Inlägg från: nihka |Visa alla inlägg
  • nihka

Miljöpartiet planerar att utvisa 80 000 asylsökande

SmalaSara skrev 2016-02-13 11:37:31 följande:
    Även orden papperslös och gömda har konnotationer. De som förordar dem har också en agenda.

Irreguljär migrant är kanske mest neutral.

Och när man idag har ett jätteproblem med att antalet gömda, papperslösa, illegala, Whatever, blir fler och fler behöver man ta till åtgärder för att de ska lämna landet.

Då kan det vara relevant att inte säga "polisen ska leta efter gömda flyktingar". Det låter som polisen ska göra något brutalt, att lagen är brutal. vilket är precis vad de som förordar sådana benämningar vill.

Utan istället säga "polisen ska leta efter migranter som otillåtet uppehåller sig i landet"
    Jag har mindre att säga om alla benämningar utom de som antyder att man har att göra med kriminella. I mina ögon har man en alldeles särskilt smutsig agenda om man exempelvis vill få det till att en barnfamilj som inte lämnar landet efter ett utvisningsbeslut består av de kriminella elementen Hana, Aisha och Ahmed 2,  5 och 7 år gamla, deras gravida mamma och sjukliga pappa.
  • nihka
    SmalaSara skrev 2016-02-13 11:13:45 följande:
    Det är inte olagligt att gå mot röd gubbe. Inte otillåtet heller. Eller någon annan synonym som illegal har.
    Men illegal är inte en synonym till bara otillåtet utan en betyder otillåtet enligt lag.

il betyder inte och legal betyder enligt lagen. Det kanske blir lättare att förstå med bilder:

legal

https://www.google.se/search?q=legal&espv=2&biw=1366&bih=643&tbm=isch&tbo=u&source=univ&sa=X&ved=0ahUKEwjku_nqk_fKAhWmE5oKHRt1AzkQsAQIMA
  • nihka
    SmalaSara skrev 2016-02-13 11:54:44 följande:
    Det är möjligt att du associerar illegal invandrare till metapedia. Men jag gör inte det. Din associationer är inte allmän lag på något sätt.

Jag associerar det till latinamerikaner som jobbar svart i USA utan arbetstillstånd. Alltså människor som försöker försöker förbättra sin usla situation på ett otillåtet sätt. Inte till kriminella människor.
    Gör en sökning och se vad du får för träffar. Det handlar inte om vad JAG associerar till. Jag styr inte över främlingsfientligas/rasisters sätt att uttrycka sig.
  • nihka
    FDFMGA skrev 2016-02-13 13:17:20 följande:

Jag vet inte.

Efter vad jag förstå har Europaparlamentet tagit ett beslut att papperslös eller irreguljär bör användas.

Vad man än använder för benämning känns det fel, tycker jag.

Nu har jag åtminstone strax skrivit irreguljär för andra gången i mitt liv, tror jag.

Det kanske kan bli en vana.

Irreguljär känns väldig abstrakt, men det gör väl det mesta innan man har vant sig.

Lite skit samma för mig bara man inte försöker få oss att tro att vi har att göra med kriminella.
  • nihka
    Flash Gordon skrev 2016-02-13 16:12:56 följande:
    Det är ett par signaturer som klistrar epitet och etiketter på folk.
    Eller hur!  Fast jag tycker det rör sig om fler än ett par. Det är ju mer regel än undantag att den som inte jamar med i SD-kören blir kallad vänsterextremist eller åtminstone Miljöpartist. Ta gärna upp det här med JTA som hallucinerat ihop var mina partisympatier ligger.

Jag tycker vi har ett sådant vettigt och balanserat meningsutbyte nuförtiden. Några tankar om vad det kan bero på? Vad som har förändrats?
  • nihka
    lagge2 skrev 2016-02-13 17:59:19 följande:
    Enligt min mening är det en förkrossande majoritet för stängda gränser
    Du måste ha missuppfatta vad "stängda gränser" betyder.
  • nihka
    SmalaSara skrev 2016-02-14 13:38:58 följande:
    Jo, det är precis vad det handlar om. I den här tråden och i den här diskussionen handlar det exakt om det. Det handlar om vad du associerar det till. Det är du som driver frågan om att det är den enda möjliga referensen. Och att du försöker få din association till någon slags absolut sanning, vilket det naturligtvis inte är.

Om man aldrig läser avpixlat och allt vad det heter så gör man inte nödvändigtvis den associationen.
    Gör en sökning. Skriv "illegala invandrare" i rutan på Google sök och se vad du får för träffar. Jag kan som sagt inte styra vad dessa parter använder för retorik och att de använder den är ju lätt att verifiera, så nej, det handlar inte om mina associationer precis lika lite som det gör det gällande betydelsen av illegal.

Nio av 10 träffar är inte en personlig association utan hur det ser ut.
  • nihka
    SmalaSara skrev 2016-02-14 13:41:01 följande:
    So?
    När du tittande på bilderna märkte du den nästan 100%iga kopplingen till lagen när det gäller ordet legal?
  • nihka
    SmalaSara skrev 2016-02-14 14:04:41 följande:
    Intressant. Om jag då kallar gömda för "personer som uppehåller sig i Sverige utan tillstånd" har jag en "alldeles särskilt smutsig agenda då"? Eller måste jag säga "uppehåller sig utan tillstånd enligt lag" för att kvalificera mig till din "alldeles särskilt smutsiga agenda"?

Eller räknas det som mildare än "illegal invandrare"? Kanske bara som "smutsig agenda" inte "alldeles särskilt smutsig"?

Om man säger "vi måste öka verkställigheten för avvisningar för de som saknar tillstånd att befinna sig i landet". Hur smutsig är man då?

Och vad består den smutsiga agendan i?

Enligt dig då.
    Att försöka få personer att framstå som kriminella när de inte är det.
  • nihka
    SmalaSara skrev 2016-02-14 14:18:48 följande:
    Nu har jag inte tittat på bilderna. Men jag har inga problem att förstå begreppets betydelse. Vart vill du komma?
    Att illegal bara har en betydelse nämligen olaglig och inte som du har påstått att det finns fler synonymer med andra betydelser som otillåten.
Svar på tråden Miljöpartiet planerar att utvisa 80 000 asylsökande