• Erla

Gravida från Tempar/Fertility Friend

Bäbiiiis skrev 2017-01-25 17:42:08 följande:

Flera dagars vänta för en telefontid är ju helt oacceptabelt. Finns det inget direktnummer att ringa? Annars hade jag nog ringt sjukvårdsupplysningen och överdrivit blödningen och bett om ett direktnummer till gyn.

Men ge inte upp hoppet. Blod behöver inte betyda missfall. Vi är ju flera här som haft blödningar utan att det varit missfall.

Jag vet att det inte behöver beryda mf, men i mitt fall har det hittills inneburit mf/ma de gånger jag varit gravid. Svårt att tänka att allt skulle vara lugnt då, men tackar för peppen. Bor på liten ort så det är riktigt snålt med telefontider och de enda som kan erbjuda ul/vul är ett sketet litet sjukhus som kommunen aktivt försökt bli av med. Ska försöka via 1177 och se vad de kan göra, annars får jag vänta :/ suger skit för i övrigt har jag ändå känt lite lättnad för varje vecka som gått.

Hoppas det är som du säger, bara normala blödningar för allt som är skört nu. Det är det säkert inte bara för att det är jag.
  • Erla
    happylife skrev 2017-01-25 18:26:35 följande:

Jobbigt med flytningarna! Förstår att du tar för givet att du inte har tur denna gång, jag är likadan, typiskt att du måste vänta så länge dessutom.. =\

Antar att de inte finns en gynakut där, eller?

Ja, kul är det inte :/

Nope, ingen gynakut inom 15 mil.
  • Erla
    happylife skrev 2017-01-25 18:39:07 följande:

Ja du har ju några val, "bara" att välja...

Jag hade åkt 15 mil för vul, men det är jag. Förstår om du inte har möjlighet.

Testa med 1177 annars verkar de vara måndag som gäller för telefontid =\

Jo , det hade jag också om jag hade möjlighet :/
  • Erla
    Clefairy skrev 2017-01-26 07:44:13 följande:

Känner mig lite okänslig nu när tidigare inlägg handlar om Erlas oro, men postar ändå.

Bokade ett NUPP-ultraljud på en privat klinik för att stilla den oro och de föreställningar jag haft sen början om att jag inte har ett levande barn i magen, och för att kika på nacken om det fanns ett foster. Och det gjorde det, till min stora förvåning! Man säger väl att det ofta är partnern som vid ett ul får en uppenbarelse i att de ska bli förälder, men det var jag som fick det den här gången! ;) min fästman var 100% säker på att det fanns ett friskt barn i magen, han är den mer positiva av oss. Fick lyssna på hjärtat, och barnmorskan sa att risken att barnet dör är mycket liten.

Det här är bilderna jag fick med mig, var i vecka 11+4 igår. Jag förstår den högra bilden, men den vänstra kan jag inte riktigt tolka, nån som fattar vad som är vad på den? :) jag tänker att den kanske är underifrån? Inte så bra bilder om man vill försöka sig på att gissa kön enligt nubb/skallteorin antar jag!

I övrigt har jag mått väldigt illa under graviditeten, fick igår lergigan och lergigan comp som jag håller på att prova ut. Just nu känns det som att de hjälper, bara haft lite småkonstiga inkörningsbiverkningar som att det kliade lite och jag blev lite yr. Men jag har kunnat äta varm mat för första gången på flera veckor, hur skönt som helst med en omväxling från två mackor och lite hallonkräm om dagen. Kanske äntligen kan börja må bättre!

Inte alls okänsligt :) klart du ska dela med dig av dina upplevelser! Skönt att allt är bra med er trots att du tvivlat. Så märkligt att verkligen kunna se att det är en bebis redan så tidigt ^^
  • Erla
    eid skrev 2017-01-26 17:12:23 följande:

Hur går det för dig? Har de rosa flytningarna fortsatt och har du ringt 1177? 

Inga fler konstiga flytningar och jag fick tag på gyn via 1177. Deras telefontider hade utökat enligt dem. Fick prata med en förstående sköterska som skulle prata med läkaren för att kolla om jag kunde få komma in. De skulle höra av sig, men har inte hört något ännu. Jag berättade att jag var glad bara jag fick komma in och se om allt är okej eller inte så jag slipper gå så länge som jag fick göra sist gång. Finns inga akuttider och enligt henne finns inga akutmottagningar i närheten. Närmaste är gbg, vilket är en bra lång väg att åka för oss :/ har försökt leta andra privata mottagningar som gör tidiga ul, men tycks inte hitta några i närheten :S hur hittar ma dem? Vet att det ska finnas då jag känner andra som gjort.
  • Erla
    happylife skrev 2017-01-26 17:42:33 följande:

1177 eller gyn borde veta om du frågar?

Skönt att det lugnade sig!

Ja, just det. Så dum jag känner mig! Jag hittade faktiskt en mottagning rätt nära som jag ska prova ringa. Ingen akutmottagning, men åtminstone en som gör privata ul, tidigt.
  • Erla
    Bäbiiiis skrev 2017-01-26 19:05:17 följande:

Skönt att du fick prata med någon. Hoppas de ringer snart och att du får komma dit.

Ja, det var skönt. Hör de inte av sig ringer jag en annan klinik som gör tidiga ul, så slipper jag må såhär.
  • Erla
    happylife skrev 2017-01-26 21:20:53 följande:

Ibland får man hjärnsläpp

Ring dit imorn!

Ja, man får ju det :P

Hör de inte av sig imorgon ringer jag den andra kliniken.
  • Erla

Idag har min oro lagt sig enormt mycket!

Fick låna en doppler av min sambos syster (som varnade för att det kan vara för tidigt att höra med en sån). Provade den idag utan att förvänta mig något, men efter att ha hittat min egen puls ett antal gånger dök det upp en puls som slog dubbelt så fort som min! Kan inte fatta det, men det är verkligen en bebis där, som lever! Gick in i vecka 12 idag och då borde det vara väldigt låg risk för mf va? Just nu spelar det inte så stor roll för hjärtat slår ^^

• Erla
    Sagan12345 skrev 2017-01-29 15:00:56 följande:

Vad skönt!

Jag använde också doppler :)

12 fulla veckor tror jag det är man säger, men risken är väldigt liten för dig nu, så försök slappna av nu :)

Bäbiiiis skrev 2017-01-29 15:14:11 följande:

Gud så härligt att höra! Risken minskar ju hela tiden så i v 12 är det betydligt lägre än i början. När ska du göra ul. Är det rul du väntar på?

Ja just det, så fram till 12+0 då. Känns dock mycket bra så tvivlar ju inte längre och nojan är mycket lägre nu :) så skönt!

Känns så onödigt att göra ul nu när jag faktiskt vet att fostret lever så vi kom överens om att ta det lugnt med det. Syftet med ett tidigare ul va ju för att kolla så allt var okej och nu vet vi ju att bebisen lever ^^ så nu inväntar vi besök hos bm och sedan rul.
Svar på tråden Gravida från Tempar/Fertility Friend