eagle87 skrev 2016-07-08 21:09:07 följande:
Förstår va du menar... Jag vill bara känna mig trygg. Fördelen hemma är att man får 1-2 barnmorskan helt för sej själv. De har med sig utrustning O behöver man åka in ringer de ambulans på en gång O sjukhuset e bara 10 min bort... Efter att ha läst nyligen på Aftonbladet om förlossning skador tänker ja att de kanske mindre risk hemma då man får mer tid på sej... Ja tänker att föda barn är ändå så naturligt men jag vet inte.. Hur va din första förlossning?
Jag förstår dig, läs på mer om förlossningar hemma och bestäm dig sen. Jag känner några som har fött hemma och det har verkligen varit blandade upplevelser så det är nog svårt att förutse om man själv skulle få en bra eller jobbig upplevelse.
Jag är jättenöjd med min förlossning, och även om man vill ha det så naturligt så möjligt (så kände jag också innan i alla fall) så ska man nog ha i åtanke att hjälpmedel också är bra ibland. Jag hade haft värkar skitlänge utan att något hände så fick värkstimulerande och då gick det mycket snabbare, hade kämpat med värkarna i två dygn och öppnat mig 2 cm och sen helt plötsligt tog det 40 minuter från att jag var 5 cm öppen till att hon låg nyfödd på min mage. Hade tänkt att försöka utan epidural dessutom men bad till slut om det ändå för jag behövde verkligen vila när jag knappt hade sovit på två dygn. Sen hann det visserligen inte kicka in ändå så till nästa gång har jag bara tänkt be om epidural tidigare :)
Fick heller inga komplikationer alls, inte ens minsta lilla bristning i underlivet trots att det gick fort i slutskedet. :)