FruFlisan skrev 2016-03-18 20:03:32 följande:
Jag tror dig. Vissa kan hantera droger och alkohol men många kan inte det och innan man provat så vet man ofta inte. Varför då ta risken? Det finns ju de som fastnar vid första gången. Jag ser exakt det du ser och det är en anledning till att jag tar det så hårt. Ja, han har svår adhd! Han har även kronisk dep och ångest vilket förvärras då de redan låga dopaminnivåerna töms helt efter "ruset". Han har redan vad jag skulle kalla "beroendepersonlighet". Han blir lätt beroende och ersätter olika beroenden tex mat, spel (både spelautomat, dvs med pengar samt onlinespel typ wow) alkohol, bekräftelse, jobb, träning, bantning....ja, alltid är det något. Han dricker redan för att "varva ner, reducera ångest, slappna av"....vilket är missbruk, speciellt med tanke på att precis som droger så ökar ångest och dep i längden. Han har med andra ord en hel del problem redan som vi jobbar på. Känns ju mindre smart att då lägga till ytterligare en faktor. Han äter metamina/attentin mot sin adhd och nu i efterhand så undrar jag hur psykologen tänkte. Han pratade redan vid utredningen (som vara för 1,5 år sedan) att han använde alkohol som "självmedicinering". Jag har nu läst att cs inte bör ges till personer med redan befintlig ångest.
Tyvärr är de med ADHD, att de oftare hamnar i missbruk.
Det är stort problem för den patientgruppen.
Sen får många "normala", så är drogkonsumtion nått som de gör vid valda tillfällen.
Och inte speciellt ofta.
Om vi ska ta våra överlägset största drog, så är det väldigt få som hamnar i nått man kallar i problematisk konsumtion,
Siffrorna går mellan 4-10% på cannabis.
Alkohol är +10% en del säger upp mot 15% men vanligast är väl runt 12%.
För din man, så är det inget gott tecken att börja självmedicinera.
Då det så enkelt blir en ond spiral.
Jag skulle nog vara än mer störd på alla lögner som du fått, innan ett medgivande kom.
Då lögner kommer ur en brunn som aldrig sinar.