• Anonym (Trasig mamma)

Jag måste få mina barn tillbaka

Jag vet inte vart jag ska börja och detta kommer nog bli väldigt rörigt. Men jag behöver er hjälp.

För ca 4 månader sen flyttade jag och min sambo sedan 8 månader från en stad till en annan, ca 9 mil.

Jag har två barn med en annan man, vi har varit separerade i över 4 år och samarbetet har aldrig varit bra, stundtals katastrofalt. Jag är inte från staden vi bodde och stod helt ensam, utan hjälp, utan kontaktnät, mina föräldrar och familj bor ca 45 mil bort. Jag har hela tiden varit på väg att flytta men aldrig orkat ta tag i det.

Jag lider av kronisk ångest, tidigare även haft panikångest till och från.

Nu till saken.

Innan vi flyttade kontaktade jag barnens pappa och meddelade om mina planer, vi gick i samarbetssamtal hos familjerätten där jag fick sitta och höra vilken värdelös människa och mamma jag är. Han blir fruktansvärt elak om han inte får som han vill.

Då jag inte orkade bråka mer och kände att jag behövde komma vidare av olika anledningar.

För att barnen skulle ta så lite skada som möjligt, slippa våra bråk och slippa riva upp allt så gick jag med på att barnen skulle bo hos pappa till stor del och hos mig på helgerna.

Problemet är dock att ingenting fungerar nu.

Varje helg hör han av sig och vill att jag ska ha barnen längre, att jag ska lämna dem i skolan på måndagen, vilket betyder att jag ska tvinga upp barnen kl 05.00 för att hinna åka bussar och hinna i tid till skolan och jag måste ta ledigt från jobbet.

han kan inte ens hjälpa mig och komma och hämta dem på söndagarna.

Våra bråk har bara blivit värre och nu har det gått över i att min sambos barn kommer i kläm för att vi aldrig kan planera något.

Jag har märkt på min yngsta att hen är väldigt väldigt ledsen för allt de senaste veckorna. Ikväll grät hen och var otröstlig, vägrade sova om hen inte fick sova på mig.

Jag vet inte vad jag ska göra. Jag har tänkt ett tag att jag ska stämma om vårdnaden. Men jag vet fan inte hur jag ska gå till väga.

Det finns så mycket som ligger i grund till varför jag vill stämma. Jag vet bara inte vart jag ska börja.. ????

• Svar på tråden Jag måste få mina barn tillbaka
  • Draconia
    sextiotalist skrev 2016-02-21 09:38:02 följande:
    Nej, det stämmer inte.

Man måste fortfarande vara beredd på att flytta till jobben. Ja, hon flyttade tillsammans med sin sambo för att få jobb. Hon har skrivit i tråden hade hon fått arbete så hade hon stannat kvar.

Hon flyttade inte till sin sambo.
    Nu råkar jag veta, att arbetsförmedlare brukar vara ganska vettiga. De tvingar inte en mamma att flytta långt ifrån pappan, om de har gemensam vårdnad om barn under tonåren. Sedan kan det säkert finnas enstaka kommandoror som försöker göra det bara för att de kan...

Sambon var uppenbarligen det viktigaste här. Och så brukar det vara i min erfarenhet, när mammor flyttar ifrån sina barn. De SÄGER ofta att de har några godtagbara skäl för att flytta, men det lustiga är att alla faktorer sammanfaller alltid, så att de måste flytta precis dit där den nya förälskelsen bor...

• Anonym (logik)
    Anonym (Trasig mamma) skrev 2016-02-19 22:56:51 följande:

Fan. Jag har försökt svara via appen som bara låst sig.

Ska försöka ta detta på ett bra sätt.

1. Jag har mycket på honom som framkommit nu de senaste 4 månaderna. Som jag tidigare bara tagit som taskiga rykten.

2. Den största anledningen till flytt var arbete. Jag var arbetslös i min tidigare hemstad och fast i en ond cirkel som skadade mitt mående väldigt mycket och också min föräldraförmåga.

3. Jag håller absolut med om att barnen har rätt till båda föräldrarna. Men när man hellre lämnar bort barnen till diverse barnvakter istället för att prata med den andra föräldern undrar jag hur man resonerar. I vårat avtal har vi sagt att högst 4 dagar under en 4 veckors period är det okej med barnvakt utan att han meddelar mig. Jag vet minst 5 tillfällen han har haft barnvakt under 2-3 dagar alla tillfällena.

4. Våra samtal skulle handla om hur vi kunde lösa situationen på ett bra sätt då jag ville att vi tillsammans kunde komma fram till en lösning. Det är inte bara i familjerätten han har betett sig illa. Det kan ha handlat om vem som skulle vabba eller vad sjutton som helst. Oavsett orsak som han inte får som han vill så blir han elak. Och ja. Jag förstår vad du menar.

5. Det var jag som kom med förslaget om att jag skulle ha dem på helgerna och han på veckorna då han hellre festar på helgerna än umgås med barnen. Och ja. Mångs festar ibland. Även jag.

Jag har försökt att förstå varför han sagt som han gjort och gjort och gör som han gör. Men det finns alldeles för många gånger som jag absolut inte kan förstå.

Vad det gäller min familj så finns det lättare kommunikationer här än där. Då vi nu bor i en större stad.

Så du skulle gärna resa de nio milen för att hämta barnen för att ha dem hos dig, och sen nio mil tillbaka för att lämna dem hos pappan? Eller vad menar du med att försöka begränsa vem han har som barnvakt vid behov?
  • sextiotalist
    Draconia skrev 2016-02-21 10:40:07 följande:

Nu råkar jag veta, att arbetsförmedlare brukar vara ganska vettiga. De tvingar inte en mamma att flytta långt ifrån pappan, om de har gemensam vårdnad om barn under tonåren. Sedan kan det säkert finnas enstaka kommandoror som försöker göra det bara för att de kan...

Sambon var uppenbarligen det viktigaste här. Och så brukar det vara i min erfarenhet, när mammor flyttar ifrån sina barn. De SÄGER ofta att de har några godtagbara skäl för att flytta, men det lustiga är att alla faktorer sammanfaller alltid, så att de måste flytta precis dit där den nya förälskelsen bor...

Nu är det inte arbetsförmedlingen som ställer detta krav utan a-kassan. Om du läst TS så bodde de tillsammans innan de flyttade och TS mådde dåligt eftersom hon var arbetslös. Men visst det är helt ok att en förälder mår dåligt, gå i meningslösa åtgärdsprogram eller på försörjningsstöd.

Sedan kan ni arbetsförmedlare absolut vara snällare mot de som har småbarn.

TS flyttade inte till en man hon flyttade med en man.
  • Studentpappa
    KingOfKings skrev 2016-02-21 09:33:22 följande:

Nu är det ju snarare du som blev tappad som barn, troligen vet du inte om det själv. Det ironiska är att du säger till andra relativt vettiga kommentatorer att de blev tappade som barn.

Så det är vettigt i din värld att bara ge upp sitt barn för att mamman har tagit det och flyttat? Varför har inte pappan hindrat flytten till en början?

Det är ett legitimt skäl att testa en gång och sedan skita i det? Ingen vettig förälder ger upp sitt barn så enkelt.
    Träna hårt, Ät bra, Dö ändå
  • Draconia
    sextiotalist skrev 2016-02-21 10:59:26 följande:
    Nu är det inte arbetsförmedlingen som ställer detta krav utan a-kassan. Om du läst TS så bodde de tillsammans innan de flyttade och TS mådde dåligt eftersom hon var arbetslös. Men visst det är helt ok att en förälder mår dåligt, gå i meningslösa åtgärdsprogram eller på försörjningsstöd.

Sedan kan ni arbetsförmedlare absolut vara snällare mot de som har småbarn.

TS flyttade inte till en man hon flyttade med en man.
    Fast A-kassan (eller socialen) kollar ju inte upp vilka jobb en arbetssökande söker, respektive tackar ja eller nej till. Den informationen får de bara om arbetsförmedlaren beslutar sig för att anmäla.

Man kan diskutera hur länge som helst vad som är bättre eller sämre, men jag ser i så fall många försörjningsstödstagare här i landet som borde hindras först, innan vi börjar tvångsseparera mammor och barn... Sådant kan dessutom kosta mera för samhället i slutändan, om barnet växer upp till någon som har psykiska och sociala problem, missbrukar, är kriminell...
  • sextiotalist
    Draconia skrev 2016-02-21 10:40:07 följande:

Googlade på det. Kravet är kvar men lite mjukare.
  • Anonym (Lis)
    Studentpappa skrev 2016-02-21 11:01:34 följande:
    Så det är vettigt i din värld att bara ge upp sitt barn för att mamman har tagit det och flyttat? Varför har inte pappan hindrat flytten till en början?

Det är ett legitimt skäl att testa en gång och sedan skita i det? Ingen vettig förälder ger upp sitt barn så enkelt.
    Det jag reagerade på var att MAMMAN tagit barnet och flyttat och sedan SKYLLER på pappan att det är pappans fel att det inte är något umgänge!!
    Vi vet inte, men har hon flyttat 50 mil så är det 200 mil per umgängestillfälle, det är mer än ett dygn i bilen..... eftersom vi inte vet orsaken bakom eller hur pappan reagerat från första början vid flytten går det omöjligt att uttala sig om hans agerande, vi kan bara bedömma mammans agerande, som flyttade med barnet bort från barnets pappa och sedan ha mage att skylla på att det är pappans fel att inget umgänge finns på regelbunden basis. 

Det finns hur många fall som helst där mamman tagit barnet och flyttat och pappan inte kunnat förhindra det, söker du här på fl finns det flera trådar på hur mammor blir tipsade om att göra för att snabbt flytta med barnet, för att kunna skola in det och sedan är barnet flyttat och det är störst chans att hon får boendet om barnet etc. 
  • Anonym (hoja)
    Draconia skrev 2016-02-21 11:05:44 följande:

Fast A-kassan (eller socialen) kollar ju inte upp vilka jobb en arbetssökande söker, respektive tackar ja eller nej till. Den informationen får de bara om arbetsförmedlaren beslutar sig för att anmäla.

Man kan diskutera hur länge som helst vad som är bättre eller sämre, men jag ser i så fall många försörjningsstödstagare här i landet som borde hindras först, innan vi börjar tvångsseparera mammor och barn... Sådant kan dessutom kosta mera för samhället i slutändan, om barnet växer upp till någon som har psykiska och sociala problem, missbrukar, är kriminell...

Man har en moralisk skyldighet att vara självförsörjande i så stor utsträckning som möjligt. Det är också den tanken vårt välfärdssystem baseras på. Bidrag ska bara betalas ut till behövande, inte till bekväma människor. Välfärdssystemet kommer att kollapsa av alla bekväma människor som tycker att det är okej att ligga samhället till last när de inte behöver det.

Tycker ts gjorde helt rätt i som flyttade efter jobben. Hon tog si
  • Draconia
    Anonym (hoja) skrev 2016-02-21 11:53:42 följande:
    Man har en moralisk skyldighet att vara självförsörjande i så stor utsträckning som möjligt. Det är också den tanken vårt välfärdssystem baseras på. Bidrag ska bara betalas ut till behövande, inte till bekväma människor. Välfärdssystemet kommer att kollapsa av alla bekväma människor som tycker att det är okej att ligga samhället till last när de inte behöver det.

Tycker ts gjorde helt rätt i som flyttade efter jobben. Hon tog si
    Absolut, men då finns det som sagt andra grupper som borde stoppas först. T.ex. var det onödigt att ta emot alla dessa ensamkommande vuxna män, och sätta dem på boenden som kostar flera tusen kr per dygn och person. Eller barnfamiljer från länder där det är normalt att skaffa åtta barn per kvinna. Räkna ut vad de familjerna kostar för samhället, inte bara i försörjningsstöd utan även i mödravård, förlossningsvård, BVC, läkarvård, sjukhusvård, tandvård, dagis, skola, förberedelseklasser, hemspråksundervisning och extra stöd i svenska i skolan... Och mamma och pappa ska läsa SFI och få tillgång till diverse arbetsmarknadsinsatser.

Och kom sedan tillbaka och säg att en svensk mamma som vägrar att flytta ifrån sitt barn, eller vägrar ta barnet och flytta så att det på sikt förlorar kontakten med sin pappa, är en samhällsparasit!
  • Studentpappa
    Anonym (Lis) skrev 2016-02-20 21:51:07 följande:
    Fast beter du dig såhär på fl lär du göra det i verkliga livet med. Tänk jag som är helt tappad skulle fortfarande inte komma med personliga påhopp. Detta är ett diskussionsforum men du kan uppenbarligen inte med det här å föra en diskussion utan istället kommer du med personliga påhopp.
    Nej då, jag har inga problem att bete mig olika beroende på situation. Hemma med äldsta dottern pratar vi om Elsa i Frost och på jobbet diskuterar vi reglerkraft, bara en sån sak liksom.
    Anonym (Lis) skrev 2016-02-21 11:41:01 följande:
    Det jag reagerade på var att MAMMAN tagit barnet och flyttat och sedan SKYLLER på pappan att det är pappans fel att det inte är något umgänge!!
    Vi vet inte, men har hon flyttat 50 mil så är det 200 mil per umgängestillfälle, det är mer än ett dygn i bilen..... eftersom vi inte vet orsaken bakom eller hur pappan reagerat från första början vid flytten går det omöjligt att uttala sig om hans agerande, vi kan bara bedömma mammans agerande, som flyttade med barnet bort från barnets pappa och sedan ha mage att skylla på att det är pappans fel att inget umgänge finns på regelbunden basis. 

Det finns hur många fall som helst där mamman tagit barnet och flyttat och pappan inte kunnat förhindra det, söker du här på fl finns det flera trådar på hur mammor blir tipsade om att göra för att snabbt flytta med barnet, för att kunna skola in det och sedan är barnet flyttat och det är störst chans att hon får boendet om barnet etc. 
    Ja och det finns hur många exempel som helst på där pappor inte bryr sig ett skit om mamman flyttar, varför ursäkta något av det? Jag har inte någonstans påstått att mamman gör rätt, däremot att straffa barnen när två vuxna är för korkade för att kunna kommunicera är enbart tragiskt. Mina första inlägg var syrligt sarkastiska för att påskina att det är barnet som blir straffat när man fjantar sig och säger som i småskolan "men det var ju hon som".. Varför ska jag behöva när inte hon..

För att göra en otroligt dålig och överdriven liknelse, ditt barn blir kidnappat du betalar lösensumman men får inte tillbaka barnet för kidnapparna vill ha mer. Då får du snilleblixten att haha! Nu ska dom minsann få, dom får behålla ungjäveln jag har minsann betalat. Rätt åt dom liksom, vilken tro du blir mest drabbad? Barnet eller kidnapparen? Jag skulle jaga mina barn jorden runt om det krävs.
  • Anonym (Lis)
    Studentpappa skrev 2016-02-21 13:28:43 följande:

Nej då, jag har inga problem att bete mig olika beroende på situation. Hemma med äldsta dottern pratar vi om Elsa i Frost och på jobbet diskuterar vi reglerkraft, bara en sån sak liksom.Ja och det finns hur många exempel som helst på där pappor inte bryr sig ett skit om mamman flyttar, varför ursäkta något av det? Jag har inte någonstans påstått att mamman gör rätt, däremot att straffa barnen när två vuxna är för korkade för att kunna kommunicera är enbart tragiskt. Mina första inlägg var syrligt sarkastiska för att påskina att det är barnet som blir straffat när man fjantar sig och säger som i småskolan "men det var ju hon som".. Varför ska jag behöva när inte hon..

För att göra en otroligt dålig och överdriven liknelse, ditt barn blir kidnappat du betalar lösensumman men får inte tillbaka barnet för kidnapparna vill ha mer. Då får du snilleblixten att haha! Nu ska dom minsann få, dom får behålla ungjäveln jag har minsann betalat. Rätt åt dom liksom, vilken tro du blir mest drabbad? Barnet eller kidnapparen? Jag skulle jaga mina barn jorden runt om det krävs.

Fast situationen hade ju inte uppstått om inte mamman flyttat från första början....Det jag emotsatte mig mot är fortfarande hur mamman som flyttade med barnet kan lägga all skuld på pappan för att det inte är ett regelbundet umgänge...jag har inte någonstans sagt att pappan vare sig gjort rätt eller fel, bara att jag tycker att den som tar barnet och flyttar ifrån den andre föräldern har ett ansvar GEMTEMOT BARNET att denne ska få umgås med sin andre förälder. Det är inte föräldrarna som har rättighet till sitt barn utan barnet som har rättighet till BÅDA sina föräldrar. DET är föräldrarnas ansvar! Så således tar man barnet å flyttar från barnets andre förälder så barnet inte kan träffa sin pappa exempelvis så får man faktiskt ta sitt ansvar att uppfylla barnets rättighet att få träffa sin andre förälder!
  • Anonym (Lis)
    Draconia skrev 2016-02-21 12:44:16 följande:

Absolut, men då finns det som sagt andra grupper som borde stoppas först. T.ex. var det onödigt att ta emot alla dessa ensamkommande vuxna män, och sätta dem på boenden som kostar flera tusen kr per dygn och person. Eller barnfamiljer från länder där det är normalt att skaffa åtta barn per kvinna. Räkna ut vad de familjerna kostar för samhället, inte bara i försörjningsstöd utan även i mödravård, förlossningsvård, BVC, läkarvård, sjukhusvård, tandvård, dagis, skola, förberedelseklasser, hemspråksundervisning och extra stöd i svenska i skolan... Och mamma och pappa ska läsa SFI och få tillgång till diverse arbetsmarknadsinsatser.

Och kom sedan tillbaka och säg att en svensk mamma som vägrar att flytta ifrån sitt barn, eller vägrar ta barnet och flytta så att det på sikt förlorar kontakten med sin pappa, är en samhällsparasit!

HELT otroligt att man kan få in att skylla på folk som flyr krig i detta, helt makalöst!
  • Anonym (Lis)
    Studentpappa skrev 2016-02-21 13:28:43 följande:

Nej då, jag har inga problem att bete mig olika beroende på situation. Hemma med äldsta dottern pratar vi om Elsa i Frost och på jobbet diskuterar vi reglerkraft, bara en sån sak liksom.Ja och det finns hur många exempel som helst på där pappor inte bryr sig ett skit om mamman flyttar, varför ursäkta något av det? Jag har inte någonstans påstått att mamman gör rätt, däremot att straffa barnen när två vuxna är för korkade för att kunna kommunicera är enbart tragiskt. Mina första inlägg var syrligt sarkastiska för att påskina att det är barnet som blir straffat när man fjantar sig och säger som i småskolan "men det var ju hon som".. Varför ska jag behöva när inte hon..

Du vet förövrigt inte hur mkt pappan kämpat för att få träffa sitt barn....Finns många pappor som får strida i flera år för sina barn där mamman tagit barnet å flyttat å struntar i att barnet har rätt till sin andre förälder. Men jag har som sagt inte kommenterat pappans agerande som varken rätt eller fel, bara att den som tar barnet å flyttar å därmed gör att barnet inte kan vara lika mkt hos den andre föräldern har ett ansvar att barnet får träffa sin andre förälder då man skapat den situationen för sitt barn....
  • Studentpappa
    Anonym (Lis) skrev 2016-02-21 13:50:53 följande:
    Fast situationen hade ju inte uppstått om inte mamman flyttat från första början....Det jag emotsatte mig mot är fortfarande hur mamman som flyttade med barnet kan lägga all skuld på pappan för att det inte är ett regelbundet umgänge...jag har inte någonstans sagt att pappan vare sig gjort rätt eller fel, bara att jag tycker att den som tar barnet och flyttar ifrån den andre föräldern har ett ansvar GEMTEMOT BARNET att denne ska få umgås med sin andre förälder. Det är inte föräldrarna som har rättighet till sitt barn utan barnet som har rättighet till BÅDA sina föräldrar. DET är föräldrarnas ansvar! Så således tar man barnet å flyttar från barnets andre förälder så barnet inte kan träffa sin pappa exempelvis så får man faktiskt ta sitt ansvar att uppfylla barnets rättighet att få träffa sin andre förälder!
    Återigen, ja i den bästa av världar så fungerar det så. Om det inte gör det och pappan inte kan tänka sig att åka till barnet pga mamman inte fyller sin del och det kostar ju honom cash. Så har han enligt ditt tidigare resonemang fyllt sin plikt som förälder?

Det här handlar ju om när situationen inte fungerar, ska man då bara skita i det och ge upp för det är bekvämast? Han kan ju ha stridit för sin rätt visst och då gör han det han ska. 
  • Anonym (Lis)
    Studentpappa skrev 2016-02-21 17:07:12 följande:

Återigen, ja i den bästa av världar så fungerar det så. Om det inte gör det och pappan inte kan tänka sig att åka till barnet pga mamman inte fyller sin del och det kostar ju honom cash. Så har han enligt ditt tidigare resonemang fyllt sin plikt som förälder?

Det här handlar ju om när situationen inte fungerar, ska man då bara skita i det och ge upp för det är bekvämast? Han kan ju ha stridit för sin rätt visst och då gör han det han ska. 

Men du missar ju helt poängen, jag har varken sagt rätt eller fel om pappan utan nu har jag synpunkter på mammans agerande och att hon skyller ifrån sig på pappan. Men det är alltid enklare att skylla på någon annan....jag vet inte pappans agerande men vi kunde ju läsa mammans agerande...dvs flyttade med barnrt å sen skyller på pappan att barnet inte får ngt umgänge med honom. Ingenstans kan vi läsa att hon har engagerat sig å hjälpt till att ett sådant skall vara möjligt utan det är helt å hållet pappans fel....
  • Anonym (hoja)
    Draconia skrev 2016-02-21 12:44:16 följande:

Helt irrelevant för diskussionen. Eller det blir en annan diskussion om vi ska börja diskutera flyktingpolitik också.

Summa summarum är att det skett en attitydförskjutning angående bidrag. Folk tycker att det är okej att vara sjukskriven när det värker lite i lilltån. Eller gå på a-kassa när jobben är längre bort än 1 mil. Folk är så jävla bortskämda. Välfärdssystemet har inte råd med det. Dessutom står det stick i stäv med tanken om att individen ska ta ansvar för sig själv och vara självförsörjande i så lång utsträckning som möjligt.

Sedan får jag allergiska utslag när man ska tycka synd om folk. Nej, det är inte synd om ts. Med tanke på barnet är tråkigt att hon var tvungen att flytta men sånt är livet. Och som man bäddar får man ligga. Men det går ingen riktig nöd på barnet som ju bor med sin pappa och får träffa sin mamma varannan helg. Ts föregår som gott exempel som är en stark självförsörjande självständig kvinna. Hon kommer också på sikt kunna erbjuda barnet en både ekonomiskt och känslomässigt stabil tillvaro i och med att hon har jobb och lever mer stabilt familjeliv med en sambo.
  • Anonym (Elin)

Det är ett tecken på dåligt föräldraskap när man bär sig åt som du har gjort ts. Och ja, jag skulle säga samma sak till en pappa. Tragiskt är det hur som helst, man kan ju undra hur anknytningen är.

• Anonym (Sara)
    Anonym (Meee) skrev 2016-02-20 07:54:31 följande:

Jag tycker det är enormt oansvarigt och korkat att flytta ihop med någon efter bara 4 månader!

Klart som f*n att barnen far illa av ett sånt själviskt och ogenomtänkt agerande. Inte bara flytta långt ifrån pappa och sin hemmiljö utan även till en helt okänd man.

Usch - stackars ungar

Var har du fått det ifrån? Kan du inte läsa?
Svar på tråden Jag måste få mina barn tillbaka