Sajocawa skrev 2016-04-06 16:06:44 följande:
Fast bara så du vet så är du faktiskt i vecka 18 när du gör ditt RUL. Inom sjukvården räknas veckorna som 18 = 18+0 - 18+6. Det är alltså den veckan man menar när man säger att RUL oftast görs i vecka 18. :)
Men håller med om att det ofta blir senare.
Loppan, du fått tid till RUL?
Jag fick göra i vecka 20 första gången (fast blev tillbakaflyttad några dagar så var mitt i vecka 19) och i vintras skulle jag också ha varit i vecka 20 vid RUL om jag inte fått missfall..
Hoppas jag faktiskt får ett bokat så tidigt som i vecka 18 den här gången!!
Ja jag vet (ser dock att jag skrivit tvärtom i mina exempel) :) Men det jag menar är att de ansåg att min tid i v. 18 är för tidig. De försökte boka om mig till ett par veckor senare, men det var inte möjligt pga att de redan hade fullbokat :/
Nackdelen med att göra det för tidigt är att de kanske inte kan kontrollera alla organ. Då får man ju förhoppningsvis en ny tid (de har väl akuttider kvar i dessa fall). Inte mig emot att göra flera ul, men tror det kan trigga en oro. Man vet kanske inte 100 % säkert om t.ex. skiljeväggarna i hjärtat inte syns pga att det är för tidigt eller för att den inte finns. Känns onödigt att utsätta sig för den oron i ett par veckor om man kan undvika det. Det var också anledningen till att jag "kämpade" för att göra kub enligt min tids-uträkning ist för att gå på bm:s uträkning och få göra om det.