Inlägg från: sagoskog |Visa alla inlägg
  • sagoskog

Gravida från Tempar/Fertility Friend

Nu har jag gjort en BF lista tråd. Kopiera senaste inlägget -> lägg till dig / ändra - > posta

Uppdaterar trådstarten med länken också

• sagoskog
    Loppan84 skrev 2016-04-20 21:08:31 följande:

Åh så härligt! Grattis vännen.

Ja jag fick ju se hjärtslag på vul i v.8 men r kanske annorlunda att se och höra? Vad är det du har hemma som du kan höra hjärtslagen med? Doppler? Är det dyrt? Kunde ju hellre köpt en sån då än att lägga 1500 på ul som vi gjorde här i dyr-Norge ;)

En doppler kan du köpa för mellan 300-500 ny.

Jag har dock valt att inte göra det. Anledningen är 1. Att ul-vågor stressar fostret och därför finns det en begränsning för hur ofta sånt bör användas. Jag är rädd att jag kommer oroa mig för att använda den så mycket och att jag inte vågar använda den alls. 2. Hjärtljuden kan vara svåra att hitta, även senare i graviditeten. Har sett både 1, 2 och 10 personer få totalpanik när de inte hittar, trots att de tidigare trott att de inte ska få det.

Men jag säger inte att det är ett dåligt köp. Känner man att man är ok med dessa grejer så är det ju en super mysig grej att ha. Hyfsat billigt i inköp dessutom, och lätt att få tag i begagnat om man vill spara ytterligare.
  • sagoskog

Jag tog mig förresten ut och gick/joggade 5 km idag. Efter ca 15 veckors gravid-koma, då jag knappt har rört på mig alls, så var detta urskönt. Jag är också väldigt förvånad över att jag tog mig i träningskläderna trots min "lilla" viktuppgång. Men det blir nog inte så mycket mer joggande framöver. Får hålla mig till promenader och cykling för fogarnas skull.

Vecka 19 nu, RUL imorgon!

• sagoskog
    Loppan84 skrev 2016-04-20 22:15:18 följande:

Förresten en sak. Plutten va 6,9 cm i måndags och blev då daterad till 12+5 (samma som jag själv hade räknat ur). Men i min app står det att den ska va ca 6,5 cm idag på 13+1. Vår är väl över 7 nu tänker jag. Kan jag fått fel datum? Eller kan det skilja 0,5-1 cm mellan olika foster?

Jag vill också gå på gravidyoga! Vi har ett ställe ca 100 m från där vi bor, så det måste testas! :)

Doppler passar inte mig iaf, men det får ju var och en känna efter själva :)

Jag vet tyvärr inte ang fostrets storlek. Vet inte vilken app du har, men tycker det är lite si och så med infon ibland. Kan säkert diffa mycket på vad en app säger i ca-uträkningar och en gyn:s exakta tabeller.
  • sagoskog
    Sajocawa skrev 2016-04-20 20:59:09 följande:

Helt galet! Är idag i exakt samma dag som när jag i förra graviditeten fick veta om mitt MA, alltså 10+0. Blev lite lätt orolig nu på kvällen eftersom jag inte ens mått illa en enda gång den här graviditeten (jag vet, jag vet att alla graviditeter är olika, men ändåååååå).

Dessutom hade jag för mig att man inte kunde höra hjärtljud förrän typ vecka 12(?) men googlade upp en artikel där jag läste att från vecka 9-10 kan man höra bebis hjärtljud så jag sprang fort som attan för att leta upp dopplern jag köpte förra graviditeten, och jovisst, inuti mig tickar ett jättesnabbt litet hjärta!!! <3 NU är det bannemej på riktigt!!

Underbart att höra! <3
  • sagoskog
    eagle87 skrev 2016-04-20 22:31:34 följande:

Åh va spännAnde med rul imorn sagoskog... Ska ni ta reda på kön??

Ja började gravid yoga förra veckan så skönt :) och va på gravid vatten yoga idag underbar t:) kan knappt fatta att jag är en av de gravida nu :)

Velat ha doppler men avstått pga de anledningar du nämnde sagoskog :)

Loppan vilket datum har du rul?? Jag har 7 juni

Om de ser så ska vi ta reda på det. Om vi inte hinner ändra oss i bilen dit :P
    Symetrical skrev 2016-04-21 06:46:21 följande:

Woop woop! Well done!

Jag kör också på dagliga promenader, även om det går långsammare och långsammare. Försöker komma upp i åtminstone 5 km/dag. Mår bättre av det i förlängningen, känner jag. Framförallt nu när jag bara är hemma!

Lycka till på rul! Vilken tid är det? Ska ni ta reda på kön?

Jag ska definitivt fortsätta promenera (jogga blir nog svårt för foglossningen i längden, men kanske cykla) :) kände mig direkt mycket piggare och gladare. 5 km är ganska lagom tycket jag. Än så länge iaf. Mina släktingar har dragit igång en fb grupp som heter "en halvmil om dagen" och det har blivit jätte populärt. Tror tidningar har skrivit om det och allt. Fast i finland då.

Tack! Det är kl 10 :) är jättenervös nu. Vi ska ta reda på kön om det går.
    Loppan84 skrev 2016-04-21 07:31:25 följande:

Eagle 26 maj. Hmm konstigt att jag har så mycket tidigare än dig... Det blir vecka 19 (18+2) för mig. Har de lagt det för tidigt?

Jaa sagoskog tycker yogan va toppen! Så skönt att gå på träning som va anpassad oss och ändå bra träning, har träningsvärk i både ben och armar idag. Skönt!

Åh, MÅSTE testa NU! :)
  • sagoskog
    eagle87 skrev 2016-04-21 14:32:17 följande:

Åh en lilla syster till tvillingarna :)))))))))

Guuuuud va söt hon suger på tummen

Stort grattis

Ja :) Hon sprattlade inte lika mycket denna gången, däremot gjorde hon ma gulligt med munnen. Gapade, sög på tummen.. :)
Svar på tråden Gravida från Tempar/Fertility Friend