Gravida från Tempar/Fertility Friend
Alltså nu får ni tjejer som har barn sedan tidigare hjälpa mig! Har helt glömt/förträngt hur man definierar en värk. Visst räcker det inte med att "bara" ha ont..? Magen måste väl dra ihop sig samtidigt?!?
Alltså nu får ni tjejer som har barn sedan tidigare hjälpa mig! Har helt glömt/förträngt hur man definierar en värk. Visst räcker det inte med att "bara" ha ont..? Magen måste väl dra ihop sig samtidigt?!?
Absolut, vid sånna resor är det nog kanon att ha. :) Kanske jag som får äta upp det sen men tänker att om man typ åker till svärmor så kan man bära in i babyskyddet och låta sova där i eller flytta över till vagn när/om bäbisen vaknar. Men känns inte jättedyrt om man skulle vilja köpa till sen om man känner behovet. :) Så det är ju bra!
Jag tror fasiken att det är lugnet före stormen för dig! :)
Det är väl lite så jag tänker som du löst det. Dom flesta i min omgivning har vart utan adapter och gjort så som du beskriver också. Så kanske därför jag i nuläget inte känner något behov av det. :) Har också köpt Isofix förresten, verkade smidigt. :) ska hämta babyskydd och Isofix imorgon. Känns stort. Haha. kan man få hjälp av affären tro att få dit isofixen?
Vet att jag spekulerar mycket, men är väldig nyfiken på hur bebisen ligger i magen. Magen sjönk ju så tydligt, så flyttat sig har han men vet ju inte om han vänt sig med huvudet ner eller har lagt sig på nått annat sätt.
Kan nån beskriva hur det känns när han lagt sig med huvudet ner? Jag hade mycket nedpress ett tag men det har gått över. De hårdaste sparkarna kommer ofta från mitten av magen och går uppåt/utåt revbenen. Men ibland känner jag en stark press på höger och vänster sidan samtidigt så då undrar jag om det kan va så att han ligger på tvären.
Ni som fått bekräftat hur bebisen låg hur kändes det när hen låg med huvudet neråt respektive på tvären?
Gick ju på födsel- och föräldraförberedande kurs ett par kvällar förra veckan. Nån annan som gjort det eller ska göra det?
En av de sakerna som de nämnde var att man ska massera "mellangården" med olja (rekommenderade vetegroddolja eller jordnötolja, men tror alla naturliga opfarfymerade oljor funkar) för att förebygga mot sprickor under förlossningen. Nån som hört detta eller provat det? Känns ju lite flummigt men när barnmorskan står på en kurs och säger det så måste det väl finnas nått som visar att det har effekt tänker jag, så ska prova.
Grattis till lilleman!!! Storebror är bäst <3
Men vad konstigt att du inte fick nått datum - det är ju datumet från Rul som är det "riktiga" bf som de använder sen. Efter vecka 20 är det svårt att fastställa datum då alla bebisar då växer i lite olika takt och vid kub är det för tidigt. Vecka 17-20 ska de helst fastställa datum.
Aha ok då har de nog olika policy här och i Sverige. Här är det rul som gäller
[quote=76935461][quote-nick]Loppan84 skrev 2016-09-02 11:31:07 följande:[/quote-nick]Nu har jag varit hos MVC på 32-veckors kontrollen.
Han låg mycket riktigt med huvudet ner, rumpan till höger och benen till vänster - så han pressar på med rumpa och fötter när jag känner den där pressen som du sa Sajocawa. Inte fixerad än dock.
Det som va lite tråkigt var att mitt SF-mått gick lite ut från sin graf, inte alarmerande men hon tyckte att jag skulle ta glukosprov men de gjorde de inte på MVC utan då måste jag till vc. Har 31 cm nu, hade 25 på förra kontrollen i vecka 28. Vad har alla andra i vecka 28 resp 32?
Nån som gjort sånt prov?[/
Ligger lite efter i läsningen härinne så du kanske redan fått något vettigt svar men skriver ändå, min spontana tanke är att SF-måttet kan sticka ut lite om han har lagt sig i en annan position än sist, för visst hade han tumlat runt lite? Så han kanske låg annorlunda och nu blir måttet annorlunda pga det :)
Nej är var fjärde vecka fram till vecka 36 sen är st varannan helt på slutet. Så är egentligen 4 veckor till nästa kontroll, men ska höra om jag kan komma på en extra kontroll där i mellan för att kolla SF-mått så jag kanske slipper den där glukosskiten.
Går du redan varannan vecka? Varför då? Trodde det va exakt samma upplägg fakriskt i Sverige (rul, sen kontroller i vecka 24, 28, 32, 36, 38 och 40)
Nu ploppar jag in en helt annan fråga.. Jag har haft en min känslomässigt jobbigaste vecka sedan jag blev gravid och vet inte riktigt varför.. Känns som chocken vid ultraljudet utlöste någon form av reaktion som känns väldigt jobbig.. Vet inte om det är kontrollbehov som fick dig en känga för de inte var en tjej ( jag alltid fått höra att vi inte kan få pojkar så var jag säker på tjej), om det är oro för jag inte kan något om pojkar, om det bara är allmän oro över att bli förälder?! Hur som känns de periodvis väldigt jobbigt.. Har ni haft dessa svackor? Går de över?