Inlägg från: GästenT |Visa alla inlägg
  • GästenT

Gravida från Tempar/Fertility Friend

happylife skrev 2016-09-10 09:23:22 följande:

Ni har rätt, det är starkare idag. Halleluja..

Superfin ökning! :D
  • GästenT
    happylife skrev 2016-09-11 06:10:38 följande:

<3 <3 jag är verkligen gravid!! Glädjetårar!

Gud vad mitt hjärta bankar!!

Sköönt att få det på digitalt!! Det är verkligen skillnad att få det skrivet på ett test med bokstäver och inte streck. :P Haha helt sjukt. Nu ör det bara att försöka slappna av och njuta. :) mys!
  • GästenT
    Symetrical skrev 2016-09-11 06:06:26 följande:

Alltså vad fort kroppen kan återhämta sig ändå (och tacka gudarna för det)! Det ligger ju mycket genetiska faktorer bakom och är såklart olika för olika individer, men ändå galet att det bara är 8 dagar mellan de här bilderna! ^_^

Herre Jesus för i helvete vilken superkropp du har!! Helt fantastiskt hur den slickar ihop sig igen som om iiiiiiingenting har hänt! Wow. Blir fan i chock.
  • GästenT

Jag börjar faktiskt bli lite orolig för hur min kropp samlar vätska. Jag var rätt tanig innan så folk som ser mig nu tycker mest att jag ser "normal" gravid ut eftersom vätskan är över hela kroppen. Typ att gått från XS till M i kroppen (förutom magen såklart) Men frågan är hur normalt det är med den ökningen av vätska? Mina händer blir som röda och plufsiga och nästan vitspräckliga för att dom är så svullna så trycker man blir det knallvitt på en gång. Fötter och vader gör ont och man ser på armar och lår att det är vätskefyllt och ökat otroligt mycket i omfång. Kan inte ha några av mina gamla koftor som har varit förstora i ärmarna, dom sitter som korvskinn. Någon annan som hört om något liknande? Förstår det som att ingen här har det problemet iaf. xD BM på fredag, så får väl se vad hon säger. :S

• GästenT
    Loppan84 skrev 2016-09-11 11:29:24 följande:

Om du INTE blivit utredd för HF så tycker jag du ska be om att få komma tidigare. Alltså inte för att skrämma dig eller nått - men om det skulle va det är det ju fint att få veta det så snart som möjligt. Och om det inte är det kanske du kan få lite lindring iallafall? Särskilt slitsamt att ha så svullna händer och fötter

Nej jag har inte blivit undersökt för det men BT har legat ok när jag väl vart hos bm. Har väl kanske inte gnällt så mycket där heller ang. Vätskan som jag borde. Dock var jag inne en snabbis förra veckan på förlossningen för att ungen fasiken var still typ från morgon till kväll haha, och då hade jag ett undertryck på 90 men det var bra sa dom? Dock har jag hört att det är lite gränsvärde? Funderar på att ta med ett urinprov på fredag och se så att det inte är proteiner i...
  • GästenT
    Loppan84 skrev 2016-09-11 11:50:51 följande:

Ja ta med morgonurin. Osäker på vad som anses bra på Bt men jag har betydligt lägre undertryck än dig iaf (varierar mellan 60-70) och for också höra att det är bra.

Om vätskan har ökat mycket sista veckan eller dagarna tycker jag du ska ringa MVC på måndag och säga det så kan de ta beslut om du ska komma på kontroll tidigare. Om det legat ganska stabilt sen förra kontrollen är det säkert helt ok att bara vänta till fredag. Vilken vecka är du i nu?

Sagoskog - hade inte du HF förra gången? Hur var det då med vätska och BT? Och vilken vecka upptäcktes det i?

Har inte alls koll heller på BT, 60-70 låter ju bättre iaf. Haha. Är väl rätt dumt att sitta hemma och gissa. :P Men det är ju märkligt nog lättare än att plocka upp telefonen och ringa någon som kan. ;D känns som om jag har en stadig kurva uppåt med vätska. Ringar och klocka fick jag plocka av innan v.20 redan. Är i vecka 32+6 idag. Får kanske ta och ringa bm imorgon och se om jag borde komma tidigare.
  • GästenT
    sagoskog skrev 2016-09-11 11:51:02 följande:

Hör av dig till bm och be att få kolla blodtryck och urin (protein). Många samlar mycket vätska ändå, men det kan ju som sagt vara HF. Det är så enkelt att kolla upp att det är onödigt att låta bli. Har du gått upp snabbt/mycket i vikt? Det brukar man ju också göra. Jag har samlat en hel del vätska nu. "Tyvärr" var jag också så spinkig innan att ingen, förutom jag, ser det så. Men med tvillingarna svullnade jag ju upp helt groteskt mycket och jag "känner" ju att det är vätska nu med, bara inte lika mycket. Jag domnar hela tiden i armarna, spänner i vaderna, får tryckmärken överallt etc.

Aah är kanske bra att veta om det "bara" är en härlig vätskeuppgång och inte hf. Vad hade du i blodtryck då? Kanske försig är helt orelevant information när den är urplockad från ett sammanhang med fler symptom såsom proteiner i urin etc...

Har ju precis som dig nu med tryckmärken och domningar så hoppas på att det bara är vätska. Känner du någon skillnad nu med vanlig vätska och hf? :) Jag tycker att jag svullnar upp i en jämn kurva uppåt liksom. Har inte hänt över natten utan läggs på lite varje dag sen start. :P Men har gått upp MASSOR i vikt utan att kosten borde vara boven i dramat...
  • GästenT
    Loppan84 skrev 2016-09-11 11:59:25 följande:

Någon av er andra som använder pulsklocka eller vet ungefär var ni ligger i puls under sista delen av graviditeten? Min vilopuls brukar ligga runt 60 men nu plötsligt ligger den runt 110-120. Inte konstigt att man är andfådd och tycker det känns tungt att andas. Går ju runt som på ett träningspass hela tiden haha.

Hade fsktiskt inte själv lagt märke till det men när jag va hos läkaren för att lägga om bandagen på handen i fredags så reagerade hon väldigt på det och gjorde alla möjliga tester inkl EKG. Allt såg dock superfint ut så nu har jag bara så hög puls tydligen, men började använda min Apple watch som legat i en byrålåda sen jag plussade i fredags för att hålla koll på det och ser att den aldrig går under 100. Dock kan ju kanske min puls va lite förhöjd pga ingreppet just nu? Har ju en del smärta och det var ett ganska stort ingrepp och såret är 2 cm brett och går helt in till benet men får bara ta vanliga alvedon.

Oj! Nej just pulsen har jag inte koll på men där tror jag att min är lägre än så. Skönt att alla tester såg bra ut iaf så att det inte är något knas. :) Kan säkert vara som du skriver att det är såret som påverkar eftersom att ingreppet blev rätt stort och läkningsprocessen där är igång parallellt med graviditeten. Låter ju inte helt orimligt. :) känner att jag får liiiiite ont i magen av din beskrivning av såret! Fan stackare!
  • GästenT
    sagoskog skrev 2016-09-11 13:50:10 följande:

Gränsvärdet brukar gå vid 140/90. Undertrycket brukar det vara lite kinkigare med än övertrycket eftersom övertrycket varierar mer naturligt. Det är dock lite svårt att avgöra med en mätning under en "stressad" situation. De gånger jag har varit på t.ex. akuten så har jag nästan alltid haft högt tryck. Jag hade inte konstaterad HF, men hade nog fått det om jag varit gravid i några dagar till. Kommer tyvärr inte ihåg mitt exakta blodtryck, men det var på gränsvärdet och över och protein i urinet. Nu har jag som högst legat på 137/78 i bltk hemma och 0 i protein. Jag tycker verkligen du ska be om en extra kontroll hos bm. Är det på gränsvärdet så blir det oftast bara tätare blodtryckskontroller. Men det är ju väldigt viktigt så att du inte går hemma i flera veckor utan någon koll alls. Är du med i fb-gruppen (blandar ihop era alias och riktiga namn) ? Isf postade jag iaf nyss en bild på hur jag såg ut som vattenballong.

Ja det har du ju rätt i att sånna situationer kan höja BT. Frågan är mest om jag ska ringa imorgon eller om jag kan vänta till min inbokade tid som är på fredag. Om det skulle vara hf, är det då "farligt" att vänta några dagar innan man kollar upp eller hur fungerar det?

Är tyvärr inte med i gruppen, har ingen Facebook och kändes onödigt att skapa ett konto för att vara med där, även fast jag är såååå avis att inte kunna läsa vad som skrivs. :)

Här är mitt ben för någon månad sen när jag gått med vanlig strumpa ist för stödstrumpor någon enstaka timme bara... Vill inte ens veta hur det skulle se ut nu om jag gjorde desamma.. :P

• GästenT
    Loppan84 skrev 2016-09-11 14:28:26 följande:

Jösses! Stackars dig, det kan inte va skönt :(

Ja tycker verkligen du ska berätta för bm hur du mår och just med händer och fötter. Hur mycket har du gått upp? Gissningsvis är ju Max 10-12 kg baby, blod, livmoder, fett och annat så överstigande bör vara vätska?

Nä inte alls skönt och nu är det ju ännu värre med vätskan än på den där bilden som jag tyckte va illa då. :/ Jag har gått upp vad vi kallar "25 liter" här hemma istället för 25kg.... För jag äter varken onyttigt eller mer än förr. Har liksom haft cravings för grönsaker så har blivit mycket sallader som middagar och lunch sen jag blev gravid. Haha.
Svar på tråden Gravida från Tempar/Fertility Friend