Inlägg från: nihka |Visa alla inlägg
  • nihka

Miljöpartiet planerar att utvisa 80 000 asylsökande

JTA skrev 2016-02-15 11:42:44 följande:
    Ordvalet är väldigt viktigt för sådana som nikha. När det inte längre kan/får kallas illegalt att en person uppehåller sig i Sverige så måste ju motsatsen gälla, dvs det är tillåtet. Nästa steg blir att påpeka att den som har rätt att vistas i Sverige också måste ha de rättigheteter som tillkommer samhällsmedlemmarna. Vi kan ju inte behandla folk olika bara för att de har annat ursprung. Rättigheterna är än så länge begränsade men ändå har man rätt till sjukvård, tandvård och skola för barnen. MP, ett part som nikha inte är relaterat till, har också tryckt på för utökade rättigheter. Slutmålet är förstås att uppfylla slagordet "allt åt alla".
    Jepp. Ordval är viktigt. Man kan ju inte gå runt och påstå att folk har begått olagliga/illegala handlingar vilket gör dem till kriminella när så inte är fallet.
  • nihka
    SmalaSara skrev 2016-02-15 12:28:07 följande:
    Nej, precis. Det är inget jag behöver bry mig om. Och det gör jag inte heller.

Den här guilty by association argumentationen du kör tycker jag är rena tramset.

Den är en del av den helt verkningslösa strategi som många antirasister har kört med de senaste åren, och det har bara lett till att begreppet rasist urvattnats fullständigt.
    Om du vill uttrycka dig på samma sätt som gör man på rasistiska sajter så står det dig givetvis fritt.

Jag har aldrig påstått att du är rasist.
  • nihka
    nattuv skrev 2016-02-15 16:19:21 följande:
    Fast nu har lagstiftarna bestämt att det inte är förenligt med svensk lag att uppehålla sig i Sverige utan tillstånd. Så oavsett hur du försöker vända och vrida på saker för att få dem att passa din världsbild så uppehåller sig vissa personer olagligt, illegalt, kriminellt (enligt synonymordbokens definitioner) i Sverige.

Utlänningslagen:
    "20 kap. Bestämmelser om straff m.m.

1 § Till böter döms en utlänning som uppsåtligen eller av
    oaktsamhet uppehåller sig i Sverige utan föreskrivet tillstånd
    och utan att utlänningen har ansökt om ett sådant tillstånd
    eller en förundersökningsledare har ansökt om tidsbegränsat
    uppehållstillstånd för utlänningen med stöd av 5 kap. 15 §.

I ringa fall skall åtal för brott enligt denna paragraf inte
    väckas annat än om det är motiverat från allmän synpunkt.

2 § Till fängelse i högst ett år eller, om brottet är ringa,
    till böter döms en utlänning som uppsåtligen uppehåller sig i
    Sverige fastän han eller hon enligt ett verkställt beslut om
    utvisning enligt 8 a kap. 1 eller 5 § inte har haft rätt att
    återvända hit.

Bestämmelserna i första stycket gäller inte om utlänningen
    har flytt hit av skäl som avses i 4 kap. 1, 2 eller 2 a §.

I ringa fall ska åtal för brott enligt första stycket inte
    väckas annat än om det är motiverat från allmän synpunkt. Lag (2014:198)

4 § Till böter eller fängelse i högst ett år döms en
    utlänning som uppsåtligen på ett otillåtet sätt passerar en
    yttre gräns enligt kodexen om Schengengränserna. Lag (2015:91).

7 § Till fängelse i högst två år eller, när omständigheterna är
    mildrande, till böter döms den som genom att dölja en utlänning
    eller genom någon annan sådan åtgärd uppsåtligen hjälper
    utlänningen att olovligen uppehålla sig i Sverige, en annan
    EU-stat eller Island, Norge, Schweiz eller Liechtenstein, om
    detta görs i vinstsyfte.

För försök till brott enligt denna paragraf döms till ansvar
    enligt 23 kap. brottsbalken. Lag (2011:1209)."

För den som är intresserad av att vidare grotta ner sig i vad lagen säger så kan någon av följande vara en bra start:
    Sveriges riksdag ( www.riksdagen.se/sv/Dokument-Lagar/ )
    ( lagen.nu/ )
    ( lagrummet.se/ )
    En flyktig genomläsning av dina egna inlägg före du postar är att rekommendera:

"Bestämmelserna i första stycket gäller inte om utlänningen
    har flytt hit av skäl som avses i 4 kap. 1, 2 eller 2 a §."

Så oavsett hur du försöker vända och vrida på saker för att få dem att passa din världsbild så är det inte olagligt, illegalt eller kriminellt att inte lämna landet efter avslag i asylansökan.
  • nihka

FDFMGA skrev 2016-02-15 20:56:33 följande:
    Nu har jag inte läst dialogen mellan dig och Nihka men jag har svårt att tro att hon kallat dig rasist bara för att du inte har problem med benämningen illegal invandrare.
    Då tror du alldeles rätt, men det är märkligt vad fantasin kan skena iväg med vissa som benämner mig "vissa"
  • nihka
    SmalaSara skrev 2016-02-12 18:30:16 följande:
    För mig är dina svar goddag yxskaft och verkar mest handla om att utmåla nig som rasist. Tack för diskussionen
    Du har rätt. Det där med rasist verkar du mena att jag har riktat inte mot dig utan mot någon som heter "nig"
  • nihka
    nattuv skrev 2016-02-16 08:29:39 följande:
    Kapitel 4 i utlänningslagen torde inte vara tillämpligt för de som fått avslag eftersom de sannolikt inte haft det skyddsbehov som avses i kapitel 4 (däremot kan nog kap 12, hinder för utvisningar vara värd lite uppmärksamhet). Det tycks fortfarande som om ordet illegal är tillämpligt.

4 kap. Flyktingar och andra skyddsbehövande

Definitioner

1 § Med flykting avses i denna lag en utlänning som
    - befinner sig utanför det land som utlänningen är medborgare
    i, därför att han eller hon känner välgrundad fruktan för
    förföljelse på grund av ras, nationalitet, religiös eller
    politisk uppfattning eller på grund av kön, sexuell läggning
    eller annan tillhörighet till en viss samhällsgrupp, och
    - inte kan, eller på grund av sin fruktan inte vill, begagna
    sig av detta lands skydd.
    Torde? Nej. Texten gäller särskilt för de som sökt asyl och och fått avslag och "illegal" är inte nämnt.
  • nihka
    bajs.SmalaSara skrev 2016-02-16 13:19:50 följande:
    Jo, men jag har ju "frågat" min omgivning. Om man kritiserar (kritiserade) invandringspolitiken blir/blev man inte kallad rasist (beroende på hur man uttrycker sig då). Utan, man bemöttes med argument av typen: "nu använder du SD:s problemformuleringen." Eller "det bygger på rasistiska föreställningar", eller "det är rasister som använder den typen av argument" eller, varför inte, "det tillhör högerextrem sociolekt". Vilket inte är argument i sakfrågan. Utan ett sätt att döda debatten. Att det finns folk som uppfattar den typen av argument som samma Sak som att bli kallad rasist är kanske inte så konstigt kan jag tycka. Och även om det inte är samma sak, så kan nog andemeningen vara sådan ibland.

Att den hör typen av kvasi- argument fortfarande används är den här tråden ett bra exempel på.
    Nope. Den reaktionen får man inte av att kritisera invandringspolitiken i sig utan av att kritisera invandringspolitiken utifrån ett SD-perspektiv, rasistiska föreställningar, använda rasistiska argument och/eller högerextrem retorik.

Om något ser ut som bajs, luktar som bajs, smakar bajs och låter skit så är det med största sannolikhet bajs och ska kallas för bajs.
  • nihka
    SmalaSara skrev 2016-02-17 01:11:33 följande:
    Nu omtolkar du igen. När du hävdar att jag omtolkar så kanske det i själva verket handlar om projicering?

Jag har fortfarande inte skrivit att du uttryckligen sagt "du är rasist". Att försöka utmåla någon som rasist är inte samma sak som att säga det rakt ut.
    Nope. Ingen omtolkning och ingen projicering. Du har inte riktat dig till mig öht i frågan utan till någon som heter "nig". Eller vill du ändra dig?
  • nihka
    SmalaSara skrev 2016-02-17 01:11:33 följande:
    När du hävdar att jag omtolkar så kanske det i själva verket handlar om projicering?

Jag har fortfarande inte skrivit att du uttryckligen sagt "du är rasist". Att försöka utmåla någon som rasist är inte samma sak som att säga det rakt ut.
    När du hävdar att jag sagt att du omtolkar så kanske det i själva verket handlar om projicering?

Jag har inte skrivit att du uttryckligen sagt att "du omtolkar". Att försöka tolka någon är inte samma sak som att säga rakt ut att man omtolkar.
  • nihka
    FDFMGA skrev 2016-02-17 01:45:43 följande:
    Nej då.

Tänk på att det är möjligt att gå tillbaka i tråden för att se vad som skrivits.

Jag är inte särskilt intresserad av diskussionen om vad irreguljära flyktingar ska kallas, jag är mer intresserad av den främlingsfientliga diskursen eller sociolekten. Den påminner för övrigt om skrikhögerns ständiga gnäll om den smala åsiktskorridoren där det förmodligen egentligen handlar om att de vill pråla med att de minsann begränsas av det inskränkta svenska debattklimatet. 

Hursomhelst. Jag replikerade på ditt påstående om att begreppet rasist har urvattnats fullständigt och menade att det är centralt för den främlingsfientliga diskursen att påstå detta. 

Jag kopierar in mitt inlägg där jag citerar dig när du påstår att rasistbegreppet förlorat sin betydelse.
    Nej, begreppet rasist har inte alls urvattnats. Tvärtom är det mer aktuellt och relevant än det har varit på många år.

Det kanske har urvattnats för dig och om du läser hyfsat noga på exempelvis Familjeliv kommer du att finna att du långt från är ensam om den åsikten.

Om du läser än mer noggrant och följer upp vad de som påstår att rasistbegreppet förlorat sin betydelse i övrigt anser så kan du om du så vill få exempel på varför rasistbegreppet är mer angeläget nu än förr.
    Det verkar handla om "rätten" att kalla andra människor för kriminella när de inte är det och att samtidigt inbilla sig att den typen av språkbruk inte speglar något annat än ett "öppet debattklimat".

Snacka om att gå främlingsfientligas och rasisters ärenden.
Svar på tråden Miljöpartiet planerar att utvisa 80 000 asylsökande