Inlägg från: sagoskog |Visa alla inlägg
  • sagoskog

Gravida från Tempar/Fertility Friend

GästenT skrev 2016-04-02 10:50:49 följande:

Okej va skönt. :) Hade en större brun flytning i lördags som försvann fortare än kvickt men tyckt mig ha mindre symptom nu i veckan så har fastnat i en oro nu. Typiskt. Fick tid för privat ul på onsdag för att lugna mig. Håller tummarna på att jag bara skrämmer upp mig själv.

Det är säkert ingen fara. Blödningar som betyder mf brukar ju eskalera. Klänns som ofarliga bruna flytningar är mer regel än undantag i tidig graviditet.

Nu känner jag verkligen i hela kroppen att hcg sjunkit, men det är ju normalt för tiden. Så jag försöker att inte oroa mig. Men även tidigare så gick symptomen väldigt upp och ner, samt byttes ut och förändrades. Jag tror inte du behöver oroa dig. Men det är ju jättebra att du får ett ul på onsdag så att du får ett kvitto på att allt är ok. Inte minst för att få ro i kroppen.
  • sagoskog
    eagle87 skrev 2016-04-03 12:56:37 följande:

På torsdag har jag tid för kub, är bara i v 10+6 då, men de tror ju jag är längre pga senaste mensen O sen äl... Läste att de inte kan mäta nackspalten om den är mindre än 45 mm... O enligt crl tabeller kommer bebisen inte vara 45 mm.. Aja de får väll bara boka in ett nytt O ja får se bebis en gång extra...

Från 11+0 går det. Så om bebisen inte ligger åt det mindre hållet kan det gå bra ändå :)
  • sagoskog
    eagle87 skrev 2016-04-03 19:40:01 följande:

ckan.. Läser överallt att man ska gå upp 1-2 kg i vecka 11 men har bara gått upp 0,6 kg.. Har bara kräkts en gång O äter nyttigt plus typ skräp 2 gånger i veckan.. Är 168 O vägde 73.4 innan ja plussa så BMI va typ 26 tror jag fast var ändå relativt smal..

Hur mycket har Ni andra gått upp?

Jag tror inte att du behöver oroa dig. Jag har gått upp 3,5 kg (kanske mer tom?) nu i v.16, trots illamående, kräkningar och dålig matlust. Men jag startade på 50 kg och är lika lång som dig, 168 cm. Så jag tror kroppen verkligen gjort sitt bästa för att lägga på sig iom att jag låg i underkant från start. Med tvillingarna så hade jag bara gått upp 2 kg i v.22. Men då startade jag på 59 kg. Så jag tror liksom kroppen reglerar det där ganska bra naturligt så länge man inte t.ex. kräks extremt mycke, bantar, hetsäter etc.
  • sagoskog
    Sajocawa skrev 2016-04-04 09:01:04 följande:

Sitter hos bm och väntar på att få komma in och göra första ultraljudet. Så nervös så jag håller på att spy.... Ska göra ultraljudet i exakt samma rum som jag fick veta om mitt MA för ett halvår sen... Hoppas på en redig revansch nu!

Förstår känslan. Det gick inte att prata med mig på hela morgonen innan kub. Och att dessutom ha ett MA i bagaget lär inte göra det lättare. Men jag tror att det kommer gå jättebra. Och så skönt när man vet att det är ok :) kram!
  • sagoskog
    Sajocawa skrev 2016-04-04 10:21:13 följande:

IT'S ALIVE!!!!

jag var så jäkla nervös, och det första som hände var att vi såg en stor HELT TOM livmoder, hade hjärtat i halsgropen då, men barnmorskan visste hur nervös jag var med tanke på förra gången så på 2 sekunder hade hon letat upp fostret och sa direkt att hon såg hjärtat slå! Sen när hon fick in en bra bild och vi själva såg hur hjärtat slog brast jag ut i gråt... Jag är så lycklig, och nu ska jag bara njuta av att vara gravid och dessutom slippa alla jobbiga symtom som illamående mm <3

Grattis! Underbart!
  • sagoskog
    Loppan84 skrev 2016-04-06 12:20:42 följande:

Hur tycker ni att jag ska göra med UL? Hade ju ett vul i vecka 8 när vi såg hjärtat slå och så. Nu är nästa ul inte förrän vecka 18 eftersom man inte får göra kub här. Känns så länge till dess och så när symptomen försvinner mer och mer kanske man vill se nått mer. Frågan är: tycker ni det är bortkastade pengar (ca 1200 spänn) att göra ett ul i v.12 eller 13 när vi redan gjort ett i v.8 och har nästa i v.18? Eller hade ni gjort det?

Det tycker jag inte är bortkastat. Om man inte är väldigt orolig och vill ha graviditeten bekräftad (vilket jag antar är främsta anledningen och så god som någon) så kan jag tycka att ett tidigt vul/ul är lite bortkastat. Det finns ju inte så mycket att titta på så tidigt, mer än en fläck i en större fläck i en mörk fläck ;) men ett senare ul är ju en hel upplevelse. Man ser hur den sprattlar, fingrar, fötter etc. Så nej, det är verkligen inte bortkastat. Sen görs rul oftast senare än i v. 18 (17+). Jag har rul om exakt 15 dagar och är då i v. 19 (18+1) och det är stor risk att jag kommer få göra om det pga att alla delar de ska kontrollerar i hjärtat kan vara svåra att se så tidigt. Det känns som de kollar fler saker nuförtiden på rul och att det därför har blivit lite framskjutet. Men jag vet inte. Känns som om det är mer standard att göra det i v.20. Hur som helst så skulle jag nog lägga in ett ul kring v. 13 om jag var du och hade tid och råd.
  • sagoskog
    Sajocawa skrev 2016-04-06 16:06:44 följande:

Fast bara så du vet så är du faktiskt i vecka 18 när du gör ditt RUL. Inom sjukvården räknas veckorna som 18 = 18+0 - 18+6. Det är alltså den veckan man menar när man säger att RUL oftast görs i vecka 18. :)

Men håller med om att det ofta blir senare.

Loppan, du fått tid till RUL?

Jag fick göra i vecka 20 första gången (fast blev tillbakaflyttad några dagar så var mitt i vecka 19) och i vintras skulle jag också ha varit i vecka 20 vid RUL om jag inte fått missfall..

Hoppas jag faktiskt får ett bokat så tidigt som i vecka 18 den här gången!!

Ja jag vet (ser dock att jag skrivit tvärtom i mina exempel) :) Men det jag menar är att de ansåg att min tid i v. 18 är för tidig. De försökte boka om mig till ett par veckor senare, men det var inte möjligt pga att de redan hade fullbokat :/

Nackdelen med att göra det för tidigt är att de kanske inte kan kontrollera alla organ. Då får man ju förhoppningsvis en ny tid (de har väl akuttider kvar i dessa fall). Inte mig emot att göra flera ul, men tror det kan trigga en oro. Man vet kanske inte 100 % säkert om t.ex. skiljeväggarna i hjärtat inte syns pga att det är för tidigt eller för att den inte finns. Känns onödigt att utsätta sig för den oron i ett par veckor om man kan undvika det. Det var också anledningen till att jag "kämpade" för att göra kub enligt min tids-uträkning ist för att gå på bm:s uträkning och få göra om det.
  • sagoskog
    Sajocawa skrev 2016-04-06 21:04:19 följande:

Jaha okej... Ja ur den synpunkten är det ju lite trist med en så tidig tid då... Inte tänkt på det så faktiskt om jag ska vara ärlig, man är ju bara så ivrig att få komma dit och se bebis.. :)

Är nog jag som oftast tänker lite för mycket :)
  • sagoskog
    GästenT skrev 2016-04-06 20:53:27 följande:

Tack!! Shit va känslosamt det var! En liten halvkass bild medan jag sitter i bilen. Haha. :)

Nämen! Hur lyckades jag missa den här godingen? :-0 Vilken bra bild ni fick <3
  • sagoskog
    eagle87 skrev 2016-04-06 23:13:09 följande:

Men herregud va sööööt :) O stor

Ja har kub imorn 910. Eran tid 10:10. Uppdaterar direkt efter

Förstår nervositeten, men det kommer gå bra <3 hållet utkik efter din uppdatering sen :)
Svar på tråden Gravida från Tempar/Fertility Friend