FDFMGA skrev 2016-02-12 01:05:48 följande:
Ja, som det har använts i debatten, det vill säga att det finns många som har större asylbehov än de som sökt sig hit. Det är klart att det säkert är sant men samtidigt irrelevant eftersom en asylbedömning är individuell och baseras på om den enskilda individen har asylskäl eller inte och dels att de som egentligen har mest behjärtansvärda asylskäl men inte kommer hit heller aldrig kommer att söka asyl här - så jämförelsen är orimlig.
Jämförelsen påminner lite om min mammas tjat om att vi syskon skulle äta upp maten när vi var små: Tänk på de fattiga barnen i u-länderna, de skulle inget hellre vilja än att äta upp er mat.
Jaha, ja men skicka dit maten då.
Nej, resan är inte riskfri, inte heller "resan till resan". Till exempel är Libyen inte precis ett säkert land att befinna sig i för en flykting, men desperata människor tvingas ofta fatta desperata beslut.
Alla måste böja sina huvuden inför Åkessons briljans vid roulettebordet
Jag förstår hur du menar.Så har det sett ut i alla år. Jag känner till hur asylrätten fungerar. Men det är inte det jag talar om här. Men du tyvkervslltså man är barnslig om man har åsikten att systemet behöver förändras. Ja, ja. Det kanske är omöjligt. Sannolikheten är väl större att Schengen klappar ihop och att asylrätten upphör att fungera helt. Det finns helt enkelt långt, långt fler människor som vill söka asyl i Europa än vad vi någonsin skulle kunna klara att ens handlägga. Än mindre vad det finns demokratiskt underlag för att vilja hjälpa. Särskilt som avvisningsproblemet är stort i hela EU.
Jag tycker inte att det är irrelevant hur systemet slår. Det är en viktig aspekt för folkopinionen. Om folk ser att systemet slår orättvist dras den demokratisk grunden undan och du får fler och fler människor i Europa som ropar efter begränsningar. Man kan inte tvinga befolkningen att acceptera en asylrätt som upplevs orättfärdig. Förhoppningsvis kan EU och ev andra länder komma fram till andra former för hur det ska fungera. Som är åtminstone något mer rättvisa. Jag är dock inte överdrivet hoppfull.