Inlägg från: Sajocawa |Visa alla inlägg
  • Sajocawa

Gravida från Tempar/Fertility Friend

GästenT skrev 2016-05-07 09:03:57 följande:
    Jaa eller hur! Om inte annat ska det bli superkul och se om det snurras runt bland könen. Haha. :) Men några här skulle ta reda på rul tror jag va? Då får vi lite facit! :D

Åh drömmar gör så jäklans mycket! Kan inte ens föreställa mig hur lycklig man kommer att vara den dagen man har sitt barn i handen! Längtar också supermycket efter att man får känna rörelser, men förstod det som om det känns myyyycket senare med första barnet? Typiskt.. ;P När kände du med första? :)
    Ja alltså... Jag kände inte förrän vecka 24, men det är nog ovanligt att det går så länge (för någon som har moderkakan bakom, vilket är vanligast). Jag vet ju andra som hade moderkakan i framkant (svårare att känna bebisen då) och som därför inte kände "så sent som i vecka 22" haha..
    Men man har ju hört alla som säger att som känner som en fisk som sprattlar runt typ (jag missade ju den delen..) , mellan kanske v 15-20 med första barnet så förhoppningsvis får ni alla härinne känna snart.
    Jag är bara glad om jag får känna tidigare än förra gången...
  • Sajocawa
    Symetrical skrev 2016-05-07 12:35:49 följande:
    Ivf-bebisar är dock oftare killar!
    Haha har aldrig tänkt på det innan men alla jag känner som har gjort ivf har pojkar :D
  • Sajocawa
    Loppan84 skrev 2016-05-08 00:21:21 följande:

Vet inte om nån här lyssnar på fredagspodden? Jag gjorde det ikväll iaf, och i ett av de senaste avsnitten pratar de om förlossningsskador och jag fick sån fruktansvärd panik. Kan inte sluta gråta, legat och storgråtit i typ en timme och är ensam hemma. Vet inte vad som hände här riktigt, men detta kanske bara är hormonerna som spökar men är så himla rädd nu. Har knappt tänkt på det under graviditeten, men alltid haft mycket obehagskänslor runt att föda och aldrig velat höra någon föelossningshistoria eller liknande. Det har alltid knutit sig i magen när jag tänkt på att föda. Nu är jag säker på att jag kommer spricka, få skador för livet typ.

Någon som känner igen sig? Någon av er som fött innan som har tips hur man kan komma över den här rädslan? Helst inga hemska historier nu, vill bara komma över rädslan och ångesten.

Jag har väl inga tips för det riktigt, men ta upp det med bm och det finns ju speciella mottagningar för de som är oroliga inför förlossningen.
    Däremot vill jag bara säga att jag längtar tills det är dags att föda igen, det är det bästa jag varit med om och självklart är vägen dit jobbig och det gör ont, det vet alla, men man vet ju vad som väntar också, och det är så fantastiskt! Jag är så jävla glad över att vara kvinna och den i förhållandet som faktiskt får stå för födandet, för det är så jäkla mäktigt!
  • Sajocawa
    Loppan84 skrev 2016-05-08 13:12:44 följande:

Tack för alla svar. Är inte rädd för smärtan faktiskt, men komplikationerna efter. Finns en avdelningen på sjukhuset jag ska föda som är helt naturlig förlossning (ingen bedövning men de har akupunktur och jag tror man kan få lustgas) - de har också många vattenfödslar. Efter att löst på lite funderar jag på att undersöka det närmre, för där får man mer ro, förlossningarna tar längre tid och det är mer personal per föderska. Eftersom jag inte är rädd för smärta utan skador tror jag det är ert alternativ - de flesta skador verkar uppstå pga drt gått för fort och man inte hållt igen utan krystat för tidigt. Om någon annan är intresserad av det kan jag skicka info på PM :)

Sen så är allt så himla individuellt. Men bra att du hittat något som känns intressant, så att du kan känna dig trygg.
    Jag fick krystvärkar när jag var 5 cm öppen (och då hade värkarna varit igång över ett dygn) och det var helt omöjligt att hålla igen vilket gjorde att allt gick i hejdundrande fart sen, för 40 minuter senare var hon redan född. Jag behövde inte sy något, fick inte minsta lilla bristning ens. Så det behöver i alla fall inte alltid gå dåligt för att det går snabbt. <3 (även om det kanske är vanligare, men ville bara ge en liten solskenshistoria)
  • Sajocawa

Har varit på kub nu, så mysigt att se lilla busungen! Låg risk och allt såg fint ut. Blev flyttad en dag, från 12+5 till 12+4, så nu velar jag om jag ska gå efter deras uträkning nu eller min egen. Haha mest för att jag älskar att byta dag på på onsdagar, perfekt dag mitt i veckan..

• Sajocawa
    GästenT skrev 2016-05-09 20:26:44 följande:
    Wiiiie!! Va mysigt!! :) Grattis! Sån lättnad när allt ser bra ut. Jag hade nog behållt onsdagen när det bara gäller 1 dag och sen eventuellt rättat till det om det flyttas massa mer vid rul. :)
    Tack allihopa!!
    Barnmorskan sa att det är det här datumet som dom kommer gå efter nu oavsett om det diffar någon dag på RUL, för det är mer tillförlitligt nu...
    Kanske bara får ge med mig och gå med på att byta dag på torsdagar haha..

Får i alla fall behålla mitt bf eftersom alla sidor sa olika i början när jag plussade (15 och 16 november) så jag tänkte att det var bäst att gå på det sena, hellre bli flyttad till ett tidigare bf än senare liksom, men nu när jag flyttades en dag så sa hon 16 november ändå! ;)
  • Sajocawa
    Ortiz skrev 2016-05-09 20:36:10 följande:

Hej.
    Är det någon som har fortsatte tempa i början av graviditeten? Jag har gjort de och tempen har legat mellan 36,75-37, den hoppar en del. Men så idag var den ganska låg, typ 36,65... Fortfarande en bit över coverline men den tempen gjorde mig alldeles nervös nu..... :(

Släng termometern nu! :)
    Det är livsfarligt att tempa efter plusset, tempen är ju ändå till för att hitta ägglossning och den kommer ju aldrig lyckas hitta någon ägglossning under graviditeten i alla fall! Det skapar bara onödig oro eftersom tempen alltid går upp och ner, utan att det behöver vara något fel. Och, sorry för att jag uttrycker mig såhär nu, men skulle något gå snett i graviditeten kan du ändå inte göra något åt det bara för att du ser att din temp är låg.. Då är det redan ett faktum, oavsett om du tempar eller inte.
    <3

Hur mår du för övrigt? Något illamående som smugit sig på eller så?
  • Sajocawa
    eagle87 skrev 2016-05-15 13:47:28 följande:
    Vi har samma problem :/ inget är bekvämt längre...

Vi köpte vagn igår!!!! Blev en jools geo i graphite :) känns så skönt att ha de avklarat
    Vad roligt! Men var det inte ni som redan hade beställt en annan vagn, eller blandar jag ihop med någon annan?
  • Sajocawa
    eagle87 skrev 2016-05-16 17:18:00 följande:
    Jo de hade vi men avbeställde den för den var ej så praktiskt... Har ni hittat ngn?

Har börjat känna regelbundet fladder :)
    Åh va mysigt! Vilken vecka är du i nu, 17-18?

Jag har inte ens börjat kolla på vagn än, för jag bara vet att jag kommer aldrig hitta en syskonvagn som jag blir helt nöjd med. Kommer säkert stå där med två barn i vinter och utan vagn för att jag fortfarande inte har bestämt mig..haha
  • Sajocawa
    eagle87 skrev 2016-05-16 18:20:20 följande:
    16+6. :) du da? VAd tycker du om joolz geo? Vi valde den dels för att den funkar söm en syskon vagn senare...!
    13+5 :)
    Hm, om jag bara fokuserar på själva syskonvagnsdelen så hatar jag såna vagnar när barnen får ligga "på varandra".. det ser inte kul ut för fem öre när föräldrar trängt in sina barn på det sättet så jag vill att mina barn ska sitta bredvid varandra, samtidigt vill jag inte ha en sån bred vagn.. Ja du hör ju problemet, inget passar.
Svar på tråden Gravida från Tempar/Fertility Friend