Inlägg från: SmalaSara |Visa alla inlägg
  • SmalaSara

Miljöpartiet planerar att utvisa 80 000 asylsökande

FDFMGA skrev 2016-02-13 12:42:02 följande:
    Det är möjligt. Jag trodde att det bara inte var straffbart såvida man inte framkallar fara för någon annan.

Där ser man, alltid lär man sig något.
    Alla måste böja sina huvuden inför Åkessons briljans vid roulettebordet
    Jag frågade polisen i familjen... Men hon kanske har fel. Det är möjligt. De kan ju inte allt utantill. Att framkalla fara i trafiken är väl alltid straffbart...?

J, det är ju inte viktigt. Vi diskuterar ju vilket som är en riktig benämning på de som befinner sig i Sverige trots att de fått avslag på sin asylansökan. Vad tycker du är bästa benämningen?

Jag anar att du anser att termen illegal flykting är felaktig?
  • SmalaSara
    JTA skrev 2016-02-13 11:09:21 följande:

Fridolin säger lagom inför MPs stämma att regeringen inte kommer att skärpa invandringspolitiken ytterligare. Det kan bara förstås som att MP inte kommer att vara med om det blir fler skärpningar. Idag skriver också DN att många kommunala MPare inte alls håller med om att skärpningarna i november var nödvändiga. Det låter som att MP förbereder en exit. Helt naturligt enligt mig. Vad de gjort i regeringsställning är helt emot MPs natur. Partiet passar med sin idealistiska attityd (eller naiva om ni vill) bättre som ständigt oppositionsparti. De är inte regeringsfähiga. www.dn.se/nyheter/sverige/tung-mp-kritik-mot-flyktingforslag/

Många verkar önska sig en ren S regering. Inte mej emot. Men jag känner mig inte lika övertygad som som du att mp förbereder en exit. De har varit beredda på rätt mkt kompromisser hittills. Och S skulle bli väldigt svaga, eller ännu svagare kanske man ska säga, i en sån situation. De kanske vill kompromissa för att ha mp kvar. Återstår att se hur det blir.
  • SmalaSara
    FDFMGA skrev 2016-02-13 13:17:20 följande:

Jag vet inte.

Efter vad jag förstå har Europaparlamentet tagit ett beslut att papperslös eller irreguljär bör användas.

Vad man än använder för benämning känns det fel, tycker jag.

Nu har jag åtminstone strax skrivit irreguljär för andra gången i mitt liv, tror jag.

Det kanske kan bli en vana.

Alla måste böja sina huvuden inför Åkessons briljans vid roulettebordet
    Ja. Dessvärre har begreppen starka värdeladdningar och det blir därmed svårt att "enas".

Men irreguljär låter bra tycker jag. Det känns neutralt. Än så länge i alla fall. Rätt som det är kanske det också får någon känsloladdning.
  • SmalaSara
    Flash Gordon skrev 2016-02-13 16:12:56 följande:
    Det är ett par signaturer som klistrar epitet och etiketter på folk. Inget att bry sig om när man väl förstått vad det handlar om. Bara scrolla förbi.

Det känns som att det vi ser är paniken som kommer när man märker att verkligheten glider iväg åt det andra hållet medan man desperat försöker klänga kvar och allt fler lämnar en kvar där man står.

Såg en sådan personlighet på twitter som klagade på att: "snart har alla i hela världen förvandlats till Ivar Arpi".

En ganska bra beskrivning av fenomenet. Resten av världen utvecklas med sin tid - blir Ivar Arpis - medan några står kvar där de stod för 10 år sedan

-----

Och för sakens skull, Ivar Arpis twitter:
    https://twitter.com/ivarpi

Jo, nog har opinionen svängt det sista. Och nu väller åsikterna fram; åsikter som folk kanske inte vågat (?) ventilera innan. Vårt asylsystem är illa anpassat till hur det ser ut idag. Kanske har det egentligen varit dåligt länge. Men det har inte märkts av så tydligt när antalet asylsökande varit lägre.

Nu är jag socialdemokrat så jag kan inte påstå att jag håller med Ivar Arpi om allt precis. Men han är onekligen en duktig debattör. Sansad och saklig. Ofta delad på Facebook.
  • SmalaSara
    lagge2 skrev 2016-02-13 16:14:59 följande:
    Det känns som att statsminister Löfvén mest bryr sig om opinionsundersökningar och försöker få migrationsverket och polisen att våga ta besluten han själv inte vågar att ta. Verkligheten är dock så att han måste lyssna på folket om han ska ha några röster alls i nästa val.

Du kan ju läsa kommentarer på Dagens Industri eller kolla vad folk har röstat på i Aftonbladets artikel.
    För den som är för lat för att läsa artikeln så tycker 95 % att invandringspolitiken varit naiv.

länkar :

www.di.se/artiklar/2016/2/12/ygeman-vi-vet-inte-om-det-racker/&flik=popularast

www.aftonbladet.se/debatt/article22198632.ab
    Jag vet inte.. Jag tycker att Löven är svår att läsa av. Men han verkar vara en pragmatisk person som vill få saker gjorda. Jag tycker inte han förtjänar riktigt så mkt kritik som han fått.

Jag hade föredragit Ygeman som är tydligare, och dessutom en klassisk vänstersosse - alltså gammaldags vänster, inte identitetspolitik-vurmare.

Jo, opinionen verkar har svängt. Men just såna webbundersökningar på Aftonbladet vet jag inte riktigt om jag tycker är så bra källa.
  • SmalaSara
    lagge2 skrev 2016-02-13 17:23:52 följande:
    Nä, du har rätt....Aftonbladet är ju rejält vänstervridet (läs exempelvis ledartexter av Karin Pettersson....huuuaa) och därmed kanske opinionen på en mer neutral sida hade varit 99 % som tyckt att politiken varit naiv. Läs gärna på DI vad folk tycker.

Jag håller med om att Ygeman är tydligare och känns som att han vågar prata om problemen. Löfvén svarar aldrig på frågor och talar helst om att han är stolt. Om han är stolt över att han stod med en skylt och lockade hit folk för att sedan ångra sig....då vill jag påpeka att svenska folket snarare har en skämskudde framför ansiktet när vi pratar med exempelvis våra danska vänner.
    Hmmm ja, jag tror faktiskt inte att webbröstarna återspeglar Aftonbladets ledarsida. Väldigt många läser Aftonbladet utan att vara det minsta vänster. Det är omöjligt att veta vilka som röstar där och därför blir undersökningen ganska ointressant. Tycker jag då. Men det kan man ju ha olika uppfattning om.

Sen är ju resten av tidningen opolitisk också. Det är rätt längesen sossarna sålde allt utom ledarsidan till schibstedt.
  • SmalaSara
    lagge2 skrev 2016-02-13 17:43:16 följande:
    SmalaSara skrev 2016-02-13 17:36:14 följande:Hmmm ja, jag tror faktiskt inte att webbröstarna återspeglar Aftonbladets ledarsida. Väldigt många läser Aftonbladet utan att vara det minsta vänster. Det är omöjligt att veta vilka som röstar där och därför blir undersökningen ganska ointressant. Tycker jag då. Men det kan man ju ha olika uppfattning om.

Sen är ju resten av tidningen opolitisk också. Det är rätt längesen sossarna sålde allt utom ledarsidan till schibstedt.
    Håller med om att det inte är en sanning att det måste vara just 95 %, om det skulle vara 85 % eller 99,9 % spelar ju heller inte så stor roll, Jag ville bara belysa att folket är enigt i sin åsikt.

Läser man här på Familjeliv så finns det ett par skribenter som skriver hundratals inlägg som försöker få fram åsikten att det finns inte problem med migrationen och som försöker få det till att folket vill ha öppna gränser. Detta menar jag att artikeln i Aftonbladet och kommentarer på Dagens industri motbevisar med tydlighet. Stäng gränsen, skärp straffen och skydda befolkningen....så tycker folket !

Ja, opinionen verkar ha svängt, som sagt. Riktigt hur drastiska "folk" vill va, eller hur många som vill ha skärpta regler tycker jag är svårt att veta. Jag har svårt att tro att en majoritet vill stänga gränsen. Men jag vet ju inte. Men det kommer väl att visa sig i kommande opinionsundersökningar och liknande. Och inte minst näst val.
  • SmalaSara
    Rataxes skrev 2016-02-13 17:50:39 följande:
    Tja, det finns ju debattörer på det här forumet som kallar Arpi för en SD-are som inte kommit ut ur garderoben. Är inte alls förvånad över att det klistras etiketter på honom från twittervänstern.
    Sverige = omvänd nattväktarstat. Hög skatt som går till allt en stat inte ska lägga sig i, men otillräckligt försvar & polis.
    Kanske är alla moderater SD:are som inte kommit ut ur garderoben?

Eller kanske är skillnaden mellan M och SD egentligen bara en gradskillnad och inte en väsensskillnad?

Kanske är inomgruppsskillnaden mycket större än mellangruppsskillnaden?

Jag gissar på det sista!
  • SmalaSara
    lagge2 skrev 2016-02-13 17:59:19 följande:
    Jag träffar enormt mycket folk i mitt jobb och alla pratar om invandringen nu...och jag har inte hört någon som vill att vi ska fortsätta på den inslagna vägen.

Enligt min mening är det en förkrossande majoritet för stängda gränser och frågan är väl snarare hur radikala folk är kring de som redan kommit hit. Där tycker jag det finns en del som tycker man ska gå på datumet 24 november (och folket får skylla på sin statsminister för att han stod med en välkommen-skylt fram tills han den dagen tog fram stopp-skylten). Andra förespråkar ju att man ska riva upp alla beslut exempelvis tre år tillbaka i tiden. Alla tycker att man ska utvisas om man begår brott enligt de åsikter jag har hört. Och innan någon svarar detta....jag pratar inte med SD-folk  =)
    Jaha. Ja, du har säkert skäl att tro det du tror.

Jag har inte upplevt det på samma sätt som du. Men tids nog blir vi varse hur det ligger till.
  • SmalaSara
    Rataxes skrev 2016-02-13 18:16:53 följande:
    Jag upplever SD som ett parti som i högre grad än M kramar välfärdsstaten.
    M har väl med bilan hängande över sig tvingats göra avbön för sin tidigare partiledares ogenomtänkta uttalanden medan SD glatt slickar i sig de andra partiernas misslyckanden.
    Sverige = omvänd nattväktarstat. Hög skatt som går till allt en stat inte ska lägga sig i, men otillräckligt försvar & polis.
    Ja, kanske det. Det speglar väl de två fraktionerna inom partiet; de konservativa och de mer liberala. De konservativa har väl en del gemensamt med SD, inklusive en viss vurm för välfärdsstaten. De liberala har väl inte det på samma sätt. Kanske inte alls. Så har det varit med de moderater jag träffat på i alla fall. Vissa är nästan Randiander, andra tycker nästan som SD.

Jag har ingen aning om vilken fraktion som är störst. Just nu verkar ju den mer konservativa gruppen ha vind i seglen. Jag följer kampen med en bytta popcorn :) eftersom jag, av gammal socialdemokratisk hävd, inte gillar moderater något vidare. Förutom de jag känner då. Såklart :)
Svar på tråden Miljöpartiet planerar att utvisa 80 000 asylsökande