Näringsrik mat för 3-åring på gränsen till undervikt?
Hej familjeliv!
Jag har en glad och livlig 3-åring som dessvärre inte vill öka i vikt. Sedan 1,5 års ålder har hen ökat 1,5 kg i vikt, senaste halvåret har vikten legat stilla. Hen planar sakta men stadigt på viktkurvan och ligger nu på gränsen till "undervikt". Längden följer kurvan, men hen är liten på både längd och vikt jämfört med snittet.
Det som gör det svårt är att barnet är nyfiken på mat och alltid äter och vill prova nya smaker. Hen har bara inte "tid" att äta, känner sig sällan hungrig och kan känna sig mätt (eller kanske snarare o-hungrig?) efter bara några tuggor. Vi har valt att låta barnet styra sitt matintag själv och fokusera på att servera bra mat på bra tider, men låta barnet styra vad som stoppas i munnen. Men nu känns det som att vi måste börja få i barnet lite extra energi och eftersom min fantasi tryter vill jag gärna ha er hjälp!
Har ni några tips/recept på goda, enkla, nyttiga och framför allt energirika mellanmål/snacks/kvällsmål? Utan nötter och inte några stora mängder ägg. Barnet äter varierat och mycket frukt och grönsaker, så det viktiga är att det är mycket kalorier.
Tack!