Inlägg från: GästenT |Visa alla inlägg
  • GästenT

Gravida från Tempar/Fertility Friend

För första gången i hela mitt liv så önskar jag att jag ägde en våg... för helskotta vad kroppen jobbar på bra. Fortfarande ingen Symetrical-kropp men kul att se en sån förändring varje dag... (Ursäkta att din fantastiska kropp har blivit ett uttryck. :) Men den är ju verkligen en klass försig. )

• GästenT
    Symetrical skrev 2016-11-06 15:26:10 följande:

Hahaha. Ni är för roliga! :'-D

Hoppas att du varit noga med att ta före och efter-bilder, gästen!? Sjukt kul att kolla på i efterhand!

Som sagt kände jag att min livmoder var förstorad tills för typ bara en vecka sedan, loppan. Med andra ord tog det ca två månader för den att gå tillbaka. Vet inte vad normen är, dock..!? Tycker för övrigt att du är superfin! :-*

Skönt att du inte tar illa upp iaf! xD Kan ju bli tjatigt annars att bli jämförd med hela tiden. :)

Ja jag har tagit kort med mobilen i onsdags och idag men svårt att få schysta bilder. Jävla mycket rumpa det blir att träna sen... :O

En fråga till er alla. Hur mycket mjölk har ni? Det bara rinner om mig och ibland känns det som om det blir jobbigt för den lilla att det kommer så mycket. Hon hinner inte riktigt med...
  • GästenT
    Sajocawa skrev 2016-11-06 16:16:28 följande:

Har inte hängt med alls härinne under helgen så hoppar in här mitt i bara, ni skriver ju så himla mycket! Angående mjölken så kan du pumpa ut lite först innan du ger bröstet till henne, så är det värsta trycket över så kommer det inte lika intensivt när hon försöker äta :)

Har så svårt att få ut förhand så blir väl pump att köpa. Är det något som rättar till sig snart eller är det lönt att köpa en pump tro? :)
  • GästenT
    Loppan84 skrev 2016-11-06 16:53:13 följande:

Köpte en pump och tror det är värt det men hatar att handmjölka och vill gärna kunna lämna nån matning till mannen och så. Eftersom vi fick mata med kopp på sjukhuset visste vi också att det funkade att mata innan vi köpte pump så kanske testa först om han tar kopp eller flaska. Fast man ska väl vänts några veckor med flaska helst för stt inte störa amningen.

Hittade en manuell pump på jollyroom som var nedsatt till typ 250kr och hade kostat 500. Borde man slå till? Eller är det något speciellt man bör tänka på gällande pumpar? :P
  • GästenT
    Loppan84 skrev 2016-11-06 17:34:17 följande:

Vet inte. Köpte den som vi hade på sjukhuset. Den heter medela swing oh kostade runt 1500 på Apoteket men köpte en begagnad på finn (typ norska blocket) för 300 och så köpte vi nya flaskor och slangar för 390. Men som sagt vi planerar att använda den här en del då pappa ska kunna va själv hemma med plutten även om jag jelammar. Så den där pumpen ska komma till användning mer än att bara lätta på trycket nu i början. Ska du bara ha det för att lätta på trycket borde en manuell verkligen räcka!

Mycket tänkvärt. Vi kommer ju att pumpa ur sen så sambon kan hjälpa till. Så kanske värt att lägga lite pengar på en ordentlig pump istället. :) Vill dock vänta ett tag till för en kompis till mig gjorde det ganska tidigt och hennes bebis ville inte ta bröstet sen.. är det vanligt ens? :S
  • GästenT
    sagoskog skrev 2016-11-06 18:36:31 följande:

Vad skönt att kunna ha mannen hemma så länge! Min sambo har ärligt talat inte varit hemma så värst mycket. Redan första veckan var han borta 12 timmar i sträck :/ Tack och lov att jag haft det lätt med bebisen.. Eller egentligen är det väl otur. För om det hade varit tufft så skulle han ju automatiskt varit tvungen att vara hemma mer. Jag märker ju att han inte alls har lika lätt att läsa av bebisens signaler. Men förhoppningsvis kommer det bli bättre.

Vid 4 veckor har man oftast fått in bättre rutiner ja :) och bebisen har förhoppningsvis förstått skillnad på natt och dag. Men framförallt så har man som förälder lärt sig att tolka barnet bättre.. förstå snabbare vad det är som felar och lärt sig de bästa knepen för att trösta. Förstagångsföräldrar har oftasf hunnit bli tryggare i den nya rollen etc. Sen finns det vissa saker som kan bli sämre också.. t.ex. magont och föräldrarnas ökande trötthet. Men det hoppas jag ni blir förskonade från.. På det stora hela så brukar iaf livet kännas mer lättsamt efter någon månad.

Jag köpte en riktig budgetpump (babyeat) och man känner skillnad mot den dyrare sorten jag hade förra gången. Men det beror ju lite på vad man ska ha den till. En budgetpump duger gott om man inte ska pumpa ofta och mycket.

Du får gärna lägga till mig på snap också (och ni andra med! ). Jag heter pinnipedia0

Oj va tufft! 12 timmar var inte en dålig stund heller.. Hade gått sönder utan sambon med tanke på att våran tös är en riktig gnällspik. ;D Nej det tar ju ett tag att lära sig signalerna.. kanske lättare med andra barnet sen dock?

Skönt att veta att saker troligtvis är mer vardag när han är tillbaka på jobbet. Just nu hade det vart jättetufft om han skulle behöva vara borta om dagarna. Allt är så otroligt nytt också.

Hmmm. Känns som om jag får tänka om med pumpen. xD är det elektrisk som gäller?

La till dig på snap. :)
  • GästenT

Har ingen bild precis innan förlossningen på mobilen. Men stor som ett hus var jag. Haha. Men här är idag. 6 dagar efter hennes ankomst. Syns inte på bild men har skaffat mig kärlekshandtag som stör mig...

• GästenT
    Symetrical skrev 2016-11-07 07:11:44 följande:

Men shit vad den gått tillbaka mycket nu! Ffa med tanke på hur mycket du gick upp! Du har fortfarande ingen koll på hur mycket du gått ner? Kärlekshandtagen kommer säkert gå tillbaka mer och mer. Nu låter ju säkert det här helt bisarrt, men jag har liksom fått lite som en "påse" med en hel del hud och lite fett under naveln, som jag befarar aldrig kommer försvinna helt. Egentligen är det fullständigt skit samma, men har en mamma som fortfarande har platt mage vid 58 års ålder, FÖRUTOM just det där "pluffset" på precis samma ställe och det har jag hört klagas på hela mitt liv. Med andra ord skyller jag min överdrivna magfåfänga på henne!

Ja det går väldigt fort men man känner sig fortfarande som en liten degklump!! Haha. Men vad kan man vänta sig 1 vecka efter förlossning liksom... har ju inte ens rört mig något. Nej jag har ingen våg men är bra sugen på en just nu! Gick ju upp nästan 30kg... :O

Är ju rätt nära din förlossning fortfarande så det finns nog en stor chans att det drar ihop sig ytterligare. :) Men jag förstår vad du menar.. man har vissa delar på kroppen som man är mer fixerad vid som bara SKA se ut som det alltid gjort. xD
  • GästenT
    Loppan84 skrev 2016-11-07 07:23:38 följande:

Är det bara jag som inte ser bilder här? Hur har det gått med allt vatten du samlade på dig? Du måste gått ner riktigt många kilon?

Va skumt. Jag ser alla bilder som lägga upp..

vattnet började försvinna direkt efter förlossningen och rinner av mig i en rätt snabb takt. :) Har nog gått ner en hel del men har ingen våg! :O
Svar på tråden Gravida från Tempar/Fertility Friend