Inlägg från: sagoskog |Visa alla inlägg
  • sagoskog

Gravida från Tempar/Fertility Friend

Loppan84 skrev 2016-07-11 10:11:30 följande:

Ursäkta lite äcklig fråga ang flytningar.

Har fått ljusbruna-grå flytningar och tjocka vits plötsligt. Är mycket och luktar lite konstigt. Vad kan detta va? Ska jag göra nått? Kan inte komma på vad färgen ska komma från annat än blod, finns det nån annan förklaring? Vi har inte haft sex eller nått som kan gett sprickor eller så.

Jag tycker du ska höra av dig till bm. Är det blod så är det ju troligtvis bara något ofarligt litet kärl som brustigt, men i värsta fall skulle det ju t.ex. kunna vara att tappen blivit påverkad. Och alltid bättre att ta det säkra före det osäkra :) Annars tänker jag på bakteriell vaginos. Är inte så insatt, men har för mig det är typiskt med ökade och konstigt luktande flytningar. Grå färg låter också bekant? Hur som helst så är det också viktigt att kolla upp då det i sällsynta fall kan starta en prematur förlossning.
  • sagoskog
    Loppan84 skrev 2016-07-11 11:36:02 följande:

Oj, ja ser måste jag ju kolla upp då. Är på sommarhuset i Sverige och får inte gå till svenska sjukvården hur som helst längre så vet inte riktigt hur jag ska göra då men ska googla.

Men jag blev behandlad med antibiotika för bakteriell vaginos några månader före jag blev gravid. Kan det komma tillbaka av sig själv?

Men

Ja jag tror det kan vara ganska lurigt och komma och gå. Speciellt under graviditet så är man ju extra känslig för allt sånt där pga hormonpåslaget (svamp, bv, uvi etc). Ring 1177 så kan de nog lotsa dig rätt. Svensk sjukvård brukar ju vara hyfsat generös ändå, så någon hjälp borde de kunna skaka fram :)
  • sagoskog
    Loppan84 skrev 2016-07-11 13:53:34 följande:

Idag sa en tant i en butik "när kommer bebisen" och så svarade jag oktober och då sa hon "Vaaa skulle nog gissat Max en månad. Måste va en stor bebis". Förstörde min dag, är säkert hormonell men blev superledsen. Känner mig redan som en jätte :( fan vad folk är dumma när man är gravid :(

Fan vad trist! Kan dock intyga att det inte lär ha något att göra med din mages faktiska storlek. Jag har, objektivt sett, en väldigt liten mage för veckan och jag har fått flera liknande kommentarer. Folk verkar bara ha något konstigt behov av att haspa ur sig diverse dumheter till gravida kvinnor.
  • sagoskog
    eagle87 skrev 2016-07-11 19:17:23 följande:

Han har knappt rört sig idag, blir så orolig... När ska man ringa mvc? Kände han svagt på morgonen vid 9... Normallt sett känner jag honom nästan hela dagen...

Vilken vecka är du i? Efter v. 25 ska man känna dem ungefär lika mycket varje dag. Innan dess är det lätt hänt att de vänt sig på något knasigt sätt och därav känns mindre. Är man orolig kan man först pröva med att lägga sig ner på vänster sida, notera tiden och känna efter. Ett riktmärke man kan gå efter är att från v. 28 är mindre än 10 rörelser under 2 timmar att ses som "minskade fosterrörelser". Upplever man fortfarande inte att barnet rör sig som vanligt så kan man kontakta förlossningen. Nuförtiden brukar de ta sånthär på allvar och har rutiner för hur de ska gå tillväga. Jag har själv varit inne en gång denna graviditet (förra veckan). Då körde de en ctg kurva som en läkare tittade på innan vi blev hemskickade igen. Min bebis blev dock sjövild så fort vi kom innanför dörren till förlossningen :)

Men nu är ju detta hur man går tillväga i sverige. Jag har ingen anning om rutinerna där du bor :/ men börja med att lägga sig ner och känna efter en stund. I värsta fall har ni kanske någon motsvarighet till 1177 att rådfråga?
  • sagoskog
    Sajocawa skrev 2016-07-11 20:54:03 följande:

Det är till och med efter vecka 26 (25+0) som man ska känna barnet regelbundet :)

Men självklart ska man ta det allvarligt om man är orolig tidigare, mer bara att innan dess kan det vara mer normalt att man känner lite mindre någon dag :)

Testa lägg dig ner för att känna efter, drick nåt kallt tipsar många om också.

Ah, jag har bara hört "v25" och tolkat det som 24+0, men det är ju klart att det är 25+0 :)
  • sagoskog
    happylife skrev 2016-07-12 12:13:12 följande:

Hej hoppas det är ok att jag hoppar in med en fråga!

Jag har plussat svagt idag på äl+12 med predictor early och jag tempar.

Tempen är hög och fin, hade en tydlig dipp på äl+7 som kanske va inplantationsdipp då. Men nu till frågan...är livrädd för att tempa imorgon och kommande dag, livrädd för tempdipp som kanske egentligen inte betyder något...fortsatte ni tempa efter plus? Kommer följa med gravtest tills dom är väldigt tydliga, men kanske borde låta bli att tempa? Känns som de bara kommer skapa oro för mig som redan är livrädd för ett till MF

Kram!

Hej och grattis till plusset! Tror nog varenda en som kommit in i denna tråd har ställt den frågan :) och jag tror att vi enhälligt kan svara att: sluta tempa. Om det inte så att du känner att du behöver ha tempen för att bekräfta graviditeten ytterligare, så skapar det nog mest oro. Tempen varierar ju en hel del naturligt och enstaka tempdippar säger ju ingenting alls. Så det är onödigt att utsätta sig för den stressen när man väl fått plus.
  • sagoskog
    eagle87 skrev 2016-07-12 11:22:52 följande:

Ja kände han lite igår kväll, men nu inget igen... Har ringt till barnmorska O fått en tid idag halv 4...

Låter bra! Det är säkert ingen fara alls. Men det är ju skönt att få det uppkollat.
  • sagoskog

Vi ligger ett par gånger i veckan. Jag hade gärna legat oftare. Går ju bara hemma och är ständigt både utvilad och uttråkad :P men med en sambo som jobbar för fullt hela sommaren (och ständigt har 100 fritidsprojekt) så är det svårt att matcha tid och ork. Sexet har dock blivit mycket tristare :/ men det får nog lov att vara så sålänge jag är gravid.

Men jag tror inte att det är skadligt att ligga sällan om det känns bra för båda. Den enda risken är väl om ena parten känner sig avvisad etc. Inte sagt att man måste ligga för det, men då bör man kanske prata om det iaf.

• sagoskog

Appropå sex. Får ni sammandragningar? Jag får alltid sd efter att jag har kommit och så har det varit hela graviditeten. Men har jag har överlag mycket sd. Så känns inte som det gör varken till eller från med några extra.

• sagoskog
    Loppan84 skrev 2016-07-14 11:34:47 följande:

Ja lite kände jag det efter, men inte så det gjorde ont eller så. Gör det ont på dig? Hur länge varar det?

. Min kompis som är i samma vecka som mig sa igår att hon får mycket sammandragningar när hon går eller rör på sig, medan jag bara haft det ordentligt en gång och det var när jag suttit stilla 4 timmar på ett flyg. Så jag antar att det är väldigt olika vad som sätter igång det, men är som jag förstått det helt ofarligt så länge det försvinner om man vilar och inte är väldigt smärtsamt. Eller?!

Den senaste veckan har de börjat göra lite ont, men inte så att man påverkas av smärtan. Det är lite olika när de kommer, både i vila och aktivitet. Men de kommer oftast flera ganska tätt under en period, typ med 2-3 min mellan under 30 min - 2 h. Hade exakt detsamma med tvillingarna och då övervakades ju tappen med regelbundna kontroller så jag vet iaf att de inte påverkade tappen för 9 år sen :) hoppas på detsamma nu.

Sd anses väl i regel normala så länge de inte gör märkbart ont eller är många och regelbundna. Sen ska man väl vara uppmärksam på blod, tryck nedåt eller annat som kan indikera att det händer saker därinne. Isf får man ju be dem mäta.

Jag får förresten ofta sd när jag sitter och virkar. Tror att det är den stillasittande och obekvämma positionen som retar livmodern. Det kan säkert vara samma sak vid t.ex. flygning tänkte jag.
Svar på tråden Gravida från Tempar/Fertility Friend