Inlägg från: Sajocawa |Visa alla inlägg
  • Sajocawa

Gravida från Tempar/Fertility Friend

Loppan84 skrev 2016-11-02 16:18:10 följande:

Åh så mysigt och superfint namn <3 Njut av din lilla prinsessa. Är så otroligt att man kan bli så här kär eller hur

Vad heter eran pojke? :)
  • Sajocawa
    Loppan84 skrev 2016-11-03 08:53:27 följande:

Vi ska ha hembesök från BVC/MVC snart så ska fråga då om hon vet nått.

Du ska definitivt prata med någon!

BVC brukar hjälpa till med remiss till någon att prata med om det behövs, och då brukar det gå fort också. Här i Sverige i alla fall (säkert samma i Norge) får man gå på ett "hälsosamtal" hos mvc sen efter någon/några veckor, man fick typ fylla i en blankett om hur man mår och om man är ledsen osv, just för att fånga in de som kanske mår lite för dåligt. (För alla nyblivna mammor gråter, så mycket hormoner!! Men vissa är ju lite mer ledsna än andra).
  • Sajocawa
    happylife skrev 2016-11-03 08:17:23 följande:

Åh men Gud vad bra tack för svar. Så,om jag vill räkna ut hur mycket jag får i månaden, tar jag då de senaste sex månadernas inkomst gånger två för att då årsinkomst, och delar på 365, och sedan 80%? Sen har jag förstått att det finns ett tak också, om man tjänar mer än X antal kronor får man inte räkna med det, utan bara upp till ett visst tak?

Sgi är sgi, det finns inget tak, utan det räknar du bara ut som vanligt. Däremot finns det tak på vad man får ut, och det är olika för sjukpenning, graviditetspenning, föräldrapenning mm. Allt har ett tak på ungefär 333000 kr, förutom föräldrapenning som har tak på 445 000 kr. (Maxbeloppet per dag är alltså typ 940 kr).

Man räknar sin sgi typ årslön x 0.97 x 0.8. Annars kan du gå in på: www.forsakringskassan.se/privatpers/kassakollen
  • Sajocawa
    Sajocawa skrev 2016-11-03 09:59:34 följande:

Du ska definitivt prata med någon!

BVC brukar hjälpa till med remiss till någon att prata med om det behövs, och då brukar det gå fort också. Här i Sverige i alla fall (säkert samma i Norge) får man gå på ett "hälsosamtal" hos mvc sen efter någon/några veckor, man fick typ fylla i en blankett om hur man mår och om man är ledsen osv, just för att fånga in de som kanske mår lite för dåligt. (För alla nyblivna mammor gråter, så mycket hormoner!! Men vissa är ju lite mer ledsna än andra).

Blev lite blandat mvc/bvc här men menar i alla fall bvc! :)
  • Sajocawa
    Loppan84 skrev 2016-11-04 12:13:40 följande:

Herregud hur löpngesen var det iskristall var här inne egentligen? Vad sker iskristall?

Enligt fb verkar ingenting vara på gång i alla fall... :(
  • Sajocawa
    happylife skrev 2016-11-04 15:21:47 följande:

Nä enl de jag lyckas googla fram så gäller de ost, inte chark. Chark måste frysas =\

Okej så spännande, ska hålla tummen då!

Ost måste hettas ost men funkar inte att frysa, chark kan man hetta upp eller frysa :)
  • Sajocawa

Jag är så uttråkad! Är inte van att ha det såhär.. graviditeten har gått så sinnessjukt fort, känns fortfarande som om jag blev gravid typ förra veckan, bara för att jag har haft sånt galet pressat schema i flera månader så har inte hunnit tänka på graviditeten. Men nu är jag bara hemma på dagarna och tiden sniiiiiglar sig fram... blööö

• Sajocawa
    Loppan84 skrev 2016-11-05 11:19:27 följande:

Här har vikten börjat rasa av - går ner 1-1,5 kg om dagen sista dagarna. Nere på 68 kg nu så 7 kg kvar till startvikten 8 dagar efter förlossningen. Känns helt ok :) Magen drar också ihop sig men mycket hud och en del bristningar ser jag. Kan det va så att en del av bristningar och hud lägger sig när magen dragit ihop sig helt? Ser ganska ytligt ut fakriskt.

Skönt att få börja känna sig som sig själv igen.. jag tyckte inte alls att mina bristningar syntes när magen var som vanligt, eller jo det som blev mellan naveln och piercinghålet har jag fått som ett ärr av, men har maaaassssor med bristningar mellan naveln och troskanten från sida till sida av magen men dom syns inte. Vet inte om det har med det att göra men jag såg inte heller mina bristningar förrän efter förlossningen när magen började dra ihop sig, dom blev liksom aldrig sådär tydliga under graviditeten som det blir på vissa :) så om ditt känns rätt ytligt så kommer det nog inte synas så mycket sen.
  • Sajocawa
    GästenT skrev 2016-11-06 15:58:17 följande:

Skönt att du inte tar illa upp iaf! xD Kan ju bli tjatigt annars att bli jämförd med hela tiden. :)

Ja jag har tagit kort med mobilen i onsdags och idag men svårt att få schysta bilder. Jävla mycket rumpa det blir att träna sen... :O

En fråga till er alla. Hur mycket mjölk har ni? Det bara rinner om mig och ibland känns det som om det blir jobbigt för den lilla att det kommer så mycket. Hon hinner inte riktigt med...

Har inte hängt med alls härinne under helgen så hoppar in här mitt i bara, ni skriver ju så himla mycket! Angående mjölken så kan du pumpa ut lite först innan du ger bröstet till henne, så är det värsta trycket över så kommer det inte lika intensivt när hon försöker äta :)
  • Sajocawa

Är förresten nyfiken på gissningslistan på iskristall nu när det är på gång! Vill minnas att min gissning ligger bra till faktiskt ;)

Svar på tråden Gravida från Tempar/Fertility Friend