Inlägg från: Sajocawa |Visa alla inlägg
  • Sajocawa

Gravida från Tempar/Fertility Friend

eagle87 skrev 2016-06-22 22:40:42 följande:

Befinner mig i en sån jobbig situation.. Mamma vill boka sin biljett till England från dubai O då kom dilemmat upp igen när ska hon komma.. Min man vill att hon kommer 2 veckor efter förlossning O mamma vill komma innan O inte missa förlossningen.. Jag vet inte vad jag vill jag tror jag vill vara ensam med honom osen njuta av mammas sällskap efter 2 v när han har gått till jobbet...

Mamma är jätte ledsen O typ bara gråter varje vi gång vi pratar, känner så dåligt samvete... Känner mig så kluven till allt...

Förstår att det är jobbigt men tänk på att det här är DIN familj och DITT barn och DIN förlossning, vill du vara ensam så får du det, din mamma får faktiskt bara acceptera det hur hårt det än låter. Du ska inte ge med dig från din vilja bara pga dåligt samvete..
  • Sajocawa
    eagle87 skrev 2016-06-25 01:54:40 följande:

Hej, tack för alla svar... Min mamma verkar lugnat ner sej vi har inte pratat om de mer men hon verkar vara sig själv nu när vi pratar :)

Har ni bestämt något namn till bebisen än?

Skönt, hoppas allt löser sig bra när det väl är dags också :) jag tror att oavsett hur det går kommer hon vara glad när hon väl blivit mormor och får se lilla sötnosen :)

Vi har inte bestämt namn, gillar inte att göra det innan barnet har kommit. Däremot har vi bara ett enda namnförslag (som vi har haft i ett år dessutom) och kommer verkligen inte på ett enda annat namn jag gillar så får se om det blir det namnet eller inte :p
  • Sajocawa
    Sagan12345 skrev 2016-06-25 23:41:03 följande:

Jösses så svårt att välja namn, de får bli senhöstens jobb :)

Jag behöver rådfråga er om en sak. Första barnet så har ingen koll. Vi har tackat ja till ett bröllop i Vietnam 3/13, då är jag i v 32. Hur länge hade ni kunnat tänka er att flyga med tanke på magen och värmen? Att föda så tidigt är jag inte speciellt orolig för. Och enligt bm så verkar det inte vara någon fara så länge det är en normal graviditet.

Själva resan och värmen är nog inga problem, större än här hemma i alla fall, klart det är jobbigt med extra värme men det överlever ni. Däremot var noga med att kolla flygbolagets regler om du ens får resa (tänk både på dit- och hemresan eftersom man inte får flyga efter en viss vecka, olika veckor för olika flygbolag tror jag)
  • Sajocawa
    GästenT skrev 2016-06-26 19:08:10 följande:

Det finns säkert 1000 trådar om det här men orkar inte söka runt :)

Vad behöver man köpa till bebisen i klädväg innan förlossningen till ett oktober/november barn och hur mycket i vilka storlekar? Supersvårt! :) kul stt höra vad ni har för erfarenhet.

50 och uppåt, mindre storlekar än så är onödigt, får man en extremt liten bebis kan man köpa mindre i efterhand.
    Sen hade jag kanske inte köpt så mycket i 50, för hellre för lite än för mycket, min dotter kunde visserligen ha storlek 50 jättelänge så vi behövde ha ganska mycket (just då fick vi inte plats med egen tvättmaskin i hemmet så det gick ju inte att tvätta när som helst det behövdes) men man vet ju aldrig innan vilken storlek barnet kommer ha, man har ju hört om barn som gått över till 56 nästan direkt. Och man kan faktiskt handla kläder efter barnet har kommit :) och sen beror det ju kanske på just hur ni tvättar... Här hemma tvättar vi redan väldigt ofta (och har numera egen tvättmaskin) , så den här gången kommer vi nog inte behöva lika många uppsättningar som sist.

Sen om du tänker typ ytterkläder och sånt? (eftersom det var specifikt oktober/november-barn, eller tänkte du på något annat specifikt? :) ) så beror det lite på hur ni ska ha vagn/bärsele osv vad som behövs? Ofta behöver man inte bylsa på massvis med ytterkläder i vagnen utan bäddar lagom varmt istället, men någon overall kan ju vara bra att ha ifall barnet inte ska ligga i vagnen varje gång man är ute. Toppen med ullplagg som är anpassningsbart????????
  • Sajocawa
    GästenT skrev 2016-06-27 11:31:48 följande:

Påtal om något helt annat så har jag börjat känna av foglossning rejält helt plötsligt. Bokade in en tid till sjukgymnasten idag så man kanske kan påverka det i tid!

Små tips så länge är typ att inte sitta med benen i kors, sova på sidan med en kudde mellan benen, inte gå i trappor (eller gå som barn går, alltså med båda fötterna på ett och samma trappsteg innan man tar nästa trappsteg).

För övrigt ska man ALDRIG sitta med benen i kors oavsett foglossning, graviditet eller vad som helst.. Jag är sån där sitta-med-benen-i-kors-polis bland mina vänner ;p
  • Sajocawa
    Sagan12345 skrev 2016-06-28 13:02:10 följande:
    Jag tror du får ta och läxa upp mig lite ;)

Varför ska man aldrig sitta med benen i kors?
    Det påverkar så mycket i kroppen, blodkärl, lymfkärl, nerver.. Det kan leda till bla ("permanent") svullnad i benen, högt blodtryck, celluliter, ytliga kärl, åderbråck, nervskador, problem med ryggen mm
  • Sajocawa
    Loppan84 skrev 2016-06-28 23:56:02 följande:

Han sparkar som en tokig vääääldigt långt ner i magen. Nästan underlivet. Ska han inte ligga längre upp nu? Väldigt mycket liv. Blir orolig...

Långt ner kommer han ligger hela tiden bara att han växer uppåt. Det är ju i underlivet utgångshålet är så livmodern kan ju liksom inte förflytta sig därifrån :) sen beror det ju lite på om han har fötterna nere i underlivet eller om han ligger med huvudet där.
  • Sajocawa
    Sagan12345 skrev 2016-07-02 05:28:49 följande:

Men hjälp vad händer...

Är 9+4 nu och Vaknade kl 05 av att jag har så ont i övre delen av magen.. de gör ont och känns som jag mår illa. Hur jag än gör kan jag inte ligga ner. Så jag går in på toan men då släpper de värsta så försöker lägga mig igen men de går inte.. Gör ont och är så obehagligt.

Slutar med att jag får sätta min i en fåtölj och ringa 1177.

Troligen är de magmunnen som bråkar och min bm flaggade lite för att de kunde vara så att jag hade lite problem med de när jag beskrev vissa saker jag kände.

Men vad gör man åt de?

Påverkars de av vad man äter?

Enda tipset jag fick var att dricka kolsyra för att rapa och dricka samarin (har inge hemma, så de får vänta)

Testa tabletter mot halsbränna, borde hjälpa om det har något med magmunnarna att göra då det troligtvis är den starka magsaften som gör det i så fall. Antingen är det halsbränna då övre magmunnen vanligtvis blir förslappad under graviditeten, eller så kan det vara nedre magmunnen/tolvfingertarmen som inte lyckas neutralisera magsaften lika bra som vanligt..

Har du bikarbonat hemma kan du testa blanda bikarbonat med vatten och dricka.
  • Sajocawa

Igår fick pappan äntligen känna sparkarna och det börjar kännas liiiite mer verkligt att vi ska bli föräldrar till två! Nu har jag i alla fall 5 veckors sommarlov, ska bara härda ut den här sista jobbhelgen och sen ska det vilas för hela jäkla slanten!

• Sajocawa
    Loppan84 skrev 2016-07-02 11:08:52 följande:

Hur aktiva är era små pluttar? Jag har framåtlutad livmoder och fick höra att jag kanske inte skulle känna så mycket men känner heeeela tiden. Så fort jag är stilla/vilar så kommer det lite knuffar och iaf 2-3 gånger om dagen rejäla sparkar. Känns så himla kul för (även om det säkert är felaktigt) känns det som att man får lite koll på hans personlighet och att han somnar när jag rör på mig men vaknar och är livlig så fort det blir stilla :)

Varför skulle du inte känna så mycket? Man borde känna väl riktigt mycket om man har framåtlutad livmoder tycker jag, låter mest rimligt i alla fall..
    Jag har inte känt så mycket pga att moderkakan ligger i vägen... Kände några buffar och sen dröjde det 15 dagar innan jag kände honom igen :p.. Nu har han dock kommit igång och rör sig i princip hela tiden, här är någon som definitivt inte kommer ligga stilla i sömnen när han är ute :)
Svar på tråden Gravida från Tempar/Fertility Friend