columbus skrev 2016-11-09 21:49:24 följande:
Inte helt låst vid det men vad jag har kunnat läsa mig till så är mjuklift lite trängre och blir lätt varmt på sommaren och med tanke på att bebis ska komma i maj så kändes det inte optimalt. Är dock öppen för att bli motbevisad, haha. Mjuklift verkar ju ännu smidigare! Vilken vagn har ni?
Okej... varnar i förväg för att det här visst blev familjelivs längsta inlägg... haha
Hm ja, du har ju en poäng där. Vår första är född i september och den här blir ju ett novemberbarn så då har mjukliften varit optimal för båda, men tänkte inte på att hårdliften är ett bättre alternativ för sommaren.
Angående din fråga om vagn och så, fokusera först på vilken vagn som passar er och sen kan ni välja liggdel. De flesta vagnar har liftar i samma märke, och skulle det mot förmodan inte finnas så går det alltid att köpa från ett annat märke. Det enda är väl att det inte funkar med lift om man köper en ergonomisk sittdel...
Hur som helst, skriv en lista på era krav, beroende på tex vart ni bor (stan/på landet?), hur mycket kommer vagnen användas, ska den få plats i bilen mm så har ni något att utgå från.
Vi bodde också i lägenhet utan hiss när vår första kom och därför blev liften så jäkla kanonbra för oss. Vi bodde även mitt i stan så vi ville ha en smal och smidig vagn, för att enkelt få plats på bussar/spårvagn och i trånga affärer mm. Sen ville vi gärna ha bak svängbara hjul och justerbart handtag. Vi köpte en Teutonia Cosmo, inte sånt vanligt märke men sjukt bra vagn. (Urkasst andrahandsvärde dock, antagligen för att folk inte känner till märket så bra, vi köpte en sprillans ny för över 10.000 men man kan fynda bara något år gamla modeller för bara nån hundralapp på köp-och-sälj-sidor...)
Nu har vi flyttat och har egentligen helt andra förutsättningar för att välja vagn, vi bor mer naturnära, har bil och åker sällan buss, bor inte flera våningar upp osv.. men skulle aldrig byta bort vår älskade vagn, för den passar fortfarande perfekt trots ändrade förutsättningar! En annan sjukt bra sak med liften är dessutom att det blir sån bra syskonvagn nu. Vi vill inte ha någon stor syskonvagn, storasyster har precis fyllt 2 och åker mycket vagn fortfarande, men vi har köpt en ståbräda med sits som hon älskar att åka på, och då kan vi ha mjukliften i vagnen med lillebror i. Om storasyster sen hemskt gärna vill sitta i vagnen (eller om vi är iväg så hon kanske behöver somna i vagnen eller dylikt) så kan vi bara sätta lillebror i sjalen, lägga liften i varukorgen och så får storasyster åka. Så slipper man ha en liggdel och en sittdel och byta varje gång... det här är ju överkurs för ni tänker väl inte på syskon ännu, och man vet ju aldrig vilken ålderskillnad det blir heller, men kanske intressant att veta ändå vilka möjligheter som väntar ;)
Nu ska jag sluta tjata i alla fall... men ställ frågor om du undrar över något vagnmässigt!