Inlägg från: sagoskog |Visa alla inlägg
  • sagoskog

Gravida från Tempar/Fertility Friend

Loppan84 skrev 2016-05-08 00:21:21 följande:

Vet inte om nån här lyssnar på fredagspodden? Jag gjorde det ikväll iaf, och i ett av de senaste avsnitten pratar de om förlossningsskador och jag fick sån fruktansvärd panik. Kan inte sluta gråta, legat och storgråtit i typ en timme och är ensam hemma. Vet inte vad som hände här riktigt, men detta kanske bara är hormonerna som spökar men är så himla rädd nu. Har knappt tänkt på det under graviditeten, men alltid haft mycket obehagskänslor runt att föda och aldrig velat höra någon föelossningshistoria eller liknande. Det har alltid knutit sig i magen när jag tänkt på att föda. Nu är jag säker på att jag kommer spricka, få skador för livet typ.

Någon som känner igen sig? Någon av er som fött innan som har tips hur man kan komma över den här rädslan? Helst inga hemska historier nu, vill bara komma över rädslan och ångesten.

Självklart är jag rädd för att få bestående men :/ men lika rädd för graviditeten som förlossningen isf. Delade magmuskler, inkontinens, hängbröst och bristningar etc (ja de sista räknas väl inte som "men", men kan vara nog så jobbigt). Och man kan ju inte vara rädd jämt, så jag försöker tänka att det är större chans att det går bra än att det går dåligt. Och jag längtar efter förlossningen!!! Ser verkligen fram emot den. Födde tvillingarna naturligt med enbart lustgas. Båda i huvudbjudning men i felläge (vidöppenhjässbjudning respektive djup tvärställning). Snabb förlossning på 8 h från första värken (det som drog ut på tiden var eg tvilling1s felläge, allt annat gick undan). Fick sy ett s.c. stygn och ett yttre, inget jag ser några spår av idag. Bara positiv upplevelse :) är mycket mer rädd för att vara tvingad att göra snitt. Men det är säkert också helt ok, bara att jag inte har någon erfarenhet eller vet så mycket om det.
  • sagoskog
    Sajocawa skrev 2016-05-09 09:12:54 följande:

Har varit på kub nu, så mysigt att se lilla busungen! Låg risk och allt såg fint ut. Blev flyttad en dag, från 12+5 till 12+4, så nu velar jag om jag ska gå efter deras uträkning nu eller min egen. Haha mest för att jag älskar att byta dag på på onsdagar, perfekt dag mitt i veckan..

Grattis! Jag hade behållt dagen om det finns en chans för ytterligare förändring på rul.
  • sagoskog

Hej tjejer! Jag har varit borta ett tag och försökt att läsa ikapp, men har sättet missat jättemycket.

Jag vill gärna vara med i den hemliga fb-gruppen? Är det någon som har startat en?

Grattis till den friska pojken Loppan! Underbart! Jag håller med eagel, mycket bra skrivet. Man vet aldrig hur livet kommer arta sig och vilka svårigheter en person kommer ställas inför iaf. Får du en tjej kanske risken är något mindre att hon blir utsatt för just fördomar rörande hudfärg och mellanöstern. Men hon kanske är homosexuell och behöver tampas med de fördomarna, eller t.ex. får det tufft i sitt framtida yrke pga att hon är tjej i en mansdominerad branch. Hon skulle även kunna bli sjuk, skelögd, rullstolsburen eller ha något annat yttre eller inre attribut som ökar risken för att bli utsatt i samhället. Nu menar jag inte att måla upp värsta senariot här eller att förminska er oro på något sätt. Man vill ju alltid det bästa för sina barn. Men det finns inget som säger att din son skulle få det svårare än en eventuell dotter, när allt kommer till kritan. Det enda man kan påverka egentligen är att ge dem så goda förutsättningar som möjligt att hanter svårigheterna i livet. Så försök att inte oroa dig, även om det är lättare sagt än gjort.

• sagoskog
    Symetrical skrev 2016-05-31 08:31:50 följande:

Det syns ju inte särskilt mycket bakifrån att jag är gravid. Är det då det kallas pojkmage? :-P

Ja det är väl det, men troligtvis en av de mer opålitliga teorierna :P jag har verkligen tvärtom. Alla mina + 7 kg har satt sig på höfterna. Fast det har nog mer med bullarna i munnen att göra än den i ugnen :)
  • sagoskog
    GästenT skrev 2016-05-31 16:36:09 följande:

Jag är så jävla svullen om benen! Typ vätska redan. :P känns som om jag kommer bli en Michelingubbe av vätska för jag äter ju lika mycket som förr? ^^ och sen med jättetuttar. xD Det är lite jobbigt mentalt när man är van med att alltid har varit väldigt tunn..

Ser inte ut som en "pojkmage" längre för mig. Men det är jag fortfarande övertygad om att det är. ;)

Jag svullnade en hel del för någon månad sen. Men det har faktiskt blivit lite bättre. Tror dock att det endast är tillfälligt. Använd stödstrumpor (själv har jag tunna och hudfärgade just nu). Ta det lugnt med saltet och drick mycket vatten (vid vätskebrist och varmt väder hamstrar kroppen vätska som en kamel). Vätskedrivande livsmedel (druvor, vattenmelon etc) kan också hjälpa.

Jag tycker också att det är jobbigt att vara så mycket större. Det har börjat tära en hel del på psyket faktiskt. Är van att se mig själv som en lyktstolpe (på gott och ont) men magen och brösten (som gått från B till F) gör att jag ser helt rund ut på mitten. Det ser inte alls ut som jag. Men jag antar att huvudet kommer ikapp kroppen snart och det kommer kännas mer naturligt.
  • sagoskog
    Symetrical skrev 2016-05-31 16:51:10 följande:

Höfterna har nog en del av mina 7 kilon + också satt sig på, men inte midjan. Märkligt! ;-P

Måste erkänna att jag är rätt avis:) Jag kollar liksom på min och bara.. midjan? Jag minns inte ens vart den satt :/
  • sagoskog
    Symetrical skrev 2016-05-31 19:26:54 följande:

Hahaha. Raring då! Jag skulle typ vilja "svälla" ut lite mer, så att jag hade sluppit den här andnöden och problemen att äta ibland.

Tyvärr missade jag den fördelen också :/ har nämligen mycket liten mage på "längden". Kompakt och intryckt under revbenen liksom och på bredden såklart. I natt försökte magsäcken krypa upp i strupen på mig :/ konstigt hur det kan kännas mycket trängre med en än med två? Men det är kanske bara jag som blivit gammal och bortskämd, hihi.
  • sagoskog
    Loppan84 skrev 2016-06-02 22:15:33 följande:

Ska på en resa med en stor grupp där jag känner några ytligt och några som nära. På resan blir det badning, och strand inte går att undvika ;)

Skulle ni satsa på baddräkt för gravida eller bikini? Prövade en baddräkt och kände mig ännu större då, som en boll typ haha. Men är ju väldigt stor också, man kan ju knappast tro att jag är i vecka 20 eller? här är bild från bikini jag precis prövade.

Vad tycker ni?

P.s se randen på magen också - pojke yes yes :)

Bikini absolut! Du är skitsnygg!

Dina bilder påminde mig om en grej. Min mage syns knappt framifrån denna gång :-0 Lite irl såklart men på bild är den nästan helt osynlig. Det ser annorlunda ut, midjan är borta och allt ser bulligare ut, men ingen definerad kula sådär. Med tvillingarna syntes det framifrån lika snabbt som från sidan :) undrar om det är skillnaden på s.k. tjejmage och pojkmage? Då har jag verkligen en tjejmage denna gång!

(Försök ignorera mina fula och för små trosor, alla trosor för små nu :( )

• sagoskog
    Loppan84 skrev 2016-06-03 20:06:36 följande:

Nej syns faktiskt ingenting framifrån, samma som Symetrical bakifrån. Vilken vecka är du nu? Blir kul och se om ni har samma sen :) om man ska tro att Magformen säger nått om kön så borde ni ha samma :)lägg upp från sidan också så man kan jämföra!

Sagan12345 skrev 2016-06-03 21:22:39 följande:

Men vad spännande att de kan bara så olika, bebisen är ju ungefär lika stor så var är de som gör hur fort magen kommer? Är det kön?, hur livmodern ligger?

Jag är i vecka 25. Mätte sf måttet i torsdags och det låg på 23 cm och placerade precis på medellinjen, så barn och livmoder är nog i standardstorlek :) och denna vecka har folk börjat grattulera till höger och vänster så jag antar att det är riktigt tydligt nu :)

Men jag tror att, som ni säger, det beror på hur kroppen är konstruerad. Jag har alltid får höra att jag har en bakåtlutad livmoder. Är 168 cm lång och har ganska "grov" benstruktur vad det gäller höfter, revben och axlar. Min mamma är 171 cm lång och trots att hon är väldigt smal så syntes det knappt när hon varit gravid. Den kombon kan nog göra att livmodern hamnar mer inuti kroppen än utanför. Sen märket jag att det skiljer sig mycket i hur mycket den framträder. T.ex. är den ju större på kvällen. Förmodligen en kombination av tarmarna och att magmuskulaturen slappat till sig under dagen.

• sagoskog
    eagle87 skrev 2016-06-06 17:27:01 följande:

Såååå nervös inför rul imorn.. De absolut viktigast är såklart frisk bebis men önskar såååå gärna en pojke

Jag var också supernervös! Mest för om det skulle se bra ut, men även för könet. Hoppades ju också mycket på pojke, då det inte finns några söner i familjen. Trodde att det skulle kännas väldigt jobbigt om det var en tjej. Men så blev det inte alls. Först och främst var jag så nipprig över alla andra saker de mätte att jag knappt kom ihåg att fråga om könet. När hon sedan sa "lilla syster" så kände jag mest "jaha det var ju synd, men det visste jag ju egentligen hela tiden. Haha, det blir aldrig några pojkar i denna släkt". Så följde någon vecka så jag kände mig ganska neutral ang könet. Inte överlycklig, men absolut inte ledsen eller besviken heller. Och därefter, när jag hunnit ställ om, så skulle jag aldrig i livet kunna tänka mig en pojke (så hoppas verkligen de inte såg fel!!!). Jag vill bara ha min flicka ? Kommer inte ens ihåg varför jag ville ha en pojk från början? Jätte konstigt ;) Trodde även jag alltid skulle vara avundsjuk på de som får pojkar.. men nej, inte det minsta. Snarare att jag tycker synd om den som inte får en flicka :)

Det är väl just det, att i de allra flesta fall, så anpassar sig känslorna till att vilja ha det man får. Klart det finns undantag, där det är svårare att acceptera ett visst kön. Men i normalfallet så blir nog de flesta överlyckliga så snart man hunnit vänja sig.
Svar på tråden Gravida från Tempar/Fertility Friend