Inlägg från: Sajocawa |Visa alla inlägg
  • Sajocawa

Gravida från Tempar/Fertility Friend

GästenT skrev 2016-08-14 18:28:54 följande:

Nu var det jag som kom hem till världens chock!! Tydligen har mina vänner dragit ihop en babyshower med hjälp av min sambo eftersom att jag har så spridda vänner som inte ens känner varandra. Shit va jag blev chockad och såklart jätteglad. Men det var helt oväntat eftersom att jag aldrig haft ett "kompisgäng" på det sättet.

Vad riktigt, lite extra när man verkligen inte anar det, jag har det på samma sätt så förstår precis hur chockad du måste blivit :D
  • Sajocawa
    GästenT skrev 2016-08-18 18:06:14 följande:

Är det någon som har koll på det där med försäkringskassan?

Om jag vill försöka jobba fram till fredag 28e oktober, har bf 31.. (Kan alltid skita sig men det är vad jag önskar och går ju säkert över några dagar) Skickar jag då in papper och ansöker om föräldrapenning från och med måndag 31a eller vad är det jag ansöker om och från och med när? :P

Du kan ju söka föräldrapenning från den 29e om du jobbar din sista dag den 28e.
    Du kan dessutom göra det på internet, enklare och snabbare än att skicka in papper :)
  • Sajocawa
    Loppan84 skrev 2016-08-18 19:39:39 följande:

Vet inte om detta är vetenskapligt över huvudtaget - men när jag fick MF fick jag aldrig något symptom men när jag plussade gången efter så kände jag det också i vecka 6. Inbillade mig iaf att det var ett gott tecken och när jag gjorde tidigt vul i vecka 8 var jag sjukt illamående och då sa bm att jag va extremt illamående inte va dåligt för det betydde höga hormonnivåer. Vet inte om hon sa det för att va snäll för att jag va så orolig för MF, men va bara skönt att ha lite positivt att hålla fast vid i den där oroliga tiden. Säkert på att det kommer gå bra för dig också - du har nog också ganska höga hormonnivåer om du redan känner det så tydligt :)

Har du tänkt göra nått tidigt vul för att se efter hjärtat förresten, eller vill du hellre vänta?

Jag kan ju bara tillägga till dig Mamalolo att jag är nästan i vecka 30 och har inte mått illa en enda gång under hela graviditeten. Var så orolig för ett till missfall eftersom jag inte hade några tydliga symptom. så det behöver inte heller vara dåligt om du skulle känna plötsligt att du inte har några symptom :)
  • Sajocawa
    GästenT skrev 2016-08-18 19:08:47 följande:
    Ansöker man ändå från 29e även fast det är en lördag? :) Jag jobbar mån-fre, 8-16.. Är ju liksom 3 dagar kvar på månaden om jag skulle gå hem 28e. Haha.

Är det lätt att förstå och anmäla på internet? Vet inte varför jag tycker allt det här är sååå krångligt att förstå sig på..
    Ja, du får ta ut föräldrapenning precis vilka dagar du vill. 5 dagar i veckan, 7 dagar i veckan eller 2 dagar i veckan :) helg som vardag. 7 dagar i veckan motsvarar heltid eftersom din SGI är delat på 365 dagar.

Tycker internet är jättesmidigt. :)
  • Sajocawa
    Loppan84 skrev 2016-08-19 13:07:13 följande:

Ingen som har tankar om slemproppen? Har fått byta trosor 2 gånger igår och satt i trosskydd idag. Är så himla slemmigt, trosorna blir genomblöta så det går ut på byxorna :-O

Jag har också väldigt mycket såna flytningar, men haft det rätt länge också. Det kan vara vanliga flytningar (i slutet av graviditeten är det många som faktiskt tror att vattnet har gått pga mycket flytningar, tråkigt nog) men också delar av slemproppen men du behöver inte oroa dig i vilket fall, slemproppen återbildas..
    När min slempropp lossnade dagen före bf sist (inte hela, men en bit i alla fall) var det inga tvivel om att det var slempropp i alla fall och inte flytning.
  • Sajocawa
    Sagan12345 skrev 2016-08-19 19:39:57 följande:
    Duktig du är som går så mycket, hoppas de sätter igång snart.

Du är ju helt galet hur lång tid man är gravid. Jag är inte ens halvvägs och tycker jag väntat en evighet :)
    Och jag har avklarat 2 tredjedelar men känns som jag blev gravid förra veckan typ.. Haha underligt så olika uppfattningar man har :D
  • Sajocawa
    Sagan12345 skrev 2016-08-19 21:32:39 följande:
    Haha vaa! Hur gör du?
    Haha jag har praktik i skolan 9 timmar/dag, jobbar varannan helg och har en snart 2-åring att springa efter under min "fritid"... :')
    Bara att skaffa dig en jäkla massa sysselsättning så går tiden fortare ;)
  • Sajocawa
    Symetrical skrev 2016-08-20 15:14:30 följande:
    Japp, I did my best. Fullständigt fruktlöst. XD

Känner ännu mer tryck ner idag och har dessutom börjat få i princip konstanta ilningar nedåt, dvs inte bara när bebis grottar runt med huvudet. Läste nånstans att det kan vara ett tecken på att livmoderstappen håller på att utplånas. Omöjligt att veta ifall så är fallet. Och även om det är det kan det nog ändå dröja ett bra tag till.

Kan inte det här envisa bowlingklotet bara flytta ner ett par våningar snart..!?!?? ^_^
    Galet nära bf ändå ju! När födde du sonen? (Dagar före/efter bf alltså) Så spännande!
    Upplevde förresten aldrig att min mage sjönk förra graviditeten (trodde innan att det var något som hände för alla?!)
  • Sajocawa
    Loppan84 skrev 2016-08-21 08:38:10 följande:

Fy sjutton, kan inte andas längre. Sä täppt i näsan och svullen i ansiktet och på halsen. Har använt snark-app sista veckan för att se om det är nått hjälpmedel som hjäper men blir värre och värre för varje natt. Näsplåster gjorde ingen skillnad, men en nässpray som man tar ner i halsen hjälpte lite först men sen inatt var det värre än nånsin. Här är mitt "snore card" från igår natt, det är helt sjukt - ligger på 98% percentil dvs bara 2% som använt appen snarkar värre än mig nu :-/

Hur går det för er andra? Eagle?

finns det NÅTT som hjälper? Som sagt svullenhet är det största problemet, inte täppt med snor så typ koksalt hjälper inte alls.

Vet verkligen inte alls om detta hjälper, men är det vätska som gör att du svullnar upp? Gå och gör en vävnadsdränage på en salong och testa om det hjälper något. Jag hade gärna hjälpt till och testat göra på dig om du bodde närmare :(
  • Sajocawa
    Loppan84 skrev 2016-08-21 18:56:33 följande:

Tack söta ni <3

De bad mig komma in för säkerhetsskull. Tappen såg fin ut men har fått bricanyl för att lugna förvärkarna. Fick också en inandningsspray som heter pulmicort för andningen så hoppas det blir bättre. Bm sa att de kan hängs ihop och andningsuppehåll under natten kan sätta igång förvärkar så kan varit snarkningen/andningsproblemen som satte igång det så håll lite koll om ni får såna problem som mig med snarkningen/andningen om ni också får mycket värkar.

Hur går det med din snarkning Eagle? Kan rekommendera sppen "snore lab" så märker du om du har andningsuppehåll för då ska man medicinera enligt bm, för det är värre för bebis med andningsuppehåll än medicinen.

eagle87 skrev 2016-08-21 18:31:00 följande:

Åh va orolig jag blir för dej... Hur mår du nu? Uppdatera... Kram

Ememem skrev 2016-08-21 14:16:15 följande:

Eftersom det hör ihop med din graviditet så hade jag också ringt och berättat hur jag mår så får de avgöra om de vill att du kommer in eller om det kan vänta till efter helgen.

Men oj stackare... Tur du åkte in och fått lite hjälp nu. Skönt att tappen var opåverkad också! <3
Svar på tråden Gravida från Tempar/Fertility Friend