• milda matilda

Näringsrik mat för 3-åring på gränsen till undervikt?

Hej familjeliv!

Jag har en glad och livlig 3-åring som dessvärre inte vill öka i vikt. Sedan 1,5 års ålder har hen ökat 1,5 kg i vikt, senaste halvåret har vikten legat stilla. Hen planar sakta men stadigt på viktkurvan och ligger nu på gränsen till "undervikt". Längden följer kurvan, men hen är liten på både längd och vikt jämfört med snittet.

Det som gör det svårt är att barnet är nyfiken på mat och alltid äter och vill prova nya smaker. Hen har bara inte "tid" att äta, känner sig sällan hungrig och kan känna sig mätt (eller kanske snarare o-hungrig?) efter bara några tuggor. Vi har valt att låta barnet styra sitt matintag själv och fokusera på att servera bra mat på bra tider, men låta barnet styra vad som stoppas i munnen. Men nu känns det som att vi måste börja få i barnet lite extra energi och eftersom min fantasi tryter vill jag gärna ha er hjälp!

Har ni några tips/recept på goda, enkla, nyttiga och framför allt energirika mellanmål/snacks/kvällsmål? Utan nötter och inte några stora mängder ägg. Barnet äter varierat och mycket frukt och grönsaker, så det viktiga är att det är mycket kalorier.

Tack!

• Svar på tråden Näringsrik mat för 3-åring på gränsen till undervikt?
  • Anonym (Inte  expert men...)

Avokado? Nyttigt, enkelt och går att variera på massor av sätt!

• Aniiee

Det är lätt att öka energiintagen genom att helt enkelt göra maten mer energität. Det görs enklast genom att lägga till fett. Potatis "ska" mosas i smör, ha grädde i köttbullar och pannkakor (inte BARA, men byt ut några matskedar mjölk mot grädde) och såser, Hel mjölk, inte lätt eller mellan (helst gammaldags egentligen) osv. 

Fundera på vad ni äter, och se vad ni kan göra för att få upp fetthalten.

(vi har också två underviktiga barn i huset)

Känner du dig nostalgisk idag? www.imdb.com/list/ls031330344/
  • milda matilda
    Aniiee skrev 2016-01-31 20:16:08 följande:

Det är lätt att öka energiintagen genom att helt enkelt göra maten mer energität. Det görs enklast genom att lägga till fett. Potatis "ska" mosas i smör, ha grädde i köttbullar och pannkakor (inte BARA, men byt ut några matskedar mjölk mot grädde) och såser, Hel mjölk, inte lätt eller mellan (helst gammaldags egentligen) osv. 

Fundera på vad ni äter, och se vad ni kan göra för att få upp fetthalten.

(vi har också två underviktiga barn i huset)

Tack för tipsen! Men hur gör ni med maten då, får alla mer energirik eller gör ni olika till barn och vuxna? Vi föräldrar har inget direkt behov av att gå upp i vikt, så då får man laga olika, känns meckigt ;) men jag ska absolut ta till mig av dina råd! Lantmjölk och turkisk yoghurt (istället för vanlig) inhandlades i helgen, ska prata med förskolab också om vad de kan göra.
  • milda matilda
    Anonym (Inte expert men...) skrev 2016-01-31 20:08:41 följande:

Avokado? Nyttigt, enkelt och går att variera på massor av sätt!

Ingen favorit här direkt, men ska prova det igen. Tack!
  • Margaux

Energitäta smoothies som kan ätas i farten?
    Tex avokado, turkisk yoghurt, frysta bär, chiafrön, banan....

• Anonym (Joo)

Om barnet har svårt att gå upp i vikt är det väl tämligen självklart att man kaloritätar barnets mat med grädde och smör? Små barn som inte har stor aptit ska inte äta mager vuxenkost.

• nnnnnnnn

Lägg smör/olja på/i all mat!
    En klick crème fraiche eller en skvätt ovispad grädde är också bra.
    Vår fick: frukost, tidig lunch, sen lunch, eftermiddagsfika, middag, kvällssmoothie - när det var som värst.
    Kvällssmoothien som dracks med tjockt sugrör var enligt recept från dietisten:
    1) 0,5 dl ovispad grädde + 0,25 dl olja tex kokosolja eller rapsolja + 0,5 dl turkisk yoghurt + några msk socker + några få tinade bär mixas.
    2) 0,5 dl olja mixas med 2 äggulor och lite apelsinjuice.

• milda matilda
    Margaux skrev 2016-01-31 20:57:27 följande:

Energitäta smoothies som kan ätas i farten?

Tex avokado, turkisk yoghurt, frysta bär, chiafrön, banan....

???? precis, mer sånt får det bli!
  • milda matilda
    Anonym (Joo) skrev 2016-01-31 20:58:11 följande:

Om barnet har svårt att gå upp i vikt är det väl tämligen självklart att man kaloritätar barnets mat med grädde och smör? Små barn som inte har stor aptit ska inte äta mager vuxenkost.

Wow, jag blir alltid fascinerad av folk som utan att känna en person, mer än det som står i en kort trådstart, drar märkliga slutsatser och sedan är otrevliga/arroganta/sjäkvbelåtna utan att direkt komma med några konstruktiva förslag. Men hoppas ditt inlägg fick dig själv att känna dig bättre.
  • milda matilda
    nnnnnnnn skrev 2016-01-31 21:05:01 följande:

Lägg smör/olja på/i all mat!

En klick crème fraiche eller en skvätt ovispad grädde är också bra.

Vår fick: frukost, tidig lunch, sen lunch, eftermiddagsfika, middag, kvällssmoothie - när det var som värst.

Kvällssmoothien som dracks med tjockt sugrör var enligt recept från dietisten:

1) 0,5 dl ovispad grädde + 0,25 dl olja tex kokosolja eller rapsolja + 0,5 dl turkisk yoghurt + några msk socker + några få tinade bär mixas.

2) 0,5 dl olja mixas med 2 äggulor och lite apelsinjuice.

Tusen tack! Har gjort liknande smoothie, men ska prova ditt recept! Ska fundera på om jag ska be om remiss till dietist just för att få hjälp att tänka lite utanför boxen. Samtidigt vill jag inte göra för stor grej av det här hemma så att maten blir något laddat eller negativt, för som sagt äter barnet helt okej, gör bara av med mer energi än vad som kommer in..
  • cosinus

Har en sån unge också, han är överlag dålig på att ta hänsyn till alla kroppens signaler. Gäller både hunger, kyla, värme, smärta och sömn. Han kör tills han inte kan ignorera längre och då är han ingen rolig kille längre.

Han har alltid varit liten, låg länge utanför kurvsystemet på vikten men iaf på -2 på längden. Nu fyller han snart 8 år och börjar närma sig 19 kg.

Nu funkar maten lite bättre än det gjorde när han var riktigt liten men då hade vi några regler. Olja i vällingen, aldrig grönsaker föränn han ätit mat och tyckte han var klar. De gick alltid ner men annars åt han sig mätt på tomater och gurka. Smör i allt vi kunde komma på. Ville han ha frukt så hellre banan än en mandarin. Gärna frukost hemma om det innebar att han åt dubbel frukost med dagisfrukosten o s v.

Nu har vi problemet att han vägrar smör, tycker det är äckligt så oftast äter han smörgås utan något annat, vägrar låta oss mosa ner något i potatisen o s v. Å andra sidan går han ni resonera lite mer med så han kan gå med på att äta lite till fast han eg inte tycker han är hungrig längre.

• nnnnnnnn
    milda matilda skrev 2016-01-31 21:29:04 följande:
    Tusen tack! Har gjort liknande smoothie, men ska prova ditt recept! Ska fundera på om jag ska be om remiss till dietist just för att få hjälp att tänka lite utanför boxen. Samtidigt vill jag inte göra för stor grej av det här hemma så att maten blir något laddat eller negativt, för som sagt äter barnet helt okej, gör bara av med mer energi än vad som kommer in..
    Du kan be om ett telefonmöte med dietisten eller åka själv utan barnet. Det är bra med lite tips!
  • milda matilda
    cosinus skrev 2016-01-31 21:34:25 följande:

Har en sån unge också, han är överlag dålig på att ta hänsyn till alla kroppens signaler. Gäller både hunger, kyla, värme, smärta och sömn. Han kör tills han inte kan ignorera längre och då är han ingen rolig kille längre.

Han har alltid varit liten, låg länge utanför kurvsystemet på vikten men iaf på -2 på längden. Nu fyller han snart 8 år och börjar närma sig 19 kg.

Nu funkar maten lite bättre än det gjorde när han var riktigt liten men då hade vi några regler. Olja i vällingen, aldrig grönsaker föränn han ätit mat och tyckte han var klar. De gick alltid ner men annars åt han sig mätt på tomater och gurka. Smör i allt vi kunde komma på. Ville han ha frukt så hellre banan än en mandarin. Gärna frukost hemma om det innebar att han åt dubbel frukost med dagisfrukosten o s v.

Nu har vi problemet att han vägrar smör, tycker det är äckligt så oftast äter han smörgås utan något annat, vägrar låta oss mosa ner något i potatisen o s v. Å andra sidan går han ni resonera lite mer med så han kan gå med på att äta lite till fast han eg inte tycker han är hungrig längre.

Ja man får fundera på vad som funkar i ens egen familj och prova sig fram helt enkelt :) bvc verkade inte alls särskilt oroliga, mer än att vi ska försöka energiberika och följa upp om ett halvår. Och jag är inte heller orolig, tror det kan lösa sig bara vi ser till att ge lite mer fett i maten och lite mer matiga mellanmål :)
  • milda matilda
    nnnnnnnn skrev 2016-01-31 21:39:51 följande:

Du kan be om ett telefonmöte med dietisten eller åka själv utan barnet. Det är bra med lite tips!

Smart, telefonmöte var en bra idé! Som jag skrev ovan inte för att jag är så orolig för vikten, mer för att hen ska slippa äta samma smoothie till kvällsmat varje dag ;)
  • Pkb

Om barnet inte äter så stora portioner så finns det ju näringsdrycker och näringspureer. Jag hade en kompis när jag var yngre som var underviktig, hon hade sådana.

• Aniiee
    milda matilda skrev 2016-01-31 20:47:20 följande:
    Tack för tipsen! Men hur gör ni med maten då, får alla mer energirik eller gör ni olika till barn och vuxna? Vi föräldrar har inget direkt behov av att gå upp i vikt, så då får man laga olika, känns meckigt ;) men jag ska absolut ta till mig av dina råd! Lantmjölk och turkisk yoghurt (istället för vanlig) inhandlades i helgen, ska prata med förskolab också om vad de kan göra.
    Vi andra får ta lite mindre om det är energitätt, annars är det ju rätt lätt att bara klicka på något som behövs för ungarna. Lite creme fraiche på köttfärssåsen (på tallriken, alltså), smör på potatisen, extra ost, osv. Inte alls så svårt att luta till, bara tänk ett steg längre.
    Känner du dig nostalgisk idag? www.imdb.com/list/ls031330344/
  • Margaux

Man kan göra goda våfflor med grädde och proteinpulver i. Det kan kanske vara något?
    Fattiga riddare är också en höjdare...

• nnnnnnnn

Vanlig pannkakssmet kan man göra på ovispad grädde + standardmjölk, innan man steker blandar man i en hel del keso för proteinets skull, sen steker man i massor med smör!
    Vispgrädde till med, blanda gärna i lite bär i grädden.
    Så slipper man sockret, men får energin via fett och protein.

• milda matilda

Nu har jag fått massor med bra tips, tack till alla som svarat!

• Emmask
    milda matilda skrev 2016-01-31 21:25:23 följande:
    Wow, jag blir alltid fascinerad av folk som utan att känna en person, mer än det som står i en kort trådstart, drar märkliga slutsatser och sedan är otrevliga/arroganta/sjäkvbelåtna utan att direkt komma med några konstruktiva förslag. Men hoppas ditt inlägg fick dig själv att känna dig bättre.
    Haha exakt så! Skuldbeläggande av en engagerad förälder som räcker ut en hand.
Svar på tråden Näringsrik mat för 3-åring på gränsen till undervikt?