriös med mina svar. Älskar argumentationer o diskussioner!!!! Gillar att provocera för att få igång folk o se deras reaktioner <3
Svar på tråden Min man sen 18 år har börjar ta heroin. Behöver prata med någon då jag just fått veta.