Inlägg från: Sajocawa |Visa alla inlägg
  • Sajocawa

Gravida från Tempar/Fertility Friend

Symetrical skrev 2016-08-21 19:35:51 följande:

Alltså nu får ni tjejer som har barn sedan tidigare hjälpa mig! Har helt glömt/förträngt hur man definierar en värk. Visst räcker det inte med att "bara" ha ont..? Magen måste väl dra ihop sig samtidigt?!?

Haha jag har faktiskt ingen aning, minns inte heller. Minns liksom bara det onda, inte om magen spände samtidigt. Men å anda sidan, eftersom det syns på ctg när man får värkar så borde det ju betyda att magen spänner :)
  • Sajocawa
    GästenT skrev 2016-08-25 18:57:09 följande:

Absolut, vid sånna resor är det nog kanon att ha. :) Kanske jag som får äta upp det sen men tänker att om man typ åker till svärmor så kan man bära in i babyskyddet och låta sova där i eller flytta över till vagn när/om bäbisen vaknar. Men känns inte jättedyrt om man skulle vilja köpa till sen om man känner behovet. :) Så det är ju bra!

Jag tror fasiken att det är lugnet före stormen för dig! :)

Vi hade inte heller något med första barnet och har inte tänkt skaffa något nu, tror inte det kommer behövas. Det handlar nog mer om vad man själv har för förutsättningar och levnadssätt. Vi hade Isofix i bilen (så smidigt att bara klicka fast babyskyddet och inte krångla) och bar nästan alltid in babyskyddet med bebis i in i hemmet oavsett om bebis sov eller inte, men det beror ju på om man verkligen behöver ha sin vagn med sig. De tillfällen vi åkte bil blev det liksom babyskydd istället för vagn, och bar in skyddet om man tex skulle in till en vän eller nåt, och skulle man handla så blev det kundvagn. I början var det dessutom lätt att bära om man bara skulle in snabbt nånstans, men när bebis var några månader blev det ju såklart lite tyngre (eller mest otympligt) att bära.

Men ja, hur som helst så märks det ju om det är något som behövs och är enkelt att komplettera med efter att bebis kommit. :) man hittar sitt sätt helt enkelt, och min poäng var väl att du inte nödvändigtvis behöver "äta upp det du säger".
  • Sajocawa
    GästenT skrev 2016-08-25 21:44:23 följande:

Det är väl lite så jag tänker som du löst det. Dom flesta i min omgivning har vart utan adapter och gjort så som du beskriver också. Så kanske därför jag i nuläget inte känner något behov av det. :) Har också köpt Isofix förresten, verkade smidigt. :) ska hämta babyskydd och Isofix imorgon. Känns stort. Haha. kan man få hjälp av affären tro att få dit isofixen?

Tror säkert man kan få hjälp av personalen, men det är ganska lätt faktiskt och går på en minut! Finns det ingen vettig manual så kan man säkert youtuba fram någon smidig video :)
  • Sajocawa
    Loppan84 skrev 2016-08-28 14:42:53 följande:

Vet att jag spekulerar mycket, men är väldig nyfiken på hur bebisen ligger i magen. Magen sjönk ju så tydligt, så flyttat sig har han men vet ju inte om han vänt sig med huvudet ner eller har lagt sig på nått annat sätt.

Kan nån beskriva hur det känns när han lagt sig med huvudet ner? Jag hade mycket nedpress ett tag men det har gått över. De hårdaste sparkarna kommer ofta från mitten av magen och går uppåt/utåt revbenen. Men ibland känner jag en stark press på höger och vänster sidan samtidigt så då undrar jag om det kan va så att han ligger på tvären.

Ni som fått bekräftat hur bebisen låg hur kändes det när hen låg med huvudet neråt respektive på tvären?

Tycker det där är jättesvårt och jag är absolut ingen expert, men min dotter låg med huvudet ner ganska länge i slutet (åtminstone från v 30, men minns inte exakt), fast hon fixerade sig inte förrän väldigt sent, precis innan bf. Jag fick kickar båda högt upp och i mitten på magen (för det är ju inte bara ben som rör sig, även armar) men sen kunde hon ofta trycka ut rumpan (och då känns det lite som att hon ligger rakt på tvären och man kan inte ens sitta ner ordentligt för att magen är deformerad och helt i vägen), då antar jag att det var för att hon tog "sats" på ena sidan av magen med fötterna och tryckte ut rumpan på andra sidan.
  • Sajocawa
    Loppan84 skrev 2016-08-30 18:27:08 följande:

Gick ju på födsel- och föräldraförberedande kurs ett par kvällar förra veckan. Nån annan som gjort det eller ska göra det?

En av de sakerna som de nämnde var att man ska massera "mellangården" med olja (rekommenderade vetegroddolja eller jordnötolja, men tror alla naturliga opfarfymerade oljor funkar) för att förebygga mot sprickor under förlossningen. Nån som hört detta eller provat det? Känns ju lite flummigt men när barnmorskan står på en kurs och säger det så måste det väl finnas nått som visar att det har effekt tänker jag, så ska prova.

Ligger säkert något i det tror jag, men mest hänger det nog på förlossningen, barnets position, om det går fort eller inte mm..

Jag fick inte ens en liten bristning under förra förlossningen, smörjde inget innan eller gjorde något annat "förebyggande", så har faktist inte tänkt tanken på det nu heller. Får se om jag har samma tur den här gången. (Kändes faktiskt väldigt tacksamt i stunden i alla fall att slippa behövda sy när man redan fött först ett barn, sen moderkakan på det.. )

Men ja, känns som att det bara borde vara att smörja lite, och inte på nåt speciellt sätt :p
  • Sajocawa
    Loppan84 skrev 2016-09-01 19:21:16 följande:

Grattis till lilleman!!! Storebror är bäst <3

Men vad konstigt att du inte fick nått datum - det är ju datumet från Rul som är det "riktiga" bf som de använder sen. Efter vecka 20 är det svårt att fastställa datum då alla bebisar då växer i lite olika takt och vid kub är det för tidigt. Vecka 17-20 ska de helst fastställa datum.

Kub är inte alls för tidigt, anledningen till att hon inte sa något nytt datum är för att man utgår från datumet på kub om man gjort den undersökningen. Datumbestämning skall göras så tidigt som möjligt så det är säkrare under kub än rul :)
  • Sajocawa
    Loppan84 skrev 2016-09-01 20:43:15 följande:

Aha ok då har de nog olika policy här och i Sverige. Här är det rul som gäller

Ja, så är det nog :)

Men du gjorde inte kub va? Så då går dom ju såklart efter datumet på ditt rul :)
  • Sajocawa

[quote=76935461][quote-nick]Loppan84 skrev 2016-09-02 11:31:07 följande:[/quote-nick]Nu har jag varit hos MVC på 32-veckors kontrollen.

Han låg mycket riktigt med huvudet ner, rumpan till höger och benen till vänster - så han pressar på med rumpa och fötter när jag känner den där pressen som du sa Sajocawa. Inte fixerad än dock.

Det som va lite tråkigt var att mitt SF-mått gick lite ut från sin graf, inte alarmerande men hon tyckte att jag skulle ta glukosprov men de gjorde de inte på MVC utan då måste jag till vc. Har 31 cm nu, hade 25 på förra kontrollen i vecka 28. Vad har alla andra i vecka 28 resp 32?

Nån som gjort sånt prov?[/

Ligger lite efter i läsningen härinne så du kanske redan fått något vettigt svar men skriver ändå, min spontana tanke är att SF-måttet kan sticka ut lite om han har lagt sig i en annan position än sist, för visst hade han tumlat runt lite? Så han kanske låg annorlunda och nu blir måttet annorlunda pga det :)

• Sajocawa
    Loppan84 skrev 2016-09-02 17:16:34 följande:

Nej är var fjärde vecka fram till vecka 36 sen är st varannan helt på slutet. Så är egentligen 4 veckor till nästa kontroll, men ska höra om jag kan komma på en extra kontroll där i mellan för att kolla SF-mått så jag kanske slipper den där glukosskiten.

Går du redan varannan vecka? Varför då? Trodde det va exakt samma upplägg fakriskt i Sverige (rul, sen kontroller i vecka 24, 28, 32, 36, 38 och 40)

Oj vilken skillnad det är, jag som är gravid för andra gången (och därmed får komma på kontroller mer sällan än förstagångsföderskor) går redan var tredje vecka.. :o
  • Sajocawa
    Sagan12345 skrev 2016-09-06 22:41:56 följande:

Nu ploppar jag in en helt annan fråga.. Jag har haft en min känslomässigt jobbigaste vecka sedan jag blev gravid och vet inte riktigt varför.. Känns som chocken vid ultraljudet utlöste någon form av reaktion som känns väldigt jobbig.. Vet inte om det är kontrollbehov som fick dig en känga för de inte var en tjej ( jag alltid fått höra att vi inte kan få pojkar så var jag säker på tjej), om det är oro för jag inte kan något om pojkar, om det bara är allmän oro över att bli förälder?! Hur som känns de periodvis väldigt jobbigt.. Har ni haft dessa svackor? Går de över?

Jag var helt knäckt efter ultraljudet. Har alltid tänkt att jag ska få en till tjej och hade verkligen SÅ på känn att det var en pojke nu men hoppades ändå på att hon skulle säga att det var en tjej, så blev så besviken när vi fick se lille snoppen på ul. Första två kvällarna grät jag bara över det, sen mådde jag riktigt dåligt nån vecka och försökte egentligen bara att inte tänka på det. Sen har det gått bättre, jag är i v 31 nu så har haft tid att smälta det (enda anledningen till att jag ville veta kön var just för att hinna smälta ifall det var en pojke) och det känns bättre. Ibland tänker jag till och med att det blir mysigt med pojke ;)

Jag vet att jag hade varit mycket gladare över graviditeten, eller snarare visat det på ett bättre sätt, om det var en tjej. Jag är helt säker på att jag hade köpt lite söta kläder eller nånting för att förbereda, men nu har jag istället inte gjort nånting alls. Jag är inte missnöjd över pojken, men jag sörjer lite att jag aldrig kommer få den lillasystern jag såg fram emot till mitt barn, vi är helt överens om att det här blir sista barnet. Hur som helst, hela tiden har jag bara tänkt att oavsett hur mina känslor är nu så kommer jag vara världens lyckligaste mamma när han kommer upp på bröstet första gången och då kommer allt det här vara bortglömt, för det är så det är att vara mamma. Så jag fokuserar på det. Det enda jobbiga för tillfället är när folk frågar efter kön, jag svarar pojke, och ALLAS reaktion är "åhhh! Vad KUL med en av varje" och dom förväntar sig att jag ska jubla och hålla med..
Svar på tråden Gravida från Tempar/Fertility Friend