• Erla

Gravida från Tempar/Fertility Friend

Treansresa skrev 2017-07-11 19:17:51 följande:

Väger du lite sedan innan du vart gravid så det är därför hon är orolig? Konstigt hur alla Bm är olika! Jag hade något kilo extra 80 kg till 175 cm bmi på 26, och min Bm tyckte det var bra att jag inte gick upp mycket. Gick upp totalt 7 tills 37+0, gick knappt upp mellan vissa besök . Nu 9 dagar efter hans födsel är jag nere på inskrivningsvikten.

Nä, var normalviktig innan. Vägde 53 ca till 158 cm. Gick dock ner två kg i början av graviditeten så tekniskt sett ligger jag bara på +4 kg om man jämför med innan graviditeten. Enligt inskrivningsvikten är det dock +6 kg.
  • Erla
    pugsnotdrugs skrev 2017-07-12 13:22:41 följande:

Var på VUL idag och såg ett hjärta slå! Så jävla glad!

Angående vikt så blir jag orolig att de kommer tjata på min vikt, jag har en odiagnosticerad ätstörning, jag hetsäter men spyr inte, och det triggas ofta av misslyckande att inte gå ner i vikt så är orolig över att bm kommer säga på invägningen att - ojojoj vad tjock du är, du får INTE gå upp i vikt!

Och jag vet att de menar väl och att det är farligt men fy vad jag skäms :( kommer väga in på 100kg!

Åh vad härligt att höra!! :D

Angående vikten verkar det vara vanligare att bm inte kommenterar än att hon gör det och du kan själv välja att avstå vägning vad jag fattat det som. I värsta fall går det ju också byta bm om hon inte kan sluta tjata. Tycker också du ska berätta om din ätstörning så att både bm kan anpassa sig efter dina behov. Risken finns väl annars att hon får dig att må dåligt över din vikt, som i sin tur sätter igång hetsätning?

Du ska inte skämmas över detta och bm ska finnas där för att stötta och hjälpa dig, inte leka moraltant och tjatmoster. Säg att du också är medveten om riskerna och våga prata med bm om det känns bra att göra det :)
  • Erla
    Bell13 skrev 2017-07-12 13:52:38 följande:

Hej igen, har varit med här förut, i höstas men fick missfall i december. Har idag plussat igen, finns ju så klart inga garantier för någonting. Just nu är jag ömsom i chock och ömsom överlycklig

Åh vad spännande! Håller tummarna stenhårt för att allt går fint denna gången ^^
  • Erla
    hoppitossa skrev 2017-07-18 18:30:43 följande:

Räkna fosterrörelser.

När det sparkas snabbt fler gånger i följd, räknas det som en eller fler rörelser?

Och ibland tycker jag att magen blir mjukare än annars, är det dåligt? Är 24+3 idag.

Hmm, jag hade nog räknat det som en rörelse om de var riktigt tätt mellan rörelserna.

Min mage varierar i hårdhet och är ca 10 veckor före dig :) tror inte det är något farligt eller dåligt utan beror nog mer på hur bebisen ligger.
  • Erla
    ohhello skrev 2017-07-19 19:42:38 följande:

V.34 nu & jag är supertrött konstant, illamående och fötterna har svullnat upp. Fick något konstigt sendrag i vaden inatt också och har haft ont som tusan hela dagen. Foglossningen är jobbig till&från, särskilt när jag rört mig mycket.. vilket är jobbigt för diabetessköterskan vill att jag går minst en 2km-promenad om dagen.. vilket jag knappt orkar just nu pga smärta. :(

Är dock jäkligt glad över den här "icke-sommaren", tycker det är varmt & jobbigt som det är ändå.

Förlåt för allt gnäll, älskar dock att känna bebis buffa omkring där inne. <3

Usch det låter inte alls kul! Man får gnälla när det är jobbigt.
  • Erla
    hoppitossa skrev 2017-07-19 21:04:05 följande:

Tänker så jag också. Alla frågor kommer efter besöken hos BM och inte när man är där. 

Ja du har ju såklart rätt. Vet inte riktigt när oron ska sluta komma tillbaka med jämna mellanrum. Känner ju hur hon stökar runt därinne och att det inte är konstigt med ett par timmars uppehåll i v.25. De rör sig ju fast man inte alltid känner det. :)

Förstår oron! Jag har också nojat mycket och speciellt dagar när bebisen inte varit så aktiv. Har fått inse att bebisen vilar vissa dagar och lever rövare andra :P Här har det varit extra mycket aktivitet sedan fixering. Speciellt i samband med kraftig mensvärk som jag börjat få ibland.
  • Erla
    hoppitossa skrev 2017-07-19 23:03:33 följande:

Precis, de är ju små monster med egna vanor redan nu så de vilar mer och mindre i perioder. :) Då låter det som att det börjar närma sig för din del, spännande!

Ja :) så har jag i alla fall tänkt.

Haha, det är lite vadslagning i min familj just nu där de flesta är helt säkra på att jag kommer föda innan bf. Vi får se :) hen är välkommen, men inte förrän i augusti tidigast ^^
  • Erla
    Mimipig skrev 2017-07-20 20:19:29 följande:

Moderkaksprovet visade tyvärr på kromosomavvikelser. Jag har gråtit och sörjt i ett dygn, nu orkar jag inte gråta mer. Jag hade inskrivningssamtal idag och avbrytandet av graviditeten påbörjas på lördag och slutförs på måndag. Sen får vi vänta en månad och sen är det tillbaka på ruta ett och börja om. Jag önskar er alla i tråden all lycka till!

Nej vad hemskt! Beklagar sorgen :'(
  • Erla

Sitter och funderar på om jag borde ringa förlossningen pga minskade fosterrörelser. Är så osäker och vill inte ringa i onödan. Kan inte ringa bm då mottagningen är stängd idag.

Märkte av minskningen igår. Brukar ha dagar när bebisen rör sig mindre. Speciellt om jag rört på mig mycket dagen innan. Men det har aldrig varit lugnt två dagar i rad. Känner bebisen ibland, men inte alls lika ofta som annars och inte lika starkt som annars. Vill inte få besked om att åka in direkt heller då min sambo jobbar och inte har möjlighet att ta ledigt :/

• Erla
    pugsnotdrugs skrev 2017-07-21 11:23:26 följande:

Jag har aldrig haft erfarenheten, men jag tänker direkt att hellre ringa en gång för mycket än en för lite om du är orolig :)

Borde väl också tänka så. Dock har bebisen blivit mer aktiv under dagen så avvaktar lite.
Svar på tråden Gravida från Tempar/Fertility Friend