Inlägg från: sagoskog |Visa alla inlägg
  • sagoskog

Gravida från Tempar/Fertility Friend

Loppan84 skrev 2016-04-07 08:01:41 följande:

Kom pyttelite (verkligen några prickar) klarrött, färskt blod på toapappret. Har inte haft ont i magen och är så lite att jag är ganska säker på att det kommer från typ småsår från själva fiifi för där känns detså torr och stram plötsligt. Igår kliade det så mycket typ som att när man har sår som läker eller har rakat sig när man är torr i huden om ni fattar? Men har inte rakat mig nu. Nån som haft nått liknande? Sorry Tmi, men vill kolla bara - lite orolig blir man ju med en gång man ser blod särskilt eftersom illamåendet försvunnit också.

Låter inte som något att oroa sig för. Du lär ju märka om det kommer mer. Annars är det nog som du skriver, sår "utvändigt" (fast invändigt). Men självklart, ring bm eller någon annan om du känner dig orolig :)
  • sagoskog
    GästenT skrev 2016-04-07 09:17:33 följande:

Ja jag trodde absolut inte att man kunde se så mycket redan nu! Först låg den så stilla och hjärtat tickade så tänkte att det är väl sådär den ligger. Men helt plötsligt började sen hoppa omkring och röra ben och armar så jag själv hoppade till! Både jag och sambon satt med tårar i ögonen efter det. :) Håller tummarna varje dag för att allt ska gå bra men blev helt klart mer lugn efter det där besöket! :)

Kommer inte ihåg vilken vecka du är i, men trodde nog de höll "fläck-formen" längre. Det där är ju verkligen en liten minibebis :) Jag blev själv väldigt förvånad över hur den rörde sig på kub. Hade nog tänkt mig att den låg stilla som en larv i en puppa eller nåt :) och blev helt ställd och rörd när den sprattlade som tokigt.
  • sagoskog
    Längtar88 skrev 2016-04-11 12:13:10 följande:

Sista texten om de här eländet. Ungefär som mitt avslut. Att jag äntligen kan acceptera allt.

Precis blivit utskriven från sjukhuset, fick åka in akut igår när jag började blöda kraftigt! Då först sa de helt säkert att de var som jag räknat att jag borde vara i 12 nu men bebis stanna stor som i v 7+5 (fast var igentligen i v 10+ ca). Livmodern var stor och moderkakan med. Hjälpte mig att dra ut massa moderkaka och vävnadstester och gav mig smärtstillande. Hade förberett mig för operation men eftersom jag verkligen inte ville och vävnadsresterna som var kvar bara mätte till 11 nu var de ok att avvakta en vecka (måste opereras om de är 15) och mindre riskfyllt OM jag inte fortsätter störtblöda. Så nu går jag på oxynorm och hoppas på lite tur mitt i allt elände.

Lycka till alla ni andra och snart kommer jag tillbaka hit! Massa kramar

Beklagar :( så ledsamt att du behöver gå igenom detta. Jag har inget förnuftigt alls att skriva. Men skickar många kramar och hoppas att resten ska lösa sig så bra som möjligt <3
  • sagoskog
    eagle87 skrev 2016-04-11 08:35:01 följande:

Aa ja litade inte riktigt på de tidiga ul så fortsatte räkna från äl... Men nu råknar jag från de som de sa på ul :)

Nej de borde vara ok om de inte gör ont, hoppas de avtar. Inte kul med blod.. Ja har blödit mycket näsblod sen jag blev gravid..

Alla mina värden såg bra ut O jag är b positiv så behöver inga sprutor. Min man är b negativ ovanlig grupp men bebisen blir plus om ena partnern är pluss :) vad har du för blod grupp?

Stämmer inte riktigt :) Om en förälder är rh positiv så är det större chans att barnet blir positiv än negativ, men absolut inget måste. I min familj är mamma pos och pappa neg. Av tre systrar är två av oss neg och den tredjes blodgrupp är än så länge okänd. Vad det gäller immunisering så är det dock helt oväsentligt så länge modern är positiv, och inga sprutor eller extra kontroller behövs :)
  • sagoskog
    Symetrical skrev 2016-04-11 15:04:23 följande:

Jag är också b negativ precis som din man. Blir spruta i v 28-29.

Det där är så konstigt. Min syrra fick också en spruta i den veckan, som förebyggande. När jag frågar min bm så fattar hon inte alls vad jag pratar om? Förra gången fick jag bara spruta efter FL, men då vet jag att det var andra riktlinjer.
  • sagoskog
    GästenT skrev 2016-04-12 10:12:05 följande:

Och hur vet man om ens sambo eller en själv är rh negativ? Aldrig hört talas om förr. :P och min sambo behöver ju liksom inte ta prover.

Vid inskrivningen så tar man prover på modern och gör en blodgruppering. I vissa landsting blodgrupperar man även barnet (genom samna blodprov), men detta görs inte överallt. Vad pappan har för blodgrupp kontrolleras inte. Det spelar liksom ingen roll för barnet eller graviditeten :)
  • sagoskog
    Loppan84 skrev 2016-04-12 10:20:53 följande:

Men när du blev inskriven tog de väl alla rutinprover som blodgrupp, röda hund etc?

Absolut, men den anti-imunniseringsinjektionen man tidigare bara fått efter förlossningen (och andra ingrepp) verkar även ges på rutin i v. 28-29 inom vissa landsting. Min bm verkar dock ha noll koll på det när jag frågar. (Gäller alltså bara rh negativa).
  • sagoskog
    Loppan84 skrev 2016-04-12 10:21:35 följande:

Och antikroppar

Ja givetvis :) Men det är alltså den injektion man får som rh neg mot att bilda antikroppar som jag menar. Verkar vara olika rutiner före bättre den ges på rutin.
    Symetrical skrev 2016-04-12 10:22:41 följande:

Har också hört att vissa bara får spruta efter fl. Verkar vara lite olika bud på det där...

Hmm.. konstigt att samma riktlinjer inte verkar gälla för hela landet. Kanske beror på att de inte blodgrupperar fostret här.
  • sagoskog

Har inte hunnit läsa ikapp än. Men bjussar på förra veckans magbild så länge. Magen till bänster är med tvillingarna och den till höger är nu, samma vecka.

• sagoskog

Hej allihopa! Ursäkta min frånvaro. Har fullt upp + ett akutenbesök (inget allvarligt) som gav mig en hemsk sömnbrist i flera dagar. Jag har iaf hunnit läsa det mesta, men det kan hända att jag missat något längre bak.

Har något vagt minne av att en bf lista efterfrågades. Det går att uppdatera i trådstarten. Men bara lägga till, inte ta bort. Vilket skulle göra det väldigt långt och rörigt varje gång någons bf ändrades eller ny person tillkom. Jag har dock en annan idé..

Vad jobbigt med sd och foglossning symetrical :( men vad skönt att de inte krånglade med sjukskrivningen iaf :) hälsan först :)

Svar på tråden Gravida från Tempar/Fertility Friend