Inlägg från: SmalaSara |Visa alla inlägg
  • SmalaSara

Miljöpartiet planerar att utvisa 80 000 asylsökande

nihka skrev 2016-02-14 19:50:58 följande:
    Du har också sagt: "Man är här illegalt." Det är man inte för att det är inte illegalt att stanna. Inte illegalt, inte olagligt och inte kriminellt.

Däremot är det illegalt, olagligt och kriminellt att stjäla. De hör ihop.
    Jag hävdar att det går att använda begreppet så. Du hävdar motsatsen. Inte mkt mer att diskutera.
  • SmalaSara
    lagge2 skrev 2016-02-14 20:10:13 följande:
    Känns som du skrivit om ordet illegal ett tag nu.
    Kanske är det dags att istället diskutera problemet och inte ordvalet.

Hur som helst så måste migrationsverket kunna avvisa folk ordentligt, om ett är beslut är fattat måste det verkställas !
    Ja, det vore det bästa. Tyvärr föreligger ofta hinder för verkställighet då länder vägrar ta emot sina avvisade medborgare.

Exakt hur man ska lösa den problematiken vet jag inte. Men det pågår samtal på EU-nivå då fler länder än Sverige har detta problem. Eventuellt kan EU ha större påtryckningsförmåga än Sverige enskilt.

Andra problem, som att de som fått avslag går under jorden skulle kunna lösas inom landet, men kräver kanske åtgärder som inte är särskilt populära, eller särskilt trevliga.

Det är dock möjligt att fler lämnar om de förmåner som papperslösa har plockas bort. Och set tycks ju vara på gång.
  • SmalaSara
    nihka skrev 2016-02-15 00:32:00 följande:
    Metapedia, Friatider, Avpixlat, Exponerat, SD-kuriren och Nordfront som företräder Svenska motståndsrörelsen stödjer ditt ordval.

Det är inte heller något du behöver bry dig om.
    Nej, precis. Det är inget jag behöver bry mig om. Och det gör jag inte heller.

Den här guilty by association argumentationen du kör tycker jag är rena tramset.

Den är en del av den helt verkningslösa strategi som många antirasister har kört med de senaste åren, och det har bara lett till att begreppet rasist urvattnats fullständigt.
  • SmalaSara
    FDFMGA skrev 2016-02-15 13:05:49 följande:
    Nej, begreppet rasist har inte alls urvattnats. Tvärtom är det mer aktuellt och relevant än det har varit på många år.

Det kanske har urvattnats för dig och om du läser hyfsat noga på exempelvis Familjeliv kommer du att finna att du långt från är ensam om den åsikten.

Om du läser än mer noggrant och följer upp vad de som påstår att rasistbegreppet förlorat sin betydelse i övrigt anser så kan du om du så vill få exempel på varför rasistbegreppet är mer angeläget nu än förr.
    Alla måste böja sina huvuden inför Åkessons briljans vid roulettebordet
    Jag förstår vad du menar. Jag är inte född igår förstår du. Jag använder både Facebook och Flashback. Jag vet att en del har rasistiska uppfattningar och att de tycker att de fått vatten på sin kvarn nu. Men för mig är rasism, misogyni, och klassförakt ungefär samma sak; en sunkig människosyn. Den återfinns både här och var i samhället och i de flesta partier. Kanske mer i vissa. Men Inget blir bättre av att man kallar alla som tycker att dagens system för invandring är fullt av tokigheter för rasister. Enligt mig då.

Men jag tycker inte om dina antydningar heller. Och även om du inte verkar vara av den åsikten, så är det, enligt min mening, inte bara främlingsfientliga personer som tröttnat på rasisttjatet.

Jag tycker inte att det leder någonstans. Vad har det gett de senaste, säg 5, åren? Ingenstans skulle jag säga. Folk blir bara irriterade. Och SD är större än någonsin. Svenska folket är delat i två läger.

Bättre att diskutera sakpolitik och hur saker och ting kan bli bättre. För alla. Av helt pragmatiska skäl måste vi ha en begränsad och hårdare reglerad invandring. Det har inget med rasism att göra. Enligt mig då. Kanske kan man göra den generösare framöver när trycket minskar. Och vi har fått ordning på alla brister i systemet. För brister finns. ENORMA brister.

Nu använder inte jag i allmänhet begreppet "illegal invandring". Men jag bryr mig inte om ifall att några jeppar börjar antyda att jag skulle vara rasistisk om jag gör det.

Ni kommer inte att komma någonstans med det där framöver heller gissar jag.
  • SmalaSara

Du glömmer att lägga till "enligt min åsikt". Du har inte tolkningsföreträde framför alla andra. Jag tycker rasistbegreppet är urvattnat. Du tycker inte det. Denna fråga är inget som man kan klargöra med fakta av typen hur många meter Kilimanjaro är.

• SmalaSara

I övrigt håller jag med dig utom på en punkt. Man kan inte i dagsläget avgöra huruvida SD börjar minska eller inte. Det krävs fler undersökningar för det. Enligt min åsikt.

• SmalaSara
    FDFMGA skrev 2016-02-15 13:51:38 följande:
    SD blir inte större, de har börjat minska.

Säkert mest på grund av att andra parter delvis har förändrat sin syn på invandring och integration, vilket har inneburit att personer som inte nödvändigtvis delar partiets uppfattning i andra frågor eller egentligen är en del av den ideologiska rasismen har fått alternativ.

Jag tycker det är alldeles utmärkt. Det måste finnas utrymme i politiken för personer som anser att vi har tagit emot för många invandrare/flyktingar, som anser att kraven på anpassning till svenska tänkesätt har varit för outtalade, som anser att utvecklingen kommer att allt fler arbetstillfällen kommer att rationaliseras bort - och så vidare, utan att de kallas rasister.

Men att rasistbegreppet är urvattnat, meningslöst är det allra vanligaste rasistargumentet. 

Nej, rasistbegreppet är inte urvattnat, inte meningslöst - det är mer aktuellt och angeläget än det har varit på över 70 år i Sverige.

Det finns ens slags självbelåten ankdammsmentalitet att i Sverige skulle det aldrig kunna hända, här skulle inte något så sjukt som rasismen kunna växa sig starkt. Så är det inte - vi har precis samma potential som alla andra att ge efter för enkla lösningar på komplexa problem.

Det är inte svårt att ge efter för inställningen att allt är någon annans fel.
    Jag glömde citera. Inlägg 342 och 343 är alltså svar till dig.

Sen kan jag också lägga till att jag tycker denna debatt är ett bra exempel. Man kan alltså inte diskutera huruvida det är lagligt eller inte att stanna i Sverige efter avvisningsbeslut utan att någon ska komma och säga att det rasistisk. Och dra upp hitler!! När man menar att det inte är lagenligt. Det är ju fullständigt barockt!
  • SmalaSara
    FDFMGA skrev 2016-02-15 17:14:58 följande:
    Så när du skrev "det har bara lett till att begreppet rasist urvattnats fullständigt" råkade du enligt ditt eget resonemang glömma att förklara att det är du som anser att begreppet har urvattnats fullständigt. Det tycker inte jag att du behöver göra, det är din åsikt och den är inte kvantifierbar mer än möjligen att man skulle kunna kombinera en kvalitativ analys med en kvantitativ såtillvida att man undersöker åsikterna hos personer som ger uttryck för uppfattningen att rasism-begreppet har urvattnats totalt.

Min uppfattning är att  "man kan inte säga nånting numer utan att kallas rasist"-personerna skulle vara en hyfsat homogen åsiktsgrupp inom de flesta politiska områden, inklusive invandrare och invandring.

Själv har jag ingen tydlig politisk hemvist, men måste jag definiera mig så är jag socialdemokrat - ett parti som förresten står för åsikten att vare sig rasismen eller rasistbegreppet har urvattnats.
    Det fanns ett "jag tycker" i början av den textbiten. Och jag brukar lägga till "enligt min åsikt" här och var eftersom jag inte tror att jag har tolkningsföreträde gentemot andra.

Man kan säga vad man vill i stort sett. Det har jag alltid hävdat. Men man får naturligtvis vara beredd på mothugg. Det är inte det jag menar. Jag menar att den typen av mothugg som vissa står för tappat sin kraft eftersom det används om alltför många saker där det inte har någon relevans. Jag tycker verkligen att det är tramsigt. Och luktar lite panik.

Min förhoppning är att begreppet kan återupprättas. Och helst integreras mer med andra typer av förakt för grupper av människor.
  • SmalaSara
    FDFMGA skrev 2016-02-15 20:56:33 följande:
    Nu har jag inte läst dialogen mellan dig och Nihka men jag har svårt att tro att hon kallat dig rasist bara för att du inte har problem med benämningen illegal invandrare.

Det finns en slags högerextremismens eller rasismens diskurs eller "politisk sociolekt" om då så vill, i den ingår uttryck som illegal invandrare, asylant eller påståenden som att uttrycket rasism har missbrukats så till den milda grad att det blivit betydelselöst.

Alltså - jag påstår inte att du hör till den gruppen men du skrev om klasstänkande här ovan. Det är inte många som gör det numer, det brukar tillhöra en "långt ut åt vänster"-diskurs. Själv är jag präglad av en uppväxt i arbetarklass, alltså en politiskt medveten sådan. Jag skulle vilja påstå att i de värderingar jag fick med mig hemifrån kunde det finnas intressekonflikter klasser emellan men man ställde inte svenskar mot invandrare.

Att påstå att benämningen rasism blivit innehållslös på grund av missbruk är så långt från arbetarrörelsens värderingar man kan komma - sett till den politiska diskursen, alltså.
    Som sagt, det är inte det att jag inte förstår vad du menar. Men jag har inte samma bild av det här som du.

Att begreppet rasism blivit urvattnat har jag personligen hört av väldigt många som inte är det minsta rasistiska, men däremot relativt kritiska till hur invandringspolitiken sett ut. Jag tror du misstar dig om att denna uppfattning bara återfinns i högerextrema kretsar.

Som jag ser det befinner sig människosyn på en gradskala. Det är alltså inte antingen eller. Det är mer eller mindre.

Att påstå att argument är högerextrem sociolekt är inget motargument. Det är bara ett sätt att försöka kväsa motdebattören med guilty by association argument. Det håller inte i längden. Enligt mig då.
Svar på tråden Miljöpartiet planerar att utvisa 80 000 asylsökande