Inlägg från: sagoskog |Visa alla inlägg
  • sagoskog

Gravida från Tempar/Fertility Friend

Loppan84 skrev 2016-02-19 21:16:10 följande:

Spännande! Har du tvillingkänsla nu också?

eagle87 skrev 2016-02-19 21:41:29 följande:

Känner du dig nervös att de kanske är tvillingar igen? Hade du 2 tjejer?

Chansen för tvillingar naturligt är ju inte så stor.. Finns de ngn möjlighet för privat ultraljud? Hur gamla e dina barn?

Svarar er båda i ett svep här :) jag har ingen tvillingkännsla alls. Utgår från att risken/chansen är försvinnande liten. Om mina tvillingar inte är enäggs förståss (vi vet inte, men utgår från att de är tvåäggs och ett resultat av pergon), då är chansen 50% högre än hos andra. Men nu snackar vi halmstrån här. Det är mycket osannolikt.

Men ändå blir jag lite nervös. Bara för att allt i denna graviditet hittills är värre än förra gången och det "borde" vara tvärtom. Jag skulle inte ta emot ett tvillingbesked särskilt väl nu, trots att jag bara har positiva erfarenheter av allt med mina tvillingar.

Vi har inte möjlighet till privat ul här. Isf måste jag åka en bra bit, och jag har varken tid eller ork till det just nu.

Jag har två tjejer och de blir 9 år i oktober :)
  • sagoskog
    eagle87 skrev 2016-02-20 11:12:01 följande:

Hmm ok, ja hoppas Du bara har en.. Kan de vara så att symptomen är mer för att de är din andra graviditet??

Misstänkte du tvillingar första gången innan ultraljudet??

Ja önskar mig verkligen tvillingar, just för att bi har haft så svårt O ja vill inte känna press på att gå igenom denna resa igen...

Ja jag hoppas att det beror på det. Det är ju också troligast.

Tänker också att det kan bero på om det är en kille. Inte för att jag rent vetenskapligt kan tro att en y-kromosom skulle göra någon skillnad, men man kan ju inbilla sig på hokus pokus-vis :) ingen i min familj har nämligen mått illa under grav och ingen har heller fått en pojke :P

Förra gången misstänkte jag tvillingar. Men bara pga den dubbla äl, inte pga några symptom eller så.

Jag är som sagt jättesugen på att få testa en enling :) men i alla andra fall hade jag föredragit tvillingar :) så jag förstår om du hoppas. Och som du skriver så slipper ju man en hel vända till i allt detta med graviditet och sånt.

Måste säga att ditt test är väldigt starkt. Jag fick inte så förens en vecka över bim. Nu vill jag verkligen inte sätta tvillinggriller i ditt huvud. Det är inte roligt att bli besviken sen om ul "bara" visar en. Men jag hoppas att det är som du vill :)
  • sagoskog
    Loppan84 skrev 2016-02-20 22:44:49 följande:

Det är kul att spekulera om kön då.

Jag tror att vi får en pojke för enda gången vi fick till det runt äl var ju väldigt nära ägget släppte (timmar max) så blev ju en kort simtur och då är ju pojksimmarna snabbare medan flicksimmarna lever längre och är mer uthålliga alltså rustade för en längre simtur. Logiskt eller hur? Fick ju dessutom troligen implantation på äl+5 så allt måste ju gått snabbt :)

Vad tror ni om den teorien? :)

Ja det där körde vi lite på förra gången. Inte jätteseriöst men ville ha flicka/or och hade sex dagarna innan äl. Och fick ju också två tjejer :) Nu hade vi sex alla dagar därikring. Jag tror dock jag hade en väldigt sen implantion, äl+9 typ. Det ska bli spännande att se vad det blir iaf :)
  • sagoskog
    Symetrical skrev 2016-02-21 06:41:06 följande:

Loppan: Underbart att du är så lycklig! Känner igen den känslan så väl från min första graviditet och även nu, trots att det blir lite annorlunda än med första. Allt är ju så nytt då, så det sätter ju lite extra spänning och guldkant på det hela. <3

Eagle: Skönt att du ändå fick sova lite. Förra gången när jag plussade i somras sov jag också extremt lite, men var ändå inte särskilt trött. Berodde nog på alla endorfiner i kroppen. Den här gången har jag sovit brutalt mycket ända tills nu (v 13+3) när jag senaste nätterna "bara" sovit kring 8 timmar istället för 9-11.

Sagoskog: Hoppas för din skull att det bara är en då. Jag tror också att man kanske mår mycket sämre den här gången pga att man dels varit gravid innan, dels för att man är äldre! Vet inte hur det är för dig, men jag blir numera bakfull efter bara typ ett glas vin dagen innan. Spekulerar också i om det är en tjej den här gången, eftersom så pass mycket varit annorlunda. Förra gången var jag hundra på kille i princip från början. Nu känner jag 75% tjej, 25% kille. :-P

Haha, det har du rätt i :) jag blev aldrig bakis förut, nu har jag inte samma flyt. På tal om bakis så känns det som om jag vaknar upp till värsta bakfyllan varje dag numera. Huh! Det har nog med att det är andra graviditeten att göra + åldern. Jag brukar tänka att man inte ska få barn när man är över 25. Och Obs, då menar jag INTE att man inte ska skaffa barn efter 25. Det finns ju mycket i livet som styr sånt. Min syrra var 40 år när hon fick första och det förstår jag absolut, och jag själv fyller ju 30 i år. Men rent fysiskt så är det nog optimalare för kroppen att vara 20-25. Blir ju dock lite svårt att kombinera med att livet oftast senarelägs nu för tiden med utbildning, arbete, boende, relationer m.m. Ja det är väl bara att bita ihop helt enkelt :)

Jag har känt mig 100% säger på en pojke från start. Men jag är inte synsk så det säger absolut 0% :)
  • sagoskog

Hej tjejer!

Intressant diskussion om hcg. Nästan alltid så är hög hcg ett gott tecken :) själv testade jag ju inte alls starkt. Men det verkar ju gå som det ska iaf. Vad jag vet hittills alltså. Kan inte fatta att det bara är två veckor till kub nu :)

Jag har också varit hemskt irriterad. Riktigt illa ibland. Men det verkar ha blivit lite bättre nu faktiskt. Hoppas det håller i sig :)

• sagoskog

Börjar en bf lista och hoppas ingen misstycker :) skrev ner dem jag såg på närmsta sidan. Men det är bara att ändra om jag skrivit fel eller ta bort er om ni inte vill vara med. Ni andra kan ju fylla på :)

Eagle87 - du har bf samma datum förlossningen med mina tvillingar startade och datumet jag och deras pappa förlovade oss (något år innan de föddes). Turdatum! ja nu är vi inte ihop längre förståss. Men goda vänner, så jag vill ändå hävda att det är ett turdatum :)

BF

4/7- Capy

24/8 - Symetrical

22/9 - Sagoskog

28/10 - eagle87

• sagoskog
    Symetrical skrev 2016-02-22 10:29:13 följande:

Härligt med högt hcg, babes!

Bara två veckor kvar, sagoskog!? Shit, vad tiden går fort! Vilken v är du i då enligt äl?

Själv har jag börjat känna av en massa fogjox redan (v13+4 idag), så ringde mvc och fick deras nr till sjukgymnast. Får se vad de säger. Det är så svårt med mitt jobb, så hoppas på att kunna hitta en bra balans så att jag slipper bli heltidssjukskriven.

Jag är i 11+4 (de tror jag är i 13+0). Hoppas det inte är för tidigt! Jag tog iaf om blodproverna i fredags 9+0. Tog ju dem redan i 7+6, och det är ju lite väl tidigt :/

Hoppas att du får hjälp med fogarna. Jag klarade mig ganska bra sist och jag har inte känt något än denna gång.
    GästenT skrev 2016-02-22 10:46:13 följande:

Hur är det med kub-test i ditt län, är det kostnadsfritt eller hur fungerar det?

Jag har förstått det som att vissa län erbjuder det och andra får man betala för det, stämmer det? Hur ska man göra bedömningen om man behöver ett kub? Haha :) kan skriva ner 1000 frågor till. ;)

Kub erbjuds kostnadsfritt till alla här. Fast hade jag varit ett halvår tidigare så hade det inte gått alls, inte ens om jag betalade. Men om jag vore över 35 år. De drog ner på det pga personalbrist ett tag, så det har varit ganska osäkert i mitt län. Jag är iaf väldigt glad att jag får göra det nu. Om det erbjuds så är det ju upp till var och en om man vill göra det. Kub ger ju tyvärr bara en väldigt knäpp sannolikhetsberäkning. Under 1:200 räknas som hög risk och man rekommenderas att gå vidare med fostervattendprov eller moderkaksprov. Samtidigt som mf procenten vid provet oftast är högre än risken för kromosomavvikelse hos barnet. Så det kan bli ett väldigt svårt ställningstagande. Är man relativt ung så är ju risken för trisomi21,18, 13 (som jag tror det är de kollar för) egentligen väldigt liten. Jag känner mig dock säker på att jag vill göra det. Dels för att jag inte har någon annan chans till ul (dum anledning egentligen, men så är det i mitt län) och dels för att mina år inom handikappomsorgen samt en 4 årig akademisk utbildning inom just handikappvetenskap, gör mig "lite" orolig.
  • sagoskog
    GästenT skrev 2016-02-22 12:22:55 följande:

Hmm. Okej. I vilken vecka gör man kub? Förstår att du känner så med all erfarenhet och kunskap! Man undrar hur ofta det pekar på "hög risk" och man måste ta ett sådant svårt beslut om fostervattensprov..

Jag googlade nu och här verkar det vara ett självkostnadspris på 1500kr.

Det står faktiskt lite olika när jag googlat, men ungefär mellan v. 11-14 tror jag. Och blodprovet tar man i ca 9+.

Jag tror inte att det är så vanligt att man får hög risk. Och många av dem som faktiskt får hög risk bär ju på fullt friska barn. Men tror saker som t.ex moderns ålder ökar risken i beräkningen. Så jag antar att det finns ökad risk att få hög risk om man är 40 till skillnad mot 20. Men som sagt så tror jag de allra flesta får bra siffror. Ser att jag bara svamlar här, men jag hoppas du förstår vad jag menar.
  • sagoskog
    Loppan84 skrev 2016-02-23 07:36:04 följande:

Ursäkta lite tmi nu men måste fråga - vaknade med väldigt ont i magen men inte runt livmodern eller så utan tarmarna. Är laktosintolerant och känns ungefär som när jag ätit för mkt mjölk, vilket jag inte har nu, men kan det va nått med graviditeten som gör att det är gaser eller nått som inte kommer ut? Några tips isåfall? Är det skadligt för gravditeten tror ni?

Sorry att jag frågar men har så helsickes ont och kommer inte nått på toaletten

Första veckorna vart mina tarmar iaf helt crazy! Förstoppning är jättevanligt. Det hade jag inte så stora besvär av (brukar normalt sett bara mer åt andra hållet, så det var snarare välkommet)men överlag så kändes allt i tarmtrakten uppblåst och konstigt. Magen såg även jättesvullen ut. Tack och lov lugnade det ner sig efter några veckor.
  • sagoskog
    Loppan84 skrev 2016-02-23 08:30:26 följande:

har förstått att det är vanligt, men skönt att det lugnade sig för dig.

Man blir väldigt stressad när man får ont i magregionen men tror verkligen att detta är en tarmgrej så då kan det väl omöjligt ha skada på graviditeten? Eller vad tror du?

Nej, när det gäller tarmarna så kan det inte skada graviditeten :) men det är jobbigt såklart.

Jag har gått upp 3 kg hittills. Fast det varierar lite från dag till dag. Ibland är det bara 1 kg upp. Jag har annars mycket svårt att gå upp i vikt (har med mycket jobb går upp, och lyckats behålla, 2 kg på 5 år). Nu i början är det nog mycket annat som "väger". T.ex. så ökar blodvolymen med en liter. Så det är nog normalt med en ökning ganska snabbt i början.
Svar på tråden Gravida från Tempar/Fertility Friend