Inlägg från: nihka |Visa alla inlägg
  • nihka

Miljöpartiet planerar att utvisa 80 000 asylsökande

SmalaSara skrev 2016-02-14 15:36:39 följande:
    Eh, nej. Det hade jag inte. Det är en tolkning du gjort.
    "Illegal har fler synonymer än olaglig. Illegal är också synonym med otillåten"

Illegal är INTE synonym med otillåten utan otillåten enligt lagen - något jag hävdat hela tiden och något du nyligen tycks ha tagit till dig.

• nihka
    SmalaSara skrev 2016-02-14 15:43:11 följande:
    Antal träffar på Google bevisar inte mer än att det finns fog för din åsikt. Den blir ingen sanning för det.

Alltså,

Om man googlar begreppet illegal invandring kan man se att avpixlat m.fl. använder det begreppet. Men det betyder inte att det finns en"rätt" association till begreppet. Det används även i andra sammanhang. Och har andra möjliga associationer.
    Antalet träffar på google talar om vad man får träffar på och en överväldigande majoritet av träffarna kom precis där jag sa de kom från. Värt att notera är också den relativa avsaknaden av träffar på annat håll.

Om du drar dig till minnes sa jag också att det inte enbart användes på dessa sajter, men var det föredragna uttryckssättet där. Asylant som har varit upp till diskussion tidigare i tråden fungerar på samma sätt. Sök på det så hamnar du på i stort sett samma ställen.
  • nihka
    SmalaSara skrev 2016-02-14 15:47:43 följande:
    Problemet med vissa av dina svar, som jag ser det, är att de kan tolkas lite olika. Du skriver först nej, och gör sen en liknelse som om svaret egentligen är ja.

Men ok. Nej. Du vet inte det. Men känner dig ändå säker på att så är fallet. Är det rätt tolkat? Alltså nej, men ja?
    Ta ett "nej" för ett "nej" och ett "ja" för ett "ja" och försök inte "tolka" så mycket.
  • nihka
    nattuv skrev 2016-02-14 16:08:28 följande:
    Illegal tycks användas för de som fått avslag från sina ansökningar så du har nog rätt i att det används när lagen är inblandad.

Från ( lagen.nu/dom/mig/2007:59 ):
    "Illegal vistelse i Sverige skall vägas in vid prövningen av om undantag kan göras från huvudregeln om att uppehållstillstånd skall ha sökts och beviljats före inresan i Sverige."

Från ( www.aftonbladet.se/nyheter/article20864092.ab ):
    "Amir, 29, jobbar och betalar skatt -av en slump fick han vet att han levt illegalt i landet under 9 år."
    Termen som diskuterade var "illegala invandrare och vad lagen säger om att stanna i landet efter avslag i asylansökan. Om du vill byta ämne får du säga till.
  • nihka
    SmalaSara skrev 2016-02-14 17:09:32 följande:
    Det var ett nej alltså? Du vet inte att det är så?
    Och du vet alltså, helt säkert, att det är agendan för samtliga personer som använder sig av dessa begrepp? 

Hur har du fått vetskap om det?

Ja, det var ett nej, men jag har aldrig sagt att det hängde ihop med något jag inte vet.

Jag har aldrig påstått att det är agendan för samtliga personer som använder sig av dessa begrepp. 
    Man kan alltså kalla människor för "illegala" och mena något helt annat precis som man kan kalla någon för "tjackhora" och mena något helt annat.

Svaret ovan gör din sista fråga ej relevant.

• nihka
    SmalaSara skrev 2016-02-14 17:10:56 följande:
    Jag har aldrig påstått att de begår en kriminell handling.

Jag har påstått att de saknar laglig rätt Att befinna sig i Sverige.

Det är inte samma sak som kriminell handling.
    Du har också sagt: "Man är här illegalt." Det är man inte för att det är inte illegalt att stanna. Inte illegalt, inte olagligt och inte kriminellt.

Däremot är det illegalt, olagligt och kriminellt att stjäla. De hör ihop.
  • nihka
    SmalaSara skrev 2016-02-14 17:20:47 följande:
    Vad vill du ha sagt med detta?
    Det var ett recept på palt.
  • nihka
    lagge2 skrev 2016-02-14 20:10:13 följande:
    Känns som du skrivit om ordet illegal ett tag nu.
    Kanske är det dags att istället diskutera problemet och inte ordvalet.

Hur som helst så måste migrationsverket kunna avvisa folk ordentligt, om ett är beslut är fattat måste det verkställas !
    Om du läser bakåt så finns det listat varför migrationsverket inte alltid kan "avvisa folk ordentligt".
  • nihka
    SmalaSara skrev 2016-02-14 20:10:37 följande:
    När man använder begreppet "illegal flykting" kan man mena "personer som saknar lagligt tillstånd att uppehålla sig i landet" . Enligt mig då. Det är vad jag menar.

Vill du inte gå med på att begreppet kan användas så, så fine. Det är inget jag bryr mig om.
    Metapedia, Friatider, Avpixlat, Exponerat, SD-kuriren och Nordfront som företräder Svenska motståndsrörelsen stödjer ditt ordval.

Det är inte heller något du behöver bry dig om.
  • nihka
    SmalaSara skrev 2016-02-14 20:11:58 följande:
    Jag hävdar att det går att använda begreppet så. Du hävdar motsatsen. Inte mkt mer att diskutera.
    Jag hävdar att en olaglig handling, en illegal handling och en och kriminell handling är samma sak - vilket de är.
Svar på tråden Miljöpartiet planerar att utvisa 80 000 asylsökande