Inlägg från: KillBill |Visa alla inlägg
  • KillBill

Miljöpartiet planerar att utvisa 80 000 asylsökande

JTA skrev 2016-02-26 14:52:29 följande:
    "Inte riktigt har stöd". Vasägeru.
    Professor Peter Esaiasson i DN:
    Den generösa flyktingpolitiken har aldrig haft aktivt majoritetsstöd bland medborgarna. Den bästa källan över opinionsläget är SOM-undersökningarnas tidsserie från 1990 och framåt. Vid samtliga 25 mättillfällen är det fler som önskar en restriktiv politik än som önskar en generös politik. Och när motsvarande fråga ställs till riksdagsledamöterna i samband med riksdagsvalen från 1994 och framåt visar jämförelsen på större åsiktsskillnader gentemot medborgarna än i någon annan sakfråga som har undersökts..
    www.dn.se/debatt/eliten-satte-den-demokratiska-lyhordheten-pa-undantag/

Invandringspolitiken som har drivits av politikerna och understötts av media har aldrig, säger aldrig, haft något större stöd av folket.

Eliten i samhället skall naturligtvis i åtminstone någon mån leda folket. Det är väl det som är betydelsen av att vara en elit. Men när man konstant för en politik som går på tvärsen mot folkviljan kan vi i lika mån tala om diktatur. Saken förvärras av att politiker och media tillsammans gjort sitt bästa för att dölja att den förda politiken mest bara fört med sig nackdelar för folket. Men det verkar som du påpekar vara slut med det nu.

Peter Esaiasson har misstolkat statistiken och har fått mycket kritik för denna debattartikel:

"Esaiasson har missförstått representativa demokratin"  www.dn.se/debatt/repliker/esaiasson-har-missforstatt-representativa-demokratin/

"Esaiasson ger en starkt förenklad bild av debatten" 
    www.dn.se/debatt/repliker/esaiasson-ger-en-starkt-forenklad-bild-av-debatten/

"Förtroendeklyftan mellan etablissemang och medborgare finns inte" 

?Sedan början av 1990-talet har svenskarnas inställning till flyktingmottagning blivit allt mer tolerant.? 

www.dn.se/kultur-noje/kulturdebatt/fortroendeklyftan-mellan-etablissemang-och-medborgare-finns-inte/

Tino Sanandaji: SD är ett gäng skånsk trash med låg IQ!
  • KillBill

I som SOM-undersökningen  2014 var frågeställningen om det är bra att ta emot färre flyktingar. 44% tyckte att det var ett bra förslag medan 32 % tyckte tvärt om. 24 procent av respondenterna tyckte varken att förslaget var bra eller dåligt. Över tid så är det färre som har tyckt att det är ett bra förslag att minska invandringen och fler som tycker att det är dåligt förslag att minska invandringen. Jag kan inte se att SOM institutets undersökning skulle vara ett tydligt resultat på att svenska folket ville minska invandringen! 

• KillBill
    SmalaSara skrev 2016-02-26 19:18:25 följande:
    Jaha. Okej. Om han hade skrivit så ja. Men det gör han ju inte.

Jag ser det så här:

Esaiasson hävdar att (citat):
    Den generösa flyktingpolitiken har aldrig haft aktivt majoritetsstöd (slutcitat)

Alltså; han säger inte att en majoritet vill ha färre flyktingar.

Ett AKTIVT majoritetsstöd skulle innebära att över 50% skulle tycka att det vore en dålig idé. Det är det bara ca 30% som tycker. Alltså finns inget aktivt majoritetsstöd, precis som Esaiasson skriver.

Sen är det anmärkningsvärt att 40-45% AKTIVT är emot det generösa systemet. Fler är aktivt emot än aktivt för alltså.

Sen stämmer det att över tid har svenskarna blivit mer positiva. Trenden verkar dock ha vänt; fler är aktivt emot idag än för 5-6 år sedan. Det är dock för tidigt att säga. Det svänger ju en hel del över åren.

Det känns som att du griper efter det sista halmstrået  när du blåser upp att  44% aktivt är för att ta emot färre flyktingar för det förändrar inte faktumet att  det var 56% som antingen tyckte att det var bra som det var, inte brydde sig eller som ville ta emot fler flyktingar.

Om man kompletterar SOM-institutets undersökning med andra undersökningar så blir bilden ännu mer tydlig för att det i Sverige har funnits ett folkligt stöd för en generös flyktingpolitik. Därför tycker jag att Peter Esaiasson snackar i nattmössan när han påstår att den generösa flyktingpolitiken aldrig har haft aktivt majoritetsstöd bland Svenska medborgare.

Nedanstående undersökningar är bägge från år 2015.

www.ipsos.se/sites/default/files/pdf/Svenska%20folket%20om%20flyktingar%201944%20och%202015%20150924.pdf

www.europaportalen.se/2015/01/svenskar-mest-positiva-till-invandring

• KillBill
    Rataxes skrev 2016-02-26 19:18:59 följande:
    Glöm nu inte bort att den liberala tanken om fri rörlighet Inte innebär att man som idag vill betala människor för att bosätta sig här. Statliga bidrag till de som invandrar är definitivt inte en klassiskt liberal tanke. Så länge man betalar människor för att komma hit krävs restriktioner.

Jo jag vet att den klassiskt liberala idén bygger på att staten och alla sociala skyddsnät i princip ska avskaffas men spelar det någon roll? De människor som är på flykt från krig eller förföljelse i Afghanistan, Irak, Syrien och Nordafrika flyr från länder som i princip saknar sociala skyddsnät. Dessa människor flyr för att rädda livhanken och inte för att kunna lyfta en massa bidrag.

Det finns just nu ca  50 miljoner människor som flyr från krig eller förföljelse och om Sverige helt skulle avreglera invandringen och helt öppna gränsen samtidigt som alla andra länder stänger sina gränser så är sannolikheten stor för att de flesta av de 50 miljoner flyktingarna skulle fly till Sverige (även om Sverige hade avskaffat alla bidrag).

Därför skulle det vara en intressant att debattera om det är Miljöpartiet eller Liberala partiet som har den mest verklighetsfrämmande invandringspolitiken idag.

• KillBill
    lagge2 skrev 2016-02-27 09:27:44 följande:
    Glöm inte vad EU själva har sagt....minst 60 % är ekonomiska emigranter.
    Lågutbildade som vill ta del av Sveriges välfärd !

Nu vet jag inte vad du refererar till för källa men du kan som flykting inte få asyl i Sverige på grund av fattigdom. Om det är flyktingar som har sökt sig till Sverige enbart pga fattigdom så kommer dessa flyktingar hamna i den grupp asylansökningar som avslås (ca 45% av alla asylansökningar).

• KillBill
    lagge2 skrev 2016-02-27 10:04:42 följande:

Utvisa 80 000 personer och sedan ta emot 150 000 nya arabiska män under år 2016 !

Romson och Fridolin - VAKNA !

www.expressen.se/nyheter/sa-manga-flyktingar-vill-mp-ta-emot/

Nu är det emellerit fler kvinnor och barn än män som flyr till Europa. Varför vill du stänga gränserna för kvinnor och barn?

blog.unicef.se/2016/02/03/allt-fler-barn-och-kvinnor-soker-skydd-i-europa/
  • KillBill
    lagge2 skrev 2016-02-27 10:31:54 följande:
    Fast nu skriver du ju vilka som flyr över medelhavet.

Bla Kanada (och fler länder talar ju om att införa detta) välkomnar inte ensamkommande män.

Jag har inte hört talas om många tjejer från Afghanistan....nu brukar ju jag få ta fram länkar till dig, men du kanske har en sådan.

Till Sverige har nästan bara män kommit - glöm inte det.

En privat fråga till dig : Är du anställd av V eller MP för att sprida vänsterpropagande ?
    Har märkt att du verkar tillbringa hela ditt liv i detta Forum.
    Är du någonsin ute i samhället och får lite riktig input om hur flyktingpolitiken påverkar landet ?
    Gör det - det är nyttigt att inte bara sitta vid en dataskärm och tycka till.

När det gäller flyktingmottagande så är det fånigt att jämföra Canada med länder i Europa. Länder i Europa är i enlighet med FNs flyktingkonvention skyldiga att pröva asylansökningar från de flyktingar som tar sig fram till ett lands gräns. En flykting från Afghanistan, Irak, Syrien och Nordafrika måste flyga för att ta sig till Canada och eftersom flyktingen måste ha tillstånd att ta sig till Canada  så kan Canada välja vilka flyktingar som man vill ta emot.

• KillBill
    lagge2 skrev 2016-02-27 10:31:54 följande:
    En privat fråga till dig : Är du anställd av V eller MP för att sprida vänsterpropagande ?
    Har märkt att du verkar tillbringa hela ditt liv i detta Forum.
    Är du någonsin ute i samhället och får lite riktig input om hur flyktingpolitiken påverkar landet ?
    Gör det - det är nyttigt att inte bara sitta vid en dataskärm och tycka till.
    Det är nog tydligt för de flesta på FL vem det är som sprider propaganda:

• KillBill
    lagge2 skrev 2016-02-27 10:59:17 följande:
    Jag är inte inne på forumet 24/7.....men nu har jag skrivit av mig en stund.
    Viktigt att inte bara vänstern får sina inlägg publicerade här.

Har annat att göra än att hela tiden sitta och bevaka ett forum - har du ?

Det är ändå skönt att se att de flesta politiker, journalister och människor har börjat vakna.

Vem gillar den utvecklingen av samhället som skett på senare år - INTE MÅNGA
    Jag är definitivt inte inne på FL tiden. Du däremot verkar mest göra upphåll när du blir avstängd.
  • KillBill
    lagge2 skrev 2016-02-27 11:07:10 följande:
    Du är inte här hela tiden ?
    Jag tror aldrig jag skrivit ett inlägg som du inte kommenterat inom en timme.

Tur att media har börjat acceptera att folk får skriva om invandringspolitik och problem. Som du vet så vågade ju varken polis eller media yttra sanningen tidigare.
    Då hade du och vänstermedia monopol och vi vet ju alla hur flyktingpolitiken blev då.

Du som inte trodde på att emigranterna var lågutbildade, läste du artikeln om utbildningsnivån på emigranterna som kommit till Danmark.

Det känns som att gång på gång visar verkligheten att du har fel !
    Jag är inte förvånad över att du fått för dig att jag alltid lurpassar på FL i jakt på att kommentera något av dina inlägg. Detta var förväntat och stämmer väl överens med andra vanföreställningar som du ger utryck för här på FL.
  • KillBill
    felix le chat skrev 2016-02-29 20:27:05 följande:
    ipsos undersökningen är ett år gammal. Inte relevant.

Det är du som inte hänger med i diskussionen. Vi diskuterar Peter Esaiassons debattartikel som tog fasta på attityder till invandring i den SOM-undersökning som publicerades 2015. Då är det självklart relevant att titta på resultaten i andra undersökningar som tittat på befolkningens attityder till invandring samma år.
  • KillBill
    JTA skrev 2016-03-01 15:58:29 följande:
    Undersökningen av DN/Ipsos som du refererar till gjordes strax efter att bland annat DN fyrat av århundradets propagandafestival:

DN/Ipsos september
    Ta emot fler: 44%
    Ta emot färre: 30%

Sedan, när konsekvenserna av det av staten och media beordrade öppna hjärtat stod klara för de flesta, svängde opinionen tillbaka och blev mer negativ inställd till flyktinginvandring än vad den varit innan propagandafestivalen.

DN/Ipsos december
    Ta emot fler: 19%
    Ta emot färre: 55%

www.dn.se/nyheter/sverige/mer-an-halften-av-svenskarna-vill-ta-emot-farre-asylsokande-1/

Så kan det gå när propaganda möter verklighet.

SOM-undersökningen publicerades i början av 2015 när invandringen fortfarande låg på en hanterbar nivå. Självklart är resultatet ett annat i slutet av 2015 när invandringen har ökat med tusentals procent och när flyktingar tvingas övernatta utomhus mitt i vintern.
  • KillBill
    JTA skrev 2016-03-01 16:00:40 följande:

I grafiskt format:

Det är faktiskt förvånande att så många som 45% av respondenterna i december, med november månads enormt höga invandring i minne, säger sig vilja behålla invandringen på oförändrad nivå eller öka den.
  • KillBill
    JTA skrev 2016-03-01 19:07:35 följande:
    Så... va?

Du skrev:

"Om man kompletterar SOM-institutets undersökning med andra undersökningar så blir bilden ännu mer tydlig för att det i Sverige har funnits ett folkligt stöd för en generös flyktingpolitik. Därför tycker jag att Peter Esaiasson snackar i nattmössan när han påstår att den generösa flyktingpolitiken aldrig har haft aktivt majoritetsstöd bland Svenska medborgare."

Och den argumentationen baserar du på en spik i statistiken. Det är du som pratar i nattmössan. Sluta nu, du gör ju bara bort dig.
    Esaiasson bygger sin tes på den SOM-undersökning som publicerades i början av 2015. Om man vill komplettera denna SOM-undersöknings bild av attityden till invandringen så måste man självklart titta på undersökningar som är genomförda under en period med jämförbara förutsättningar. Förstår du verkligen inte det?
  • KillBill
    SmalaSara skrev 2016-03-01 19:47:55 följande:
    Nja, Esaiasson diskuterar inställningen till invandringspolitiken över lite längre tid än så. Han syftar ju på hela den tid undersökningarna gjorts i stort sett.

Men visst kan man jämföra med DN/ipsos om man vill, men det får ju vara under en längre tidsperiod då.
    Utgå gärna från en längre tidsperiod. Du kommer att finna att Esaiasson har svagt stöd för att den generösa flyktingpolitiken skulle ha saknat majoritetsstöd bland den svenska befolkningen.
  • KillBill
    SmalaSara skrev 2016-03-01 21:22:03 följande:
    Hmmm, ja, nu är Esaiasson professor på statsvetenskapliga institutionen på Göteborgs universitet och har därmed mycket hög trovärdighet.

Jag tycker han gör ett intressant inlägg debatten och ännu intressantare var den påföljande mer filosofiska diskussionen i studio ett P1 om hur man ska hantera folkopinionen.
    Åtminstone 5 professorer har svarat på den debattartikel som Esaiasson fick publicerad i DN så det är tydligt att många i den akademiska världen INTE håller med honom:

www.dn.se/debatt/repliker/esaiasson-ger-en-starkt-forenklad-bild-av-debatten/

www.dn.se/kultur-noje/kulturdebatt/fortroendeklyftan-mellan-etablissemang-och-medborgare-finns-inte/

www.dn.se/debatt/repliker/esaiasson-har-missforstatt-representativa-demokratin/
  • KillBill
    SmalaSara skrev 2016-03-01 22:07:08 följande:
    Du har redan publicerat det där.

Och svaret var samma då; det är en dom inte håller med på den punkten som just du inte håller med; Stefan Jonsson. De andras kritik har en annan utgångspunkt än den du för här. Men alla artiklarna är intressanta.

Vidare; jag tycker det är en intressant DISKUSSION. Jag är nämligen inte en person som tror att det vara finns en rätt världsbild eller ett rätt sätt att se på varje problem. Eller tror att just de som tycker som jag alltid har rätt. Jag kan rycka att två sidor v en sk kan ha bra argument båda två.

Tänk så olika Mn kan vara.
    Även Jonas Hinnfors konstaterar (i likhet med Stefan Jonsson) att det i SOM-undersökningen har funnits fler som varit för status quo eller ökat flyktingmottagande än de som varit för förslaget att ta emot färre flyktingar.
  • KillBill
    SmalaSara skrev 2016-03-03 18:07:54 följande:
    Hmmm, han säger visst det i en bisats ja. Märklig tolkning tycker jag, men kanske möjlig.

Om Stefan Jonsson kan det vara bra att veta att han fick sparken från DN kultur då han hyllat kommunism och Stalin. Hans debatteknik med guilty-by association och ett försök att kleta fast macciarini -skandalen med Esaiasson visar ju på hur seriös han är.
    Du klandrar alltså Stefan Jonsson för att använda debattekniken guilty-by association genom att använda samma teknik själv...
Svar på tråden Miljöpartiet planerar att utvisa 80 000 asylsökande