• FruFlisan

Min man sen 18 år har börjar ta heroin. Behöver prata med någon då jag just fått veta.

När man trodde botten var nådd....fick igår veta att min man brukat heroin. Att det varit en av anledningarna till hans frånvaro, dels "ruset" och dels ångesten över vad han håller på med.

Jag är i chock!! Han har som skrivet innan vuxit upp under miserabla omständigheter och han satte högt värde i att han aldrig började med droger, inte ens när han bodde på gatan. Han har dessutom haft ett jobb där man gick kurser om droger och handskats med missbrukare.

Hur kunde han? Att man fortsätter när man väl fått smak fattar jag men första gången? När han vet precis hur djävulsk den drogen kan vara.

Jag har inte fått så mycket info än. Om när, hur, var tex. Hur ofta? Vem erbjöd första? Var får han skiten ifrån? När var första gången?

Jag har ju känt att något är fel....men aldrig, aldrig att jag trodde det här. Jag tror jag hade föredragit om han sagt att han hittat en annan kvinna faktiskt.

Någon med erfarenhet? Vad gör man mer än det uppenbara? Var söker man hjälp både för honom och mig?

Ja jag vill lämna honom men tror att vi måste få hjälp med det akuta problemet först så att han inte går längre. För våra barns skull.

Behöver mest stöd och bollplank just nu.

• Svar på tråden Min man sen 18 år har börjar ta heroin. Behöver prata med någon då jag just fått veta.
  • Minouiee
    The sea refuses no river skrev 2016-03-18 11:05:19 följande:

Huruvida det går att använda illegala droger utan att falla i missbruk är en fråga, det är däremot inte den frågan som är relevant för trådstart. Angående det kan jag säga att självklart finns det ingen naturlag som säger att alkohol klarar de flesta men så fort det handlar om någonting annat så är det en annan historia. Det är såklart ett oerhört skevt tänkande. Jag har nyttjat illegala substanser i ungefär 10 år, psykedelier, gräs, amfetamin, ketamin, kokain.

Och hör och häpna - jag mår oerhört bra, har sunda relationer, är inte skadad på något sätt. Vaknar på morgonen som alla andra och jobbar på dagarna. Jag lever sunt och är väl medveten om min hälsa. Jag bor i utlandet och hänger ganska mycket i techno-svängen där det hela inte är särskilt tabu. Ja, man träffar trasiga människor ibland - precis som när man hänger i alkoholsammanhang och stöter på människor som dricker på ett knasigt sätt.

Så det är provocerande för mig att läsa dessa tunnelseende kommentarer som hävdar att jag lever i någon slags förnekelse. Det är kränkande att stjäla en annan människas verklighetsupplevelse och beskrivning. Tolkningsföreträde kallas det, och är inte en särskilt trevlig vana. Det innebär i princip att stänga sig inför förståelse av andra människor. Mycket fult.

När det kommer till TS, finns det däremot lite saker att ha i åtanke:

Han har varit oerhört skeptisk och enbart haft negativa upplevelser tidigare. Varför har han helt plötsligt vänt om helt och hållet och tycker nu att det inte är en så big deal?

Han har ADHD, right? Med vissa diagnoser bör man vara i synnerhet försiktig med berusningsmedel, och adhd är en av dem diagnoser som kan orsaka en tendens till missbruksproblem. Det är absolut ett varningstecken.

Han har dessutom ljugit och tar droger trots att han känner ångest inför det. Även detta är ett tecken på att det inte står riktigt rätt till.

Heja heja! Du skriver vad jag tänker <3
    You don't need religion to have morals. If you can't determine right from wrong, you lack empathy, not religion.
  • klyban
    Anonym (trosan) skrev 2016-03-18 16:41:50 följande:
    Jag sa inte att det var ett socialt experiment, jag tog det som en jämförelse :) Jag definierar provokation i detta avseende som att jag "får igång" människor. Eftersom du är lika OT som mig, så lyckas jag med dig med. Puss o kram o ha en trevlig helg! Todelo ^^,
    Jag bemöter ditt OT, det måste du väl inse?
    Sen svarar jag massor av massor av inlägg varje dag, och aldrig pga jag är provocerad.
  • Anonym (trosan)
    klyban skrev 2016-03-18 17:47:44 följande:

Jag bemöter ditt OT, det måste du väl inse?

Sen svarar jag massor av massor av inlägg varje dag, och aldrig pga jag är provocerad.

Du är rolig du :D
  • FruFlisan
    The sea refuses no river skrev 2016-03-18 11:05:19 följande:

Huruvida det går att använda illegala droger utan att falla i missbruk är en fråga, det är däremot inte den frågan som är relevant för trådstart. Angående det kan jag säga att självklart finns det ingen naturlag som säger att alkohol klarar de flesta men så fort det handlar om någonting annat så är det en annan historia. Det är såklart ett oerhört skevt tänkande. Jag har nyttjat illegala substanser i ungefär 10 år, psykedelier, gräs, amfetamin, ketamin, kokain.

Och hör och häpna - jag mår oerhört bra, har sunda relationer, är inte skadad på något sätt. Vaknar på morgonen som alla andra och jobbar på dagarna. Jag lever sunt och är väl medveten om min hälsa. Jag bor i utlandet och hänger ganska mycket i techno-svängen där det hela inte är särskilt tabu. Ja, man träffar trasiga människor ibland - precis som när man hänger i alkoholsammanhang och stöter på människor som dricker på ett knasigt sätt.

Så det är provocerande för mig att läsa dessa tunnelseende kommentarer som hävdar att jag lever i någon slags förnekelse. Det är kränkande att stjäla en annan människas verklighetsupplevelse och beskrivning. Tolkningsföreträde kallas det, och är inte en särskilt trevlig vana. Det innebär i princip att stänga sig inför förståelse av andra människor. Mycket fult.

När det kommer till TS, finns det däremot lite saker att ha i åtanke:

Han har varit oerhört skeptisk och enbart haft negativa upplevelser tidigare. Varför har han helt plötsligt vänt om helt och hållet och tycker nu att det inte är en så big deal?

Han har ADHD, right? Med vissa diagnoser bör man vara i synnerhet försiktig med berusningsmedel, och adhd är en av dem diagnoser som kan orsaka en tendens till missbruksproblem. Det är absolut ett varningstecken.

Han har dessutom ljugit och tar droger trots att han känner ångest inför det. Även detta är ett tecken på att det inte står riktigt rätt till.

Jag tror dig. Vissa kan hantera droger och alkohol men många kan inte det och innan man provat så vet man ofta inte. Varför då ta risken? Det finns ju de som fastnar vid första gången.

Jag ser exakt det du ser och det är en anledning till att jag tar det så hårt.

Ja, han har svår adhd! Han har även kronisk dep och ångest vilket förvärras då de redan låga dopaminnivåerna töms helt efter "ruset".

Han har redan vad jag skulle kalla "beroendepersonlighet". Han blir lätt beroende och ersätter olika beroenden tex mat, spel (både spelautomat, dvs med pengar samt onlinespel typ wow) alkohol, bekräftelse, jobb, träning, bantning....ja, alltid är det något.

Han dricker redan för att "varva ner, reducera ångest, slappna av"....vilket är missbruk, speciellt med tanke på att precis som droger så ökar ångest och dep i längden.

Han har med andra ord en hel del problem redan som vi jobbar på. Känns ju mindre smart att då lägga till ytterligare en faktor.

Han äter metamina/attentin mot sin adhd och nu i efterhand så undrar jag hur psykologen tänkte. Han pratade redan vid utredningen (som vara för 1,5 år sedan) att han använde alkohol som "självmedicinering".
    Jag har nu läst att cs inte bör ges till personer med redan befintlig ångest.
  • klyban
    Anonym (trosan) skrev 2016-03-18 18:43:21 följande:
    Du är rolig du :D
    Ibland, men inte i denna "diskussionen".
  • klyban
    FruFlisan skrev 2016-03-18 20:03:32 följande:
    Jag tror dig. Vissa kan hantera droger och alkohol men många kan inte det och innan man provat så vet man ofta inte. Varför då ta risken? Det finns ju de som fastnar vid första gången. Jag ser exakt det du ser och det är en anledning till att jag tar det så hårt. Ja, han har svår adhd! Han har även kronisk dep och ångest vilket förvärras då de redan låga dopaminnivåerna töms helt efter "ruset". Han har redan vad jag skulle kalla "beroendepersonlighet". Han blir lätt beroende och ersätter olika beroenden tex mat, spel (både spelautomat, dvs med pengar samt onlinespel typ wow) alkohol, bekräftelse, jobb, träning, bantning....ja, alltid är det något. Han dricker redan för att "varva ner, reducera ångest, slappna av"....vilket är missbruk, speciellt med tanke på att precis som droger så ökar ångest och dep i längden. Han har med andra ord en hel del problem redan som vi jobbar på. Känns ju mindre smart att då lägga till ytterligare en faktor. Han äter metamina/attentin mot sin adhd och nu i efterhand så undrar jag hur psykologen tänkte. Han pratade redan vid utredningen (som vara för 1,5 år sedan) att han använde alkohol som "självmedicinering". Jag har nu läst att cs inte bör ges till personer med redan befintlig ångest.

Tyvärr är de med ADHD, att de oftare hamnar i missbruk.
    Det är stort problem för den patientgruppen.

Sen får många "normala", så är drogkonsumtion nått som de gör vid valda tillfällen.
    Och inte speciellt ofta.

Om vi ska ta våra överlägset största drog, så är det väldigt få som hamnar i nått man kallar i problematisk konsumtion,
    Siffrorna går mellan 4-10% på cannabis.
    Alkohol är +10% en del säger upp mot 15% men vanligast är väl runt 12%.

För din man, så är det inget gott tecken att börja självmedicinera.
    Då det så enkelt blir en ond spiral.
    Jag skulle nog vara än mer störd på alla lögner som du fått, innan ett medgivande kom.
    Då lögner kommer ur en brunn som aldrig sinar.

• Seven Costanza

Har du kommit fram till hur du tänker gå vidare med detta TS? Är han öppen för behandling, vad finns i så fall? Överväger du att skilja dig eller ska barnen fortsätta bo med honom fastän han verkar rätt labil? Jag läste att någon annan skrivit att det kan ligga dig i fatet att fortsätta bo med honom nu när du vet att han missbrukar, om du vill ha ensam vårdnad och ha boendet om ni skiljer er. Hur ser du på det?

• klyban
    Seven Costanza skrev 2016-03-18 22:28:47 följande:
    Har du kommit fram till hur du tänker gå vidare med detta TS? Är han öppen för behandling, vad finns i så fall? Överväger du att skilja dig eller ska barnen fortsätta bo med honom fastän han verkar rätt labil? Jag läste att någon annan skrivit att det kan ligga dig i fatet att fortsätta bo med honom nu när du vet att han missbrukar, om du vill ha ensam vårdnad och ha boendet om ni skiljer er. Hur ser du på det?

Frågan i hur en sådan här behandling ska gå till.
    Min gissning är att hans läkarutskrivna amfetaminer och derivat av denne, blir indraget.

Sen när det kommer till missbruk, så tycker jag det inte låter som ett missbruk som  medicinsk diagnos.
    Men det betyder knappast att det är bra, och med inställningen som han har.
    Så låter det som att stegen går dit.

Detta med enskild vårdnad kan vara extremt svår att få, då under förutsättningen man har delad vårdnad i papperna.
    Då under förutsättningen att detta amfetamin konsumtion, är då odokumenterad.
    Då spelar han på samma regler som vilken helnykterist.

• FruFlisan
    Seven Costanza skrev 2016-03-18 22:28:47 följande:

Som sagt, det jag skrev i ts var fel. Han sa nämligen fel i fyllan och dagen efter så fattade han ingenting när jag pratade om heroin. Det är alltså amfetamin, och just det i "bli hög" syfte tror jag inte han behöver behandling för. Däremot tror jag han behöver behandling av sitt "kick"/stimulans beroende (om man nu kan säga så). Jag har läst en del och det passar väl in. Han är beroende av dopaminpåslaget eller adrenalinpådlaget, var det kommer ifrån är mindre specifikt. I vardagen blir det ofta sin vanligs medicin (som nog gett ett visst beroende i sig självt även i den låga dos han tar) men även matfrossa, spel, alkohol..,osv. De flesta dagar innehåller något av det.

Eftersom att han inte kommit till denna insikt själv (eller vill inte se) så är det svårt för mig att göra något. Jag kan ställa ultimatum men eftersom att varken jag eller han har någonstans att ta vägen blir det svårt att genomföra och därför just nu meningslöst. Min trovärdighet sjunker ju bara.
  • Seven Costanza
    FruFlisan skrev 2016-03-19 01:18:38 följande:

Som sagt, det jag skrev i ts var fel. Han sa nämligen fel i fyllan och dagen efter så fattade han ingenting när jag pratade om heroin. Det är alltså amfetamin, och just det i "bli hög" syfte tror jag inte han behöver behandling för. Däremot tror jag han behöver behandling av sitt "kick"/stimulans beroende (om man nu kan säga så). Jag har läst en del och det passar väl in. Han är beroende av dopaminpåslaget eller adrenalinpådlaget, var det kommer ifrån är mindre specifikt. I vardagen blir det ofta sin vanligs medicin (som nog gett ett visst beroende i sig självt även i den låga dos han tar) men även matfrossa, spel, alkohol..,osv. De flesta dagar innehåller något av det.

Eftersom att han inte kommit till denna insikt själv (eller vill inte se) så är det svårt för mig att göra något. Jag kan ställa ultimatum men eftersom att varken jag eller han har någonstans att ta vägen blir det svårt att genomföra och därför just nu meningslöst. Min trovärdighet sjunker ju bara.

Ja jag har läst att det inte gällde heroin, det skrev jag inte heller - visst heroin är en mycket tyngre drog men i socialtjänstens ögon är det kanske illa även att låta barnen leva kvar med någon som tar amfetamin eller sprit i syfte att få kickar. Men det kanske inte märks inför barnen? Och du kanske inte har tänkt skilja dig eller försöka få ensam vårdnad och boende på sikt så då blir det ju en ickefråga.

Jag förstår att du sitter i en rävsax, men det måste väl finnas något att göra ändå. Finns det någon annan han lyssnar på som kan prata med honom om att söka hjälp för kickbeteendet? Vad har han för hjälp mot sin ångest och depression? Kan du prata med den läkare som skriver ut hans adhd-medicin och se vad hen säger om möjligheterna till någon form av beteendeterapi och/eller annan medicinering? Läkaren kan ju i så fall prata med honom, även om det ju till syvende och sist hänger på att din man själv vill förändras och ta emot hjälp. Svår sits du sitter i.
  • FruFlisan
    Seven Costanza skrev 2016-03-19 01:52:26 följande:
    Ja jag har läst att det inte gällde heroin, det skrev jag inte heller - visst heroin är en mycket tyngre drog men i socialtjänstens ögon är det kanske illa även att låta barnen leva kvar med någon som tar amfetamin eller sprit i syfte att få kickar. Men det kanske inte märks inför barnen? Och du kanske inte har tänkt skilja dig eller försöka få ensam vårdnad och boende på sikt så då blir det ju en ickefråga.

Jag förstår att du sitter i en rävsax, men det måste väl finnas något att göra ändå. Finns det någon annan han lyssnar på som kan prata med honom om att söka hjälp för kickbeteendet? Vad har han för hjälp mot sin ångest och depression? Kan du prata med den läkare som skriver ut hans adhd-medicin och se vad hen säger om möjligheterna till någon form av beteendeterapi och/eller annan medicinering? Läkaren kan ju i så fall prata med honom, även om det ju till syvende och sist hänger på att din man själv vill förändras och ta emot hjälp. Svår sits du sitter i.
    Som tur är så sticker han iväg när han vill "berusa" sig så det är inget som sker hemma. Det som påverkar barnen är mest hans frånvaro och att jag ofta är ledsen.

Nej, han har ingen i som kan prata med honom. Har funderat på att prata med hans läkare men han har ingen "fast" läkare eftersom att hand psykenhet just ändrat om och bytt lokal.

Det är för övrigt väldig "här är din diagnos, testa de hör medicinerna och känn efter själv". Inga samtal, ingen uppföljning, bars blodtryckskoll....
  • Seven Costanza
    FruFlisan skrev 2016-03-19 02:10:24 följande:

Som tur är så sticker han iväg när han vill "berusa" sig så det är inget som sker hemma. Det som påverkar barnen är mest hans frånvaro och att jag ofta är ledsen.

Nej, han har ingen i som kan prata med honom. Har funderat på att prata med hans läkare men han har ingen "fast" läkare eftersom att hand psykenhet just ändrat om och bytt lokal.

Det är för övrigt väldig "här är din diagnos, testa de hör medicinerna och känn efter själv". Inga samtal, ingen uppföljning, bars blodtryckskoll....

Det var ju lite bättre iaf att de inte ser honom påverkad, men klart det är jobbigt för dem att han är frånvarande och att du får dra hela (?) lasset själv.

Tråkigt att det är sådan oordning inom sjukvården - men om du tror att det går att avvakta ett tag så ring hans mottagning och kräv att han får en fast läkare och att det görs upp en behandlingsplan både fysiskt och psykiskt. Du måste nog berätta för dem att han tagit amfetamin och att han även har ett beroendebeteende i övrigt. Han måste ju få strukturerad hjälp!

Har du sett nyheten om 35-årige småbarnspappan "Tobias" som började missbruka morfin? Hans fru var ironiskt nog sjuksköterska och sökte hjälp för honom hos olika instanser men de fick nästan ingen hjälp och till slut dog han av överdos när han skulle natta ena barnet. Fick hjärtstopp och ambulansen körde till fel adress. Det tog bara 1,5 år från att frun fick reda på missbruket tills att han dog. Inte för att detta får dig att må bättre tyvärr men jag kom att tänka på den här tråden när jag läste om det, just för att det måste vara hemskt som anhörig att behöva kämpa så för att få hjälp.
  • The sea refuses no river
    FruFlisan skrev 2016-03-18 20:03:32 följande:
    Jag tror dig. Vissa kan hantera droger och alkohol men många kan inte det och innan man provat så vet man ofta inte. Varför då ta risken? Det finns ju de som fastnar vid första gången.

Jag ser exakt det du ser och det är en anledning till att jag tar det så hårt.

Ja, han har svår adhd! Han har även kronisk dep och ångest vilket förvärras då de redan låga dopaminnivåerna töms helt efter "ruset".

Han har redan vad jag skulle kalla "beroendepersonlighet". Han blir lätt beroende och ersätter olika beroenden tex mat, spel (både spelautomat, dvs med pengar samt onlinespel typ wow) alkohol, bekräftelse, jobb, träning, bantning....ja, alltid är det något.

Han dricker redan för att "varva ner, reducera ångest, slappna av"....vilket är missbruk, speciellt med tanke på att precis som droger så ökar ångest och dep i längden.

Han har med andra ord en hel del problem redan som vi jobbar på. Känns ju mindre smart att då lägga till ytterligare en faktor.

Han äter metamina/attentin mot sin adhd och nu i efterhand så undrar jag hur psykologen tänkte. Han pratade redan vid utredningen (som vara för 1,5 år sedan) att han använde alkohol som "självmedicinering".
    Jag har nu läst att cs inte bör ges till personer med redan befintlig ångest.
    Jag förstår vad du menar med detta "varför ta risken". Saken är väl den att jag själv tog risken, och har som resultat haft väldigt intressanta, givande upplevelser som har haft positiv inverkan på mitt liv. Givetvis är jag medveten om att det hade kunnat gå illa också. Men med samma logik; varför ta risken över huvud taget? Varför rida häst, varför förälska sig, varför klättra i berg, varför resa till asien? Jag hade kunnat testa paragliding istället, när jag var 19 - och hade kunnat dö samma dag.
Svar på tråden Min man sen 18 år har börjar ta heroin. Behöver prata med någon då jag just fått veta.