• klyban

Min man sen 18 år har börjar ta heroin. Behöver prata med någon då jag just fått veta.

Har han varit skadad, opererat sig eller annan smärta?
    Undrar det är väldigt ovanligt att man hoppar på heroin i vuxen ålder, utan historia av andra opiater eller drogkonsumtion.

Och konsumtionen kontinuerlig, dvs han måste ta det varje dag eller annars får abstinens?

• klyban
    FruFlisan skrev 2016-03-12 14:29:27 följande:
    Glöm delvis det jag skrev. Det var amfetamin, visst illa men inte riktigt lika illa. Han tycker att det är väl inte så farligt. Han går ju på amfetamin varje dag iom sin adhd medicin....

Det låter lite mer logiskt, men inte bra att självmedicinera, och detta på en redan läkarutskriven medicinering.
    Har han amfetamin som sin medicin, är är det någon av de derivaten typ ritalin?

Sen är att pipaiväg och ljuga, nått som inte är bra i ett förhållande.

• klyban
    Anonym (trosan) skrev 2016-03-12 15:59:24 följande:
    Rent amfetamin är inte farligt nånstans, ni är bara indoktrinerade att tro det. Så sluta vara så otroligt pk o stå upp för friheten att kunna få göra vad man vill av sitt liv - utan att straffas från alla håll o kanter!

Problemet är väl att det kanske inte är så skoj att ha en tjackad pojkvän.
    Och en som ljuger på detta.
    Nu vet jag inte omfattningen, är det typ 1 gång i månaden, så är det inte så illa.
    Men pratar vi om tjackrace, och efterföljande benzo  för att landa, så är det inte ett speciellt konstruktivt liv man har.

• klyban
    Anonym (RR) skrev 2016-03-12 16:59:24 följande:
    ...och hur många petar i sig rent amfetamin?? Du vet ALDRIG vad det är utblandat med!

Att det skulle vara farligare än amfetaminet, är inte så troligt.
    Visst har det säkert hänt någon gång i världshistorian, men generellt ne.

• klyban
    Anonym (?!!) skrev 2016-03-15 12:59:04 följande:
    HUR man sköter sitt missbruk ? skojar du eller ?? Vet du vad ett missbruk är ?

i TS fall så verkar det inte vara nått missbruk.
    Men gärna definiera missbruk för oss.

• klyban
    Anonym (?!!) skrev 2016-03-15 16:12:55 följande:
    Att någon kan sköta sitt missbruk låter i mina öron som en bortförklaring... Menar du på allvar att det går? Isåfall vill jag gärna höra mer om det.

Jag tycker att det är skrämmande att människor, syftar rent allmänt, kan ha en så liberal syn på droger. 

Liberal syn, det har med politik att göra.
    Jag tycker det är lite tragiskt att man använder liberal syn, som ett argument till du ska ha rätt.
    En sak som borde vara uppenbar, är att dagens narkotikapolitik dödar.
    Även att man inte ens ska få diskutera droger, den inställningen dödar också.
    Då man kan berätta för folk detta är verkligen farligt, och detta är inte så farligt.

Hade dessa unga människor i Västsverige vetat om hur svårdoserat fentanyl är, så kanske hade säkert alla fem levt nu.

• klyban
    Tiramisu75 skrev 2016-03-15 16:45:44 följande:
    Det är väl snarare frågan om att ha synen "ett narkotika fritt samhälle" eller inse att droger kommer tyvärr alltid att finnas och vad gör vi med dem som fastnar i t ex tungt beroende. 
    Vi som anser att ett narkotikafria samhället är en "dröm" som aldrig går och uppfylla, vi är oftast inte "liberala" i drogfrågan, jag i a f tycker INTE att man ska legalisera något förrutom marijuana 

Men ett Narkotikafritt samhälle e en utopi.

Ja, det är en Utopi, och som lägger ett antal människor i graven.
    Jag har insett att narkotikapolitiken är inte till för folks hälsa, vad narkotikapolitiken verkligen är för det vet jag inte.
    Hade det varit för folks hälsa, så hade man inte haft straff, åtgärder på konsumtion tex av cannabis.
    Som vida överstiger i vad cannabis i självt kan skada.

• klyban
    Anonym (Lura inte dig själv.) skrev 2016-03-17 07:03:59 följande:

Nja.... snarare att andra missbrukare som dig normaliserar det hela och därför inte ser det som personer som inte är missbrukare ser... Du tror att ingen som inte vet kan veta... men det är för att för dig är det ett ok och vanligt beteende. Men sanningen är att omvärlden med största säkerhet antingen vet eller anar. 

Du har en snevriden synd på det hela och en helt annan toleranströskel för det eftersom du är uppväxt i ett missbruk och är missbrukare själv. Vanliga människor ser det helt annorlunda och även om de som normaliserat missbruk tycker att man sköter sig så betyder det faktiskt sällan att inte omvärlden ser att något är fel.

Funktionell missbrukare är något som missbrukare tror är en grej, men omvärlden kommer alltid märka att något är fel. Man kanske inte kan sätta fingret på vad rakt av, men man märker och man märker det på att det är saker som brister och inte funkar... 

Lura inte dig själv med att man funkar som missbrukare i längden och att omvärlden inget märker... För det är naivt och idiotiskt!

Det var en herrans massa missbrukare där.
    Definiera missbruk?

• klyban
    Anonym (trosan) skrev 2016-03-17 16:41:52 följande:
    Hihi vad gulligt att du tror jag är seriös med mina svar. Älskar argumentationer o diskussioner!!!! Gillar att provocera för att få igång folk o se deras reaktioner <3
    Och vad kom du fram till egentligen?
  • klyban
    Anonym (trosan) skrev 2016-03-17 20:44:36 följande:
    Jag är inte ute efter nån uppsats kring ämnet precis, gillar bara att se människors beteende då jag finner det intressant :)

Så det enda du kom fram till, var då att du lyckades provocera någon.
    Grattis well done, och nu?
    Provocera nästa person?

• klyban
    FruFlisan skrev 2016-03-17 21:04:14 följande:
    När det gäller illegala substanser så anses allt bruk som missbruk. Vi kan ju jämföra med alkohol som är en laglig substans. Hade du tyckt att det var "normalt" att ta en sup på jobbet eller för att göra trippen till affären "roligare"?

Du har tagit det juridiska synsättet där, i vad som är missbruk eller inte.
    Och man använder sig av det juridiska synsättet, betyder det om du tar 1 gång tar en narkotisksubstans.
    Må så vara en gång i livet och kanske inte ens i berusningsmängd, så är du en missbrukare.

Men nu låter jag medicinska diagnoser ställas av läkare.
    De har tydliga kriterier vad som är beroende och missbruk.
    Det som INTE faller under dessa två är nått man kallar bruk/konsumtion.

• klyban
    FruFlisan skrev 2016-03-17 21:04:14 följande:
    När det gäller illegala substanser så anses allt bruk som missbruk. Vi kan ju jämföra med alkohol som är en laglig substans. Hade du tyckt att det var "normalt" att ta en sup på jobbet eller för att göra trippen till affären "roligare"?

Men måste man dricka alkohol för klara av att gå till affären.
    Så är det svårt att inte fundera om ett missbruk existerar.
    Men detta vet man inte innan man har alla fakta.
    Samma gäller illegala droger.

• klyban
    Anonym (trosan) skrev 2016-03-18 06:10:37 följande:
    Man provocerar alltid någon oavsett vad man skriver, så då kanske det är på sin plats att gratulera alla som skriver något i ett forum? :))
    Som sagt, jag drar inga slutsatser jag tänker dela med mig utav här, eller som du säger "komma fram till". Jag är intresserad av hur folk fungerar o hur människor tänker, ungefär som ett socialt experiment. Jag lyckas ju till o med provocera dig genom att erkänna att jag trollar? Hade jag skrivit att himlen är lila så skulle ju någon ha blivit provocerad utav det med ;))
    Bara för man svarar, är man inte provocerad.
    Konstigt att du är så helt OT nu, ingår det i ditt social experiment också?
    Sen måste jag vara ärlig, det är inget socialt experiment du bedriver, men jag är medveten att du inbillar dig detta.
  • klyban
    Anonym (trosan) skrev 2016-03-18 16:41:50 följande:
    Jag sa inte att det var ett socialt experiment, jag tog det som en jämförelse :) Jag definierar provokation i detta avseende som att jag "får igång" människor. Eftersom du är lika OT som mig, så lyckas jag med dig med. Puss o kram o ha en trevlig helg! Todelo ^^,
    Jag bemöter ditt OT, det måste du väl inse?
    Sen svarar jag massor av massor av inlägg varje dag, och aldrig pga jag är provocerad.
  • klyban
    Anonym (trosan) skrev 2016-03-18 18:43:21 följande:
    Du är rolig du :D
    Ibland, men inte i denna "diskussionen".
  • klyban
    FruFlisan skrev 2016-03-18 20:03:32 följande:
    Jag tror dig. Vissa kan hantera droger och alkohol men många kan inte det och innan man provat så vet man ofta inte. Varför då ta risken? Det finns ju de som fastnar vid första gången. Jag ser exakt det du ser och det är en anledning till att jag tar det så hårt. Ja, han har svår adhd! Han har även kronisk dep och ångest vilket förvärras då de redan låga dopaminnivåerna töms helt efter "ruset". Han har redan vad jag skulle kalla "beroendepersonlighet". Han blir lätt beroende och ersätter olika beroenden tex mat, spel (både spelautomat, dvs med pengar samt onlinespel typ wow) alkohol, bekräftelse, jobb, träning, bantning....ja, alltid är det något. Han dricker redan för att "varva ner, reducera ångest, slappna av"....vilket är missbruk, speciellt med tanke på att precis som droger så ökar ångest och dep i längden. Han har med andra ord en hel del problem redan som vi jobbar på. Känns ju mindre smart att då lägga till ytterligare en faktor. Han äter metamina/attentin mot sin adhd och nu i efterhand så undrar jag hur psykologen tänkte. Han pratade redan vid utredningen (som vara för 1,5 år sedan) att han använde alkohol som "självmedicinering". Jag har nu läst att cs inte bör ges till personer med redan befintlig ångest.

Tyvärr är de med ADHD, att de oftare hamnar i missbruk.
    Det är stort problem för den patientgruppen.

Sen får många "normala", så är drogkonsumtion nått som de gör vid valda tillfällen.
    Och inte speciellt ofta.

Om vi ska ta våra överlägset största drog, så är det väldigt få som hamnar i nått man kallar i problematisk konsumtion,
    Siffrorna går mellan 4-10% på cannabis.
    Alkohol är +10% en del säger upp mot 15% men vanligast är väl runt 12%.

För din man, så är det inget gott tecken att börja självmedicinera.
    Då det så enkelt blir en ond spiral.
    Jag skulle nog vara än mer störd på alla lögner som du fått, innan ett medgivande kom.
    Då lögner kommer ur en brunn som aldrig sinar.

• klyban
    Seven Costanza skrev 2016-03-18 22:28:47 följande:
    Har du kommit fram till hur du tänker gå vidare med detta TS? Är han öppen för behandling, vad finns i så fall? Överväger du att skilja dig eller ska barnen fortsätta bo med honom fastän han verkar rätt labil? Jag läste att någon annan skrivit att det kan ligga dig i fatet att fortsätta bo med honom nu när du vet att han missbrukar, om du vill ha ensam vårdnad och ha boendet om ni skiljer er. Hur ser du på det?

Frågan i hur en sådan här behandling ska gå till.
    Min gissning är att hans läkarutskrivna amfetaminer och derivat av denne, blir indraget.

Sen när det kommer till missbruk, så tycker jag det inte låter som ett missbruk som  medicinsk diagnos.
    Men det betyder knappast att det är bra, och med inställningen som han har.
    Så låter det som att stegen går dit.

Detta med enskild vårdnad kan vara extremt svår att få, då under förutsättningen man har delad vårdnad i papperna.
    Då under förutsättningen att detta amfetamin konsumtion, är då odokumenterad.
    Då spelar han på samma regler som vilken helnykterist.

Svar på tråden Min man sen 18 år har börjar ta heroin. Behöver prata med någon då jag just fått veta.